Ik heb een paar mooie potten gekregen, maar nu nog de jam... Weet iemand lekkere recepten voor jam met fruit wat een beetje in het seizoen zit? Ik heb het echt nog nooit gedaan, dus heb geen idee wat er allemaal bij moet, fruit en suiker. Of nog meer?
Precies dat... fruit en geleisuiker Normaliter is het een kilo op een kilo. Bij mekaar gooien en aan de kook brengen, vier minuten zacht doorkoken en dan in de jampotten doen. Jampotten van te voren afwassen en even afspoelen met sodawater, daarna nog een keertje met koud water naspoelen. Hete jam in de potten doen, deksel erop draaien en direct daarna de potten op de kop zetten. Zo ontstaat er als het ware een soort vacuum en blijft de jam beter houdbaar.
Even gegoogled, zie dat geleisuiker niet gewone kristalsuiker is. Zal morgen eens in de winkel kijken.
kan ook met gewone kristalsuiker hoor, moet je alleen evt, wat stukjes appel erbij doen als je fruit hebt waar weinig pectine in zit anders wordt het te dun (aardbeien en bramen bevatten bv heel weinig pectine terwijl er in appel of zwarte bessen juist veel zit) door het koken komt de pectine los en vormt na afkoelen een soort gelei
Bij fruit met weinig pectine kan je evt ook een paar theelepeltjes citroenzuur toevoegen. dat zorgt ook voor extra "binding". te krijgen bij de reformzaak en apotheek (althans ik haal het in Duitsland bij de apotheek )
Wij maken hem altijd met rietsuiker en zeker geen 1:1 verhouding. Mij te zoet af. Ook gebruiken wij agar agar ipv geleersuiker omdat ik vegetarisch eet.
Ik pak altijd van van gilse de gelei suiker. En daar kan je aardig wat potten van maken. Ik doe het met bramen. Aardbeien of bosbessen
Ik ga het dit weekend eens even proberen. 4 minuten koken klinkt echt kort en is het bij afkoelen dan ook direct klaar of moet het nog een tijdje staan of zo?
Ik maak het altijd met geleisuiker speciaal. 500gr suiker op 1250gr fruit, 1 min koken en meteen in de potjes. Potjes 5 min op de kop zetten en in het donker af laten koelen. Kan je het zeker een jaar bewaren. Heb afgelopen zomer zo'n 30 potten gemaakt. Wat ik erg lekker vind is oa aardbeien-rabarber, appel-druiven, gekruide pruimen, peren met nootmuskaat, piment, kaneel en kruidnagel en uien-paprika. Hier kun je leuke labels maken: Fabric Jam Jar Topper How To + Free Printable Jam Tags & Labels JAM LABELIZER - Design your own jam labels
Klinkt kort, maar het fruit is allemaal al kapot gegaan door de warmte die wordt opgebouwd voordat het hele spul aan de kook is. Daarna dus vier minuten doorkoken.
Mijn eerste creatie is klaar; ananas met sinaasappel en geleisuiker. Netjes 4 minuten doorgekookt en in een hete wekpot gedaan (uit de oven). Ik vind het wel wat vloeibaar nog eigenlijk. Wordt dat nog stijver of heb ik toch te weinig suiker gebruikt? (500 gram suiker op 900 gram fruit)
Bij het afkoelen stijft het nog op. Je verhouding is goed, had nog iets meer fruit mogen zijn. De combi klinkt lekker.
Beetje laat, maar je weet of de jam lang genoeg gekookt heeft door een schoteltje (bij voorkeur wit want dan kun je het goed zien) in de koelkast te leggen zodat het koud wordt. Dan een klein beetje van de jam uit de pan (theelepeltje) op het schoteltje doen. Als dat opstijft is de jam klaar. Als het nog vloeibaar het schoteltje rondgaat moet de jam nog wat indikken. Ook belangrijk: de potten moeten schoon zijn. Daarna moet er heet water in tot je de hete jam erin doet (dus de pot moet nog warm zijn, vlak voor dat je de jam erin doet het hete water er pas uithalen. De pot tot helemaal boven aan afvullen, tot de rand. Anders komt er lucht bij en is het niet vacuum meer. De randjes goed met een doekje schoonmaken anders sluit het niet goed af en komt er lucht bij. Dan het deksel erop en de pot op de kop zetten totdat hij is afgekoeld. Als je het zo doet kun je de jam onaangebroken jaren bewaren. Na openen in de koelkast bewaren.
Het is inderdaad iets stijver geworden,maar nog steeds te dun voor een broodje lijkt me. Ik denk dat we maar veel ijs en yoghurt gaan eten komende tijd... Ik had de potten afgewassen en daarna dus een half uur in de oven gedaan om steriel te worden en warm tegelijkertijd. 150 graden had ik ergens gelezen... Schoteltje ga ik de volgende keer proberen, bedankt voor de tip!
Ik ben aartslui Ik doe de potten in de vaatwasser en doe er als ze eruit komen een laagje water in en leg het deksel er een beetje scheef op zodat lucht kan ontsnappen. En dan gewoon in de magnetron laten draaien totdat ik ze moet vullen. Het water gaat koken en de stoom steriliseert de potten en houdt ze warm. Elke keer 1 potje eruit halen en voor de rest de magnetron weer aanzetten, en dat beetje water weggooien en die ene pot vullen. Hoppa, op naar de volgende. Jam maken en fruit inmaken voor luie mensen
Ik heb de potjes voor de appelmoes afgelopen najaar allemaal in de vaatwasser gehad, daarna in de oven gezet om te steriliseren. Daaruit op de bakplaat laten staan met een gestreken theedoek erover tot ik ze nodig had. Dan vullen (ik heb ze niet tot de rand gevuld) met een in kokend water gesteriliseerde afgeknipte trechter (anders zit alles onder de appelmoes bij mij) deksel erop en ondersteboven neergezet. Toen ze afgekoeld waren zijn ze naar de kelder verhuisd. Dat was eind september/begin oktober en er is er nog niet 1 gaan schimmelen.
Ik heb nog nooit de jam in warme potten gedaan, altijd de potten heet afwassen met soda, daarna met koud water afspoelen, vullen tot de rand, pot dichtdraaien en dan op de kop laten staat. Meestal liet ik het een uurtje staan. Nog nooit geen dunne jam gehad
Mja, ik had wel een erg grote pot. Misschien wat kleinere kopen voor de volgende keer. Het smaakt wel fantastisch dus ik ga het zeker vaker proberen. Trechter is ook zeker een goed idee, toch een klein beetje bende
Ik heb nog nooit de jampotjes uitgekookt en voorverwarmd. Ik zet ze in de vaatwasser op de heetste stand en dan schoon en droog in de kast. Als ik dan jam maak, haal ik ze uit de kast, vul ze met hete jam, tot net onder het randje, zet ze 5-10 min op de kop en dan terug in de kast. Nog nooit problemen mee gehad en ik heb vandaag een pot opengemaakt die al 7 maanden in de kast stond, smaakte nog heerlijk.