Bij ons sloot de school eind april dit jaar 3 dagen eerder dan de meivakantie zou beginnen, omdat er teveel besmettingen waren. Bij mijn zoontje in de klas was er geen een. Ik weet niet meer om hoeveel besmettingen het ging.
Zo vind ik het vreemd dat er alleen een algemene mail wordt verstuurd. Mijn zoontje werd verkouden, ik belde school om even te overleggen, bleek de positief geteste leerling naast hem te zitten. Dus de hele schooldag op minder dan anderhalve meter gezeten. Dat vind ik wel relevante informatie,… zijn PCR was negatief gelukkig, maar we hebben hem de hele week niet naar opa en oma laten gaan.
Vaak weten de kinderen binnen de klas het zelf wel. Maar het hangt natuurlijk ook af van wanneer de klachten starten. Mogelijk hoefden ze er niets mee.
Dat blijft een lastige. De GGD adviseert op basis van de situatie. Als bij ons op school een corona besmetting is, belt de directeur met de GGD, legt de situatie voor en vervolgens adviseren ze wat te doen, wie wel/niet in quarantaine, etc. Maar hij kan ook zelf besluiten een klas in quarantaine te doen als er meerdere besmettingen zijn (vaak in overleg met bestuur).
Hier in een paar dagen tijd heel veel bestemmingen op school, vanaf groep 4 weet ik sowieso dat het er in iedere klas minstens 8 a 10 zijn. Plus wat leerkrachten. School is gewoon open! Als je kind geen klachten heeft of een negatieve GGD test heeft, mag het komen. Resultaat: maar een paar kinderen in de klas en het grootste gedeelte thuis online. Positief of nog in afwachting van testafspraak / uitslag. De meeste ouders hadden echt verwacht dat de school zou sluiten, want onze school is tot nu toe heel streng geweest met regels. Maar nee….
Hier gaat het exact hetzelfde momenteel. De één na de ander wordt positief getest, maar school blijft open. Inmiddels wel groep 8 naar huis, maar de klassen van mijn dochters waar ook besmettingen zijn blijft vooralsnog open. Het voelt echt als een kwestie van tijd dat we hier ook ziek worden.
Het is heel dubbel en krom allemaal. Bij een besmetting in de klas hoeft de klas niet in quarantaine, maar mijn dochter moet nu wel in quarantaine omdat ze bij het sporten in contact geweest is met iemand met corona..... wie kan mij het verschil uitleggen?
Raar beleid inderdaad. Ik had het net met een kennis er over want ik knijp hem even. Dochter zit bij gastouder met bso kinderen. Ze hoest, snottert en net met koorts (38,5) in bed gestopt. Ik ben net gestart met ivf poging 4. Morgen kijken of thuistest lukt en anders kijken of de ggd morgen een plekje heeft. Ik hoop dat het een gewoon griepje is. Fingers crossed.
Bij ons op school zijn er dus ook ouders die geen toestemming geven om de uitslag van de test te delen met klasgenoten/ouders/juf. Dat is toch ook een beetje vreemd, of zie ik iets over het hoofd?
Hier gaat de klas naar huis bij 3 besmettingen. Kun je ze per direct met een tasje bij t hek ophalen..
Dat is een keuze, zoals alle regels keuzes zijn. (Van politiek, op basis van OMT-adviezen dus, geen persoonlijke keuze.) Er is de keuze gemaakt om klasgenootjes niet te zien als 'nauw contact', ook al i er meer dan 15 min. contact geweest binnen de 1,5 meter. Terwijl dat buiten school wel als nauw contact wordt gezien. Aan de ene kant is deze keuze misschien niet logisch; een klasgenootje die 5,5 uur naast of tegenover een besmette leering heeft gezeten, hoeft niet in quarantaine. Maar een vriendinnetje dat na school 2 uurtje met dezelfde leerling thuis heeft gespeeld, moet dat wel. net als een teamgenootje dat er een uur mee gesport heeft. Maar de achterliggende gedachte bij die keuze is: als we we klasgenootjes als nauwe contacten zien, zitten er veel te vaak kinderen thuis. Dat is niet wenselijk, omdat daardoor onderwijs wordt gemist. Wellicht zou je dan ook de contacten op sportclubs of thuis afspreken eruit moeten halen. Want kinderen die door zulke contacten in quarantaine moeten, missen ook onderwijs. Maar ik denk dat ze dan toch bang zijn dat het te veel rond zal gaan. Daar is immers minder goed zicht op. Terwijl ze bij scholen veel makkelijker kunnen zeggen: 3 positieve tests = klas in quarantaine.
Hier deelt school alleen “er is een besmetting in de klas”. Waar zou je als ouder niet instemmen om dit te laten delen? Het gaat helemaal niet om wie het is. Waarom bel je school dan überhaupt om het door te geven?
begrijp ik dus ook niet Ik zou zelf de naaste vriendjes en vriendinnetjes ook benaderen (de ouders van dan), zodat zij ook alerter kunnen zijn.
Hier op school krijgen we een mailtje metc er is een besmetting in de klas, naam wordt gegeven als de ouders dat goed vinden maar meestal weten de kinderen het zelf wel wie het is/zijn. Heb zelf geen moeite mee om het door te geven en vind het wel handig om te weten,kan je een beetje inschatten hoe groot de kans is. Net als met hoofdluis, dat mailde en appte ik ook meteen door naar alle andere ouders.
Dat snap ik wel, maar je wil toch ook anderen beschermen? Dat is toch belangrijker dan de privacy over of je een van de honderd duizenden besmette mensen bent?