Hoe snel na de bevalling ongesteld bij borstvoeding?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Nylla, 3 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.334
    1.218
    113
    Vrouw
    Mijn bevalling is nu 8 weken geleden en ik heb nu al de eerste tekenen van een aankomende menstruatie. Dit terwijl ik volledige borstvoeding geef. Overal lees ik dat de menstruatie dan maanden en soms zelfs een jaar weg kan blijven. De borstvoeding heeft hier een moeizame start gehad, maar loopt nu eindelijk goed. Ik maak me nu zorgen of deze (vroege) menstruatie weer voor een moeizaam verloop gaat zorgen.
    Voor degenen die ook volledige borstvoeding geven; na hoe lang kwam je menstruatie op gang en had dat gevolgen voor de borstvoeding?
     
  2. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    591
    504
    93
    Vrouw
    4 keer bevallen, 4 keer borstvoeding 4 keer was ik de gelukkige dat ik binnen 6 weken weer ongesteld was:o:. Tot nr 3 had ik de hoop dat het eens uit zou blijven in de borstvoedingsperiode. Bij nr 4 had ik de hoop niet eens meer haha.

    Bij de eerste 2 merkte ik dat ze onrustig begonnen te drinken wanneer de menstruatie eraan zat te komen. Had ook bij hun altijd het idee dat de productie dan dipte. Bij nr 3 en 4 niks gemerkt.
     
  3. Treezebees

    Treezebees Actief lid

    4 mrt 2023
    193
    279
    63
    Vrouw
    Eerste keer na 14maand. En toen onmiddellijk weer een regelmatige cyclus om de 28dagen.
     
  4. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hier elke keer na 6 weken terug ongesteld ondanks bv. Ik merkte zeker wel verschil als de menstruatie eraan kwam dat ze onrustiger dronken (wellicht doordat het anders smaakte) of dat er wat minder kwam. Maar dat was dan meestal vlak voor het ongesteld worden en dan herstelde het zich weer. Dus zo'n 2,3 dagen. Ik had meer last van het feit dat mijn tepels veel gevoeliger waren voor mijn menstruatie dan de 'productiedip'.
     
  5. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.334
    1.218
    113
    Vrouw
    Bijzonder dit te lezen; ik heb nu al een paar keer dat mijn kleine heel onrustig is aan de borst. Ik had dit eerder niet gelinkt aan een naderende menstruatie, maar nu ik dit zo lees…
    Zou het kunnen dat de melk dan niet zo goed toeschiet? Hij trekt regelmatig aan de tepel, alsof hij z’n best doet om de melk beter te laten stromen ofzo…
     
  6. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.334
    1.218
    113
    Vrouw
    Aha, jij herkent dus ook het onrustige drinken wanneer de menstruatie eraan zit te komen. Dit zou een hoop verklaren hier. Ik ga het eens in de gaten houden. Nooit geweten dit! Dank voor je reactie.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.303
    15.486
    113
    Hier alle 5 de keren binnen 3 maanden :confused: enige wat ik merkte was dat baby regeldag kreeg voorafgaand aan menstruatie.
    3 van de 5 hebben een jaar gehad dus verder geen negatieve gevolgen :thumup:
     
  8. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.334
    1.218
    113
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Hij is hier sinds eergisteren wat hangerig en huilerig en wil vaker en langer dan normaal. Ik vermoedde dat sprong 2 eraan zat te komen, maar nu ik jouw reactie zo lees zouden dit ook best wel regeldagen geweest kunnen zijn. Bijzonder hoe het allemaal werkt..
     
  9. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.675
    3.052
    113
    Vrouw
    Hier pas na 16 maanden geloof ik.
     
  10. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb een bloeding gehad met 6 weken en daarna niet meer. Hopelijk blijft het nog lang uit (endometriose)
     
    Nylla vindt dit leuk.
  11. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    440
    679
    93
    Vrouw
    Hier 3x binnen 6-8 weken. Soms een kleine productiedip en wat onrustiger drinken, maar niet dat het echt voor problemen zorgde :) Heb nu bij nummer 4 die op komst is al niet eens meer de hoop dat het langer duurt haha!
     
  12. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    591
    504
    93
    Vrouw
    Ja dat kan heel goed! Zo ging het hier precies ook. Dat was meestal een dag of 2, en dan was er niks meer aan de hand..
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    1, 5 jaar. Wel had ik regelmatig het gevoel 'o nu komt t' en nietd. Ik heb dat nu ook, maar toch nog geen menstruatie. Dus ook al voelt alaof het eraan komt, dat zei hier echt helemaal niets. Al 8 maanden niets.
     
  14. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Met 6 weken al. Terwijl de kinderen dag en nacht aan de tiet hingen. Merkte hier ook onrustig rond de naderende menstruaties qua drinken. Volgens mij smaakt de melk zelfs anders rond je menstruatie.
    Het bleef trouwens bij onrust en gelukkig gaat het ook snel weer over. Toen ze eenmaal wat ouder waren merkte ik het ook minder.
     
  15. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.945
    4.001
    113
    Vrouw
    Vorige zwangerschap stipt 27 dagen na de sectio :cry: hoop dat het deze keer gewoon een jaar weg blijft :|
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Vorige zwangerschap vlak voor zijn eerste verjaardag. Hij weigerde de borst een paar dagen, alleen slapend dronk hij in een donkere kamer.
    Alleen die eerste keer problemen gehad, werd meteen weer regelmatig ongesteld maar merkte de volgende keren er niks van. Tot zijn 3e verjaardag gevoed.

    Nu ook de buikkrampen al (moeizame start bv, ik kolf grotendeels) dus ben er bang voor dat het niet lang meer op zich laat wachten.
     
  17. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.334
    1.218
    113
    Vrouw
    Meiden, allemaal dank voor jullie reacties. Niet heel fijn voor jullie, maar ik vind het wel prettig te lezen dat ik niet de enige ben waarbij de menstruatie er al vrij vlot aan lijkt te komen. Vooral ook goed om te lezen dat het niet voor problemen gezorgd heeft en alleen maar tijdelijk zorgde voor wat onrustig drinken en een productiedip. Hopelijk krijg ik daar hier ook geen problemen mee, want ik ben na de moeizame start ontzettend blij dat de borstvoeding nu eindelijk goed loopt :)
     
    WWJD vindt dit leuk.
  18. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    Ik kreeg mijn menstruatie weer 6 maanden na de keizersnede. Inmiddels geef ik nog steeds borstvoeding (kleine is 2 nu) en heb ik gewoon weer een nette cyclus tussen de 28-30 dagen.
     
  19. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.025
    113
    noord holland
    Ik ben 3 keer braaf meteen weer na een week of 4-6 ongesteld geworden. Dit met één keer 10 dagen bv, één keer volledig bv en één keer volledig kolven. Leek dus meer aan mijn lijf te liggen dan aan het wel of geen bv geven.
     
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.489
    5.581
    113
    Vrouw
    3 x bevallen
    3x na 6 maanden ongesteld.
    Ik gaf toen nog volledige borstvoeding
     

Deel Deze Pagina