Beste allemaal, Ik lees al een behoorlijke tijd mee op het forum en ik dacht, laat ik zelf eens een onderwerp starten. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de uitkomst van jullie eventuele behandeling met medicijnen om herhaalde miskramen tegen te gaan. Om te beginnen zal ik mijn verhaal (zo beknopt mogelijk) proberen te vertellen; Ik heb in totaal 6 miskramen gehad. In januari 2010 bleek dat ik een missed abortion heb gehad. Ik dacht 8,5 week zwanger te zijn maar helaas is het vruchtje gestopt met groeien na 6,5 week. Daarna volgde nog 5 spontane miskramen, namelijk in mei, augustus, oktober, november 2010 en de laatste in februari van dit jaar. Ik ben na de tweede of derde miskraam doorgestuurd door mijn eigen ziekenhuis naar het AMC, het zogenaamde miskramen spreekuur. Hier zijn uiteindelijk een aantal zaken onderzocht, namelijk; - chromosomen van mij en mijn vriend - Lupus anticoagulans - Anticardiolipine antilichamen - APC resistentie - Antitrombine III - Proteine S en C - SIS Echo (waterecho) Uit al deze onderzoeken is (helaas wil ik bijna zeggen) niets uitgekomen. Het werd iedere keer op pech gegooid en vervolgens werd me een tabel getoond van de kansen in een volgende zwangerschap. Al deze percentages kwamen telkens uit op meer dan 70% slagingskans. Nou, dat geloofde ik uiteindelijk niet meer want waarom zat ik iedere keer 'toevallig' in die andere groep?! Uiteindelijk na veel gelezen te hebben op internet heb ik een afspraak gemaakt met professor de Sutter in het UZ Gent. Daar schijnen ze meer aanvullend onderzoek te doen en ook makkelijker te zijn met eventuele medicatie. In NL kan je dat absoluut vergeten maar in België zijn ze meer van het 'baat het niet dan schaadt het niet principe'. Daar ben ik half maart van dit jaar voor het eerst geweest. Ik ging er met een erg goed gevoel weg. Deze professor zei namelijk direct dat dit geen toeval kan zijn. Dan heb ik eerder een 'afwijking' waarvan de medische wetenschap nog niets van weet. Ook zouden ze aanvullend onderzoek doen en een hysteroscopie. Zij gaf aan dat ze hier veel meer meer kunnen zien dan met een SIS Echo, iets dat in NL (AMC) wordt ontkent. Begin deze maand werd de hysteroscopie ingepland. Omdat je niet zwanger mag zijn op het moment van het onderzoek hebben mijn vriend en ik even 'pauze' genomen . Uit het onderzoek bleek dat ik een perfecte baarmoeder zou moeten hebben, ook hier dus niets vreemds te zien. Gisteren opnieuw naar Gent voor de uitslagen van het aanvullend bloedonderzoek (TSH, rheumafactor, ANF, Glycoproteine-1-antilichamen, antisperma-antilichamen, factor VIII, homocysteine en FII + MTHFR mutatie ) en wederom, geen afwijkingen gevonden! Nu heb ik uit voorzorg Aspirine, Progesteron (Utrogestan) en Prednison voorgeschreven gekregen. Dit moet ik vanaf de dag van de eisprong nemen tot aan de menstruatie of bij een zwangerschap tot en met de 12e week. Ik ben voor de zekerheid alvast begonnen ook al is mijn eisprong al ruim een week geleden geweest. Dit moet ik proberen en als ik nu nog 2 MK krijg dan wordt de behandeling gestaakt en ben ik aangewezen op het alternatieve cirquit. Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen / ervaringen met Gent en/of de medicatie en of het uiteindelijk bij jullie wel of niet goed gekomen is en na hoeveel miskramen. Sorry voor het lange verhaal en ik hoop op jullie reactie. Groetjes!
Mariska, even heel kort (ik moet weg): mijn verhaal lijkt qua traject heel erg op het jouwe (ook AMC, ook De Sutter) en ik ben na vijf miskramen en de prednison, aspirine en progesteron van De Sutter nu EINDELIJK 22,5 week zwanger! We kletsen straks verder... Suus
O, en met de Utro echt pas starten als je een duidelijke tempverhoging hebt na ei, dus in de praktijk pas 3 dagen na ei, want anders kan de Utro je ei tegenhouden! Suus
Hoi Suus, dankjewel voor je reactie! Ik moet zeggen dat vooral jouw verhalen online mij ontzettend veel waardevolle informatie hebben gegeven, juist omdat jouw verhaal zo op dat van mij lijkt. Maar wat een geweldig nieuws (!!!!) dat je nu eindelijk al zo ver bent! Onwijs gefeliciteerd! Ik ben blij dat de sutter me zo serieus neemt. Al moet ik wel zeggen dat ik het ook wel erg eng vind. Dit is namelijk echt het laatste redmiddel en dan komt de angst om misschien nooit een eigen kindje te kunnen krijgen toch wel erg dichtbij... Maar jij zegt dus pas met de utrogestan te beginnen een paar dagen na eisprong? Ik begreep namelijk dat ik moest beginnen zodra ik een positieve LH test in handen had..
Ja, dat zeiden ze ook tegen mij, maar na je LH-piek weet je nooit precies wanneer je ei spring in een natuurlijke cylcus. Dat duurde bij mij soms dagen, zag ik aan mijn temp. Als je dan te vroeg start, als je ei toch nog niet gesprongen is, dan springt ie ook niet meer. Dus daarom zou ik altijd tempen en pas al je temp minstens twee dagen minstens 0,2 hoger is starten met de Utro. Ik ben blij om te horen dat mijn verhalen jou op het spoor van Gent hebben gezet, want ik wil niets liever dan dat zo veel mogelijk vrouwen met onbegrepen herhaalde miskramen die in Nederland tegen de muur lopen daar een eerlijke kans krijgen op een goede zwangerschap. Daarom schrijf ik (oa) hier ook zo veel en vaak mogelijk. Heb je mijn verhaal op Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap gelezen onder Suus? Ik neem haast aan van wel. Dit is de link: Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap » Suus, 5 miskramen (Moment, ik stap even over op mijn pc.)
Heb je ook het boek 'Is Your Body Baby Friendly' van Alan Beer gelezen? (Bol of Amazon) Want hij legt vrij duidelijk uit waarom sommige vrouwen door immuunproblemen gewoon niet zwanger kunnen blijven zonder medicatie. Daar geloven ze in Nederland geen snars van, en in het AMC al helemaal niet, dus ik liep hier net als jij ook ontzettend tegen de muur. Om wanhopig van te worden, voor zover je dat al niet allang was na al die miskramen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een iets anders protocol heb gevolgd dan De Sutter me heeft aangeraden, pb me maar als je meer wilt weten. In het boek van Beer staat ook het een en ander over Intralipid en IVIg. IVIg is een infuus dat je maandelijks kunt als je vermoedelijk immuunproblemen hebt. In het topic 'Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad' schrijft Angelica mee die, net als jij, heel veel miskramen heeft gehad en nog geen kindje heeft. Zij is enkele maanden geleden met IVIg gestart in het UZ Gent bij dr. Noens. Dr. De Sutter gelooft niet heel erg in het nut van IVIg, maar zij is dan ook geen immunoloog, dat is dr. Noens wel. Deze man schijnt een beetje een beroepsidioot te zijn, in de goeie zin van het woord, en is overtuigd van het nut van IVIg bij herhaalde miskramen. E.e.a. verkeert nog in onderzoeksfase wat betekent dat je de behandeling (die normaal heel duur is) gratis krijgt en alleen betaalt voor de dagopname (als je het infuus krijgt.) Vervolgens dus de Intralipid. Dat is een calorierijk infuus dat mensen vaak na een operatie krijgen, maar wat op de een of andere manier ook heel nuttig lijkt te zijn bij vrouwen met onverklaarbare herhaalde miskramen. Nessy, ook van dit forum, is door middel van Intralipid zwanger gebleven, na talloze miskramen. Je kunt deze, overigens risicoloze, behandeling nog niet in België krijgen, maar wel in Duitsland en Tsjechië bijvoorbeeld. Het is dus echt niet zo dat prednison het laatste redmiddel is, hoor! Al hoop ik dat het voor jou, net als voor mij, voldoende blijkt te zijn om zwanger te blijven. Tot slot wil ik je meegeven dat ik naast de medicatie ook nog 1 mg B12, 5 mg foliumzuur en 25 mg B6 heb geslikt, volgens het protocol van dr. Beer. Deze vitamines bestelde ik bij www.deonlinedrogist.nl Bonusan Vitamine B12 1000 mcg - De echte 24-uurs drogist Orthica B6-50 - De echte 24-uurs drogist AOV FOLIUMZUUR 60 st - De echte 24-uurs drogist Daarnaast nam ik nog extra vitamine E (etos), tarwekiemoliecapsules (kruidvat) en 10 mcg vitamine D (etos). Dit allemaal naar aanleiding van het boek van Alan Beer. Ik heb het idee dat ik nog een heleboel vergeet, maar ik hoor het wel als er vragen zijn. Houd moed!!!! Suus
O, en wat ik nog wilde zeggen, ik ken meerdere vrouwen van verschillende fora die dmv de prednison, progesteron en aspirine (en soms ook heparine, als ze een stollingsafwijking hadden, zoals ik) na 6, 7 of zelfs 8 miskramen eindelijk zwanger bleven. Dat gaf me kracht, hopelijk ook jou. Liefs, Suus
Je hele verhaal heb ik inderdaad ook op herhaaldemiskramen gelezen. Ik heb zelf ook contact opgenomen om mee te schrijven. Het boek van Alan Beer heb ik nog niet besteld. Mijn Engels is goed, maar ben bang dat ik er met allemaal medische termen niet goed uit zal komen. Ik heb wel direct al de vitamines besteld die je aangaf. Ik slik wel ook al de Prena Fem van Orthica waar al een aantal van deze vitamines inzitten (niet zulke hoge doseringen overigens). Deze vitamines heb ik op aanraden van mijn acupuncturiste, waar ik dus ook al ben geweest voor dit probleem ). Zal het kwaad kunnnen om op deze manier dus een nog hogere dosering binnen te krijgen? Over prof. Noens heb ik inderdaad ook al een en ander gelezen. IVIg zegt me nog niet zoveel maar is dat hetzelfde over die Baxters (?) waar ik wel eens iets over heb gelezen? Intralipid kende ik nog niet, zal een googlen! In elk geval fijn om te weten dat het niet het laatste redmiddel is, al hoop ik dat dit alles niet meer nodig zal zijn! Ik stuur je nog even een PB over de weg die jij dus anders hebt bewandeld als wat de Sutter heeft aangeraden. (mits ik dat knopje weet te vinden) ) Groetjes!