In het kort mijn vraag; wie heeft er meerdere cyclussen de fsh waarde en oestradiol waarde moeten laten bepalen? en kwamen deze waardes sterk overeen of verschilde ze veel per cyclus? Bij mij was er nogal een verschil namelijk. Oestradiol 202 en FSH 5,6 Oestradiol 40 en FSH 10 Ik maak me nu erg druk dat ik 'verouderd' ben.. Volgens de fert.arts is 10 iets hoger dan gemiddeld maar moet ik niet piekeren en zou het volgende cyclus weer anders kunnen uitpakken. Ze zei dat op de echo's de grote van de eierstokken er normaal uitzien en ook de activiteit in de eierstokken die ze ziet is normaal. Ik heb al heel veel inwendige echo's gehad de afgelopen jaren trouwens bij verschillende dokters in twee ziekenhuizen. Ik ben enorm bang nu..........
Je hebt je amh waarde laten prikken toch? Wacht dat eerst af. Weet je ook je antrale follikel telling? Dat is het aantal zichtbare eiblaasjes aan het begin van je cyclus. Dat kun je zien op een echo op dag 3. Als dat ook allemaal afwijkt ( amh, fsh, follikel telling) weet je pas meer.
Ik wilde deze cyclus inderdaad amh laten bepalen. Toen bleek echter op cyclusdag 3 bij de uitgangsecho dat er twee cysten zaten. Toen was de vraag mag ik starten met gonal. en heb ik oestradiol en fsh moeten prikken. Op dat moment heb ik niet om amh gevraagd ik dacht dalijk klopt die waardes niet door cyste. Heb dus nog niet geprikt. Overigens bleek het niet-functionele cysten te zijn want oestradiol was erg laag. Alleen fsh dus iets aan hoge kant. Heb nooit afc telling specifiek gehad. Wel heel veel echo's. ook altijd op dag 3 uitgangsecho. Ik neem aan dat ze dan al een schatting zien? Ze gaf vandaag ook weer aan. Normaal uitziende eierstokken met follikels voor leeftijd . Dat deze anders kleiner waren en minder follikels bevatte als het niet goed zou zijn.
Je kunt altijd je amh waarde prikken, zelfs als je nog een spiraal draagt. Mijn zussen krijgen ivm erfelijkheid ook elke 6 maanden controle. Dus dat maakt echt niet uit. Zo'n AFC telling kun je ook gewoon het aantal follikels vragen. 'Normaal' is zo'n vaag begrip. Het is meer voor je gemoedsrust omdat je er zo bang voor bent, refereer ook even aan je topic dat je zo bang was om amh te meten. Alleen maar fijn als je weer zaken kunt afstrepen die het niet zijn.
Bedankt voor je reactie Klaasje82. Ik vind het allemaal doodeng als ik eerlijk ben. Word gek van alle statistieken en % die ik lees omtrent kansen etc.. Heb de neiging om alles negatief te zien en raak heel snel in paniek. Nogal dwangmatig eigenlijk. Zou willen dat ik wat sterker in mijn schoenen stond.
Waarom vraag je dan niet wat extra begeleiding? Die zou er moeten zijn op de fertiliteitspoli. Je bent echt niet de enige! Ook zou ik even de gyn een mailtje sturen want de oestradiol waarde kan zo anders zijn door de cyste. Dat houdt verband met elkaar.
Ik loop al enige tijd bij een psycholoog. vanochtend toevallig weer geweest. Ik zal inderdaad zeker niet de enige zijn.