Hoe snel is een eerste echo zinvol?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Angelhope, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik wil het zelf ook niet eerder dan 7 weken omdat de kans anders bestaat dat je nog niets ziet, en dan heb je alleen maar stress. En dat allesmet 7 wk goed is zegt ook niets, ik heb wel eens een kloppend hartje gezien en daarna op de parkeerplaats een MK gekregen. Maar het is wel een fijne geruststelling als je in ieder geval weet dat het tot dan goed is gegaan.

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Moeilijk, een echo is namelijk maar een moment opname die geen garanties geeft voor de toekomst :(
    Bij mijn eerste 2 zwangerschappen had ik meerdere goede echo's en ging het daarna alsnog fout.
    De 2e zwangerschap wilde ik pas na de 9 weken gaan, maar met 6 weer flink bloedverlies dus dat wachten lukte al niet...

Bij de 3e zwangerschap bleef alles gelukkig goed gaan en heb ik iedere week een echo gehad vanaf de 5 weken maar de periode dat ik gerust gesteld was door een goede echo, duurde maximaal 1,5 dag, soms was het dezelfde avond al weer angst en onzekerheid :(

Doe dus wat voor jou goed voelt, kan niemand over oordelen...

3. Pinda83

Pinda83 Actief lid

10 nov 2010
    407
    0
    0
    Juf van groep 4!!
    Woonomgeving: Oosten van Nederland
    Hoi,

Bij mij zag je bij 6.1 wk al een kloppend hartje. Ik kreeg een vroege echo vanwege erg veel buikpijn en was erg onzeker.

Grtz Pinda

4. Angelhope

Angelhope Bekend lid

20 jun 2012
    503
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor all jullie reacties. Ik ben d'r nog niet helemaal uit ;)

Ik denk dat ik maar gewoon ga afwachten hoe het loopt, hoe ik me voel en hoe het met de symptomen is gesteld. Als alles goed voelt, ga ik proberen te wachten tot week 8. Omdat het dan wel vrij duidelijk is dat als er geen hartje klopt, het echt wel mis is.

Bij mijn laatste miskraam heb ik twee weken na die eerste echo in onzekerheid rondgelopen omdat niemand met zekerheid kon zeggen of het wel of niet mis was, of het hartje wel of niet zou MOETEN kloppen etc. Dus dan schiet je er gewoon nog niet veel mee op he? :(

Natuurlijk heb je bij een goede echo nog steeds geen garanties, maar ik denk dat ik het zelf toch wel als prettig zal ervaren om even tussendoor te weten dat het in ieder geval op dat moment nog goed is. In plaats van al die weken te denken: zou het nog wel leven of zou het nu al weer mis zijn en loop ik hier nog zwanger rond zonder te beseffen dat het weer een miskraam is? (Ik had zelf helemaal geen symptomen van een miskraam, geen bloed of wat dan ook, alleen de zwangerschapssymptomen namen af. Het was puur toeval dat ik toen al vroeg een echo kreeg om andere redenen, dat ze ontdekten dat het mis was).

Maar goed, misschien pakt het in de praktijk allemaal wel heel anders uit.

Nu eerst maar hopen dat ik morgen weer iets positiever test dan gisteren. Heb al een aantal keren vroeg positief getest om dan een paar dagen later weer negatief te testen en verlaat ongesteld te worden :(

Stap voor stap, zullen we maar zeggen :)

5. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Ik duim voor je dat het deze keer een plakbeeb is die lekker 9maanden blijft zitten

6. Angelhope

Angelhope Bekend lid

20 jun 2012
    503
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, vanmorgen gelukkig weer positief getest, en een duidelijk donkerder streepje dan eergisteren, dus ik ben voorzichtig blij :)

Nu op naar de eerste 8 weken. Ik heb besloten om erg mijn best te doen om tot dan te wachten met de eerste echo. Als ik me nu voorstel hoe dat zal zijn die afspraak, word ik al helemaal benauwd en paniekerig :) Gelukkig heeft mijn vriendin al toegezegd met me mee te gaan als steun, dus zal ik er niet alleen voor staan :)

Nou ja, de statistieken zeggen dat de kans op een gezonde zwangerschap nog altijd groter is dan de kans op een miskraam, niet waar? Daar hou ik me dan maar aan vast ;)

7. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Mijn gynaecoloog vertelde me dat ik bij een volgende zwangerschap rond 7 weken mag komen... daarvoor zie je te weinig... misschien een vruchtzakje, maar die kan dan leeg zijn en pas de week nadien gevuld... dus 7 weken ! :)

8. mireille100

6 nov 2012
    19
    0
    0
    slagerij medewerkster
    hoensbroek
    ik ga pas 29 nov,dan ben ik 9 weken zwanger

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Door voorafgaande ervaringen heb ik het liefst de eerste echo rond de 12 weken.
    Vind een vroege echo zo weinig zeggen nog.

10. tumtum

tumtum Bekend lid

23 mrt 2012
    904
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na 2 miskramen wilde ik graag een vroege echo. Niet zozeer omdat het zekerheid zou geven (die spanning bleef toch wel) maar ook omdat ik zelf graag wilde weten waar het nou eigenlijk misging. Mijn eerste MK was met 7 weken, en de 2e ook, maar ik had beide keren het vermoeden dat het al eerder was misgegaan en dat er nooit veel had gezeten. Miskramen waren ook minder pijnlijk, en zeker niet bloederiger dan mijn normale menstruatie.

Ik zag die vroege echo dan ook niet als een geruststelling (en dat was het ook verre van achteraf, vruchtje was te klein voor de termijn en de hartslag was ook niet eens zeker, dus vervolgens 2 weken op een miskraam gewacht die maar niet kwam, en toen gelukkig wel een goeie echo, kloppend met het termijn.) Maar voor mij was het meer een 'medische' interesse.

Overigens doen ze hier ook niet aan echo's voor de 7 weken, tenzij ze vermoeden voor een bbz hebben.

Deel Deze Pagina