Dochter is net gebeten in haar nek door een paard. Het is een nare plek maar lijkt een klein stukje oppervlakkig open. Hoe snel moet ze dan een tetanusprik halen? Is dat nu iets voor de hap of morgen de huisarts?
Binnen 72 uur, tenminste, zo was het 5 jaar geleden. Je kan eventueel de hap even bellen voor advies. Sterkte voor je dochter!
Als zij al haar vaccinaties heeft gekregen hoeft dat volgens mij niet. In DTP zit tetanus en die is werkzaam tot het twintigste levensjaar. Kan zijn dat het inmiddels veranderd is maar dat kan je prima morgen overleggen. Beterschap voor haar.
De DTP-prik voor 9-jarigen is inderdaad 10 jaar geldig. Als ze het RVP gewoon volgt hoeft ze nu geen tetanusprik.
Als je dochter via het rvp gevaccineerd is, is tetanus inderdaad niet nodig. Wel zou ik adviseren om de wond goed uit te spoelen en daarna goed te ontsmetten. Morgen even met de huisarts overleggen of antibiotica nodig is. In de bek van een beest zitten altijd veel bacteriën, hetgeen voor een flinke ontsteking kan zorgen namelijk.
Ja elke beweging en aanraking doet zo zeer alles brand en is wat dik. Nek is stijf en alles heeft gewoon even een klap gehad omdat ze natuurlijk een rare beweging maakte. Ze kan haar nek verder wel goed bewegen gelukkig.
Jeetje dat is wel heftig zeg en inderdaad wat @Cin85 al zei goed uitspoelen en mogelijk even vragen voor Ab Hopelijk geneest het snel maar lijkt me erg pijnlijk
Ik zou overleggen met een arts over eventueel antibiotica, en ook over hoe de wonden goed te verzorgen, want ‘t is toch wel echt heel heftig… Sterkte!!
Oef dat is een nare beet op een nare plek. Bij de tuinen kan je wel arnica montana d6 halen, die helpt genezing van binnenuit (zijn tabletjes die mijn kraamzorg destijds ook aanraadde na de bevalling was bont en blauw) en arnica gel kan evt op de dichte huid kruidvat heeft die nu ook in eigen merk, scheelt de helft van de prijs. Mocht ze er veel last van hebben, gekneusde koolbladeren (wel even wassen en dan kneuzen) als compres gebruiken. Helpt genezen en koelt. Alles behalve rode kool kan. Rode kool verkleurd de huid dan snapt de huisarts/hap er geen bal meer van.
Gisteravond heb ik er een beetje vallen en stoten zalf op kunnen doen, elke aanraking doet zeer en niet alles lukte helaas. Sommige plekken waren echt te pijnlijk Tabletjes zal ik even halen.
Ik denk dat een ritje huisarts sowieso wel aan te raden is. Paard kan veel meer beschadigd hebben dan alleen de huid. Beterschap voor je dochter!
@MamaChantal jeetje! Dit ziet er heel heftig uit! Ik zou ook een huisarts laten kijken en ik hoop dat het niet jullie eigen paard is.