Onze dochter heeft sinds een aantal dagen een flinke verkoudheid te pakken. Ze zit behoorlijk vast en ook haar neus is één grote waterval. Ik heb al het één en ander in huis gehaald voor verlichting van de luchtwegen. Nu at en dronk ze nog goed, maar sinds gisteravond drinkt ze een stuk slechter. Ze drinkt de flesjes half leeg. Ik probeer nu in een kortere periode kleinere hoeveelheden aan te bieden, maar ze heeft echt geen eetlust meer. Vanmiddag tempte ik 38.7 bij haar. Ze is echt minnetjes en kijkt een beetje 'slap' uit d'r ogen. Ik vraag me dus af hoe snel een baby uit kan drogen. Al na 1 dag bijvoorbeeld? Ik heb echt geen idee. ik twijfel over de plasluiers, kan het slecht beoordelen namelijk. Na mijn inziens zitten deze al minder vol, maar misschien focus ik mij er ook wel teveel op nu. Ik weet niet goed wanneer ik nou precies actie moet ondernemen door te bellen naar HAP. (omdat het weekend is). Of maandag bellen naar eigen HA als ze nog steeds slecht drinkt? Iemand raad?
als je het niet vertrouwt, zou ik even naar de HAP bellen. ik zou wel drinken aan blijven bieden. het belangrijkste is dat er plasluiers zijn en dat je kindje alert is. ook het neusje leegmaken/sprayen voor het eten wil nog wel eens helpen. sterkte, Miranda
Volgens mij gaat het niet om de volheid van de plasluiers, maar dat ze er zijn. Als er minder in gaat dan komt er natuurlijk ook meer uit. De HAP zei vorig weekend tegen mij (toen Demi ongeveer hetzelfde) dat ze niet in een dag uitdrogen en dat ze minimaal ongeveer de helft moeten eten van wat ze normaal eten. De tip die wij kregen is als ze slecht of niet eet dan vaak kleine beetjes aanbieden in plaats van een paar keer per dag veel.
Das waar natuurlijk. Kleine beetjes drinken ben ik al aan het proberen, maar ze drinkt geen druppel. Temp is nog niet gezakt, ik heb haar net een zetpilletje gegeven om de nacht door te komen. als ze morgenvroeg nog koorts heeft en niet wil drinken, bel ik HAP even. Wanneer ze slaapt heeft ze een hele snelle ademhaling, vind ik ook een beetje scary.... Jee zeg, wat kun je je zorgen maken zeg!
Het zou het RS virus kunnen zijn, helaas is daar niks aan te doen. Alleen als ze aan het uitdrogen zijn, of te benauwd zijn. Kunnen ze natuurlijk wel iets doen. Ik zou zeker de HAP bellen hoor. Maar idd ze moeten ongeveer de helft binnen krijgen. En als er nog wat plas uit komt is ze zeker nog niet aan het uitdrogen. Ook kun het zien als ze nog met traantjes huilt, en haar mondje nog vochtig is. Beterschap!
Hopelijk nooit nodig, maar mocht ze huilen zonder tranen, meteen aan de bel trekken! Is een teken van uitdroging! Uit een nat washandje wil ze misschien wel drinken? Vond mijn oudste altijd wel lekker, misschien raar maar werkt wel op zulke momenten. Anders met een lepeltje kleine beetjes vocht naar binnen proberen te werken. Succes!
ps. een luier kan je ook gewoon even voordat je hem omdoet op de weegschaal leggen en wanneer je haar verschoont weer. Dan zie je meteen of ze wel of niet geplast heeft. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar mijn kraamverzorgster gaf mij die tip mee na de geboorte van de tweede die de eerste dagen niet echt goed dronk.
Dat hebben we hier net achter de rug. E was ook heel erg verkouden, opgezette keel en flink hoesten. Ben ook naar de ha geweest, omdat we ook op vakantie gingen. Ze had een virus, keel was opgezet waardoor eten en drinken niet lekker is. Ik was ook bang dat ze zou uitdrogen, omdat ze anders juist heel veel dronk. Ha zei dat er tenminste 2 plasluiers op een dag moeten zijn, dus dan kan je het zelf een beetje in de gaten houden. Het heeft een week of 2 geduurd en nu drinkt ze weer haar flesjes leeg !
Onze dochter had, toen ze een half jaar was, een buikvirus.(Waren bij de HA geweest, ORS meegekregen, maarja die hele kleintjes zien het verschil écht niet tussen gewoon drinken en ORS en als ze niet willen drinken, dan willen ze dat zeker niet!) De eerste vier dagen bleef ze wel montjesmaat drinken, maar spuugde ze alles weer uit. Ze bleef wel kleine plasluiers houden. De 5e dag wilde ze helemaal niets, niet eten en drinken..en toen ben ik naar het ziekenhuis gereden met haar. (mijn gevoel zei op dat moment dat het niet meer ok was!) Ze was toen al enigszins uitgedroogd geraakt en we moesten een nachtje blijven om haar waterhuishouding weer op peil te krijgen dmv een sonde. Donkere kringen onder de ogen is een symptoom van uitdroging, dofheid, niet alert zijn, ohja..het huidje vastpakken op de hand bijvoorbeeld en als het niet veerkrachtig terugvloeit, zeg maar, dan moet je wel aan uitdroging denken. Bekijk het wel per dag, of zelfs per dagdeel..want die kleintjes kunnen wel heel snel uitgedroogd raken hoor. Dit kan binnen 24 uur bekeken zijn. Hou het maar goed in de gaten en bij twijfel ga ik altijd meteen naar de HA of HAP als het weekend is en als ik écht bezorgd ben rijd ik direct naar het ziekenhuis en sla ik huisartsen gewoon over. Ik betaal me scheel aan verzekeringskosten...en met onze kleine neem ik geen enkel risico. Sterkte hoor. Mirjam
Dank voor jullie tips! Ze heeft vannacht goed geslapen en vanmorgen 110 cc gedronken, alleen haar temp blijft nog steeds steken op 38.8. Ze hoest nog wel erg en dat doet haar ook pijn, zo sneu om te zien. Het gekke is dat ze gisteravond bijna een heel potje groente van 200 gr heeft opgegeten. Dat gaat ook makkelijker natuurlijk omdat ze van een lepeltje moet eten en dan beter kan ademen. Voordat ik haar de fles geef, geef ik eerst wat zoutoplossing (Woest wordt ze dan). Ik hou haar goed in de gaten, ook dat ze niet benauwd wordt. En als ze zo een beetje blijft drinken vandaag, wacht ik tot morgen, dan gaat ze hoe dan ook naar de HA.
Is het geen keelontsteking? Had die van ons ook..ze bleef steeds een beetje verhoging houden en dronk slecht omdat dat pijn deed natuurlijk.
ORS was hier wel de oplossing. De huisarts gaf aan dat als ze het echt nodig hebben, ze het zo opdrinken. (was bij Fenna idd het geval)