Mijn dochter hapt niet goed...

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by nijntje667, Jun 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nijntje667

May 3, 2011
    58
    0
    0
    lekker huismoeder zijn ;)
    Hallo Heidi,

Mijn dochtertje Jasmijn van 5,5 week hapt niet goed aan de borst. Ze doet haar mondje niet wijd genoeg open, waardoor ze bij iedere slok ook lucht meezuigt. Ik probeer haar iedere voeding wel een paar keer goed te laten happen, maar ze doet gewoon simpelweg haar mondje niet wijd genoeg open. Ik probeer het iedere keer door met de tepel over haar bovenlip te strelen, zodat ze naar boven gaat happen, maar ze beweegt dan haar hele hoofdje omhoog, zonder daarbij haar mond verder te openen.
    Ook heb ik, misschien klinkt het wat gek, geprobeerd om, om en om haar boven- en onderlip te raken, zodat ze daardoor haar mondje wel wat verder open gaat doen, maar ook dat helpt niets. En áls ze hem dan een keer wat verder opent, dan doet ze hem meteen weer wat dichter zodra ze voelt dat de tepel in haar mond glijdt, waardoor ze hem alsnog niet mooi vast heeft.
    Als ze hem open heeft en ik druk haar snel (wel met beleid uiteraard) tegen mijn borst aan, dan blijft ze nog lucht happen, dus ik denk dat ze het zelfs dan, nog voor elkaar krijgt om haar mond al weer iets te sluiten.

Ik herken dit niet van bij mijn 2 andere kinderen (11 en 14 maand bv gegeven), en weet niet wat ik nog meer kan proberen om haar goed te laten happen.

Heeft u misschien nog tips voor mij?
    In ieder geval alvast bedankt :)

Groetjes,
    Ellen

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Laat je kindje even nakijken door iemand die haar mondmotoriek kan beoordelen. (pre-logopedist of lactatiekundige) Mogelijk heeft ze moeite met vacuüm houden?

Heb je andere houdingen geprobeerd? Je kunt inderdaad zoals je al een beetje doet, door middel van een spelletje proberen om de hap groter te krijgen: neem haar bij je op een wakker en alert moment (geen voedingsmoment) en kijk of ze aandacht voor je heeft. Zeg dan duidelijk "open" en doe overdreven je mond wijd open en je tong iets over onderkaak. Herhaal dit een keer of 4-5. Je kindje zal reageren door eerst vreemd te kijken en langzaam zal ze respons gaan geven met haar mond. Oefen dit dagelijks (ook leuk om de andere kinderen er bij te betrekken!) en herhaal dit voor het aanleggen. Hopen dat het kwartje valt!

Share This Page