Hoe snel was jullie kindje met ...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door -, 30 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Weet je wat het volgens mij ook is, het ene kind ontwikkelt zich snel op bijvoorbeeld grofmotorisch gebied (draaien, kruipen, lopen, springen) terwijl een ander kind bijvoorbeeld weer sneller is met praten of bijvoorbeeld fijnmotorische ontwikkelingen of op sociaal gebied. Het hangt ook erg af van het karakter van je kind op welk gebied hij zich het eerst ontwikkelt.
    Mensen vragen eerst altijd naar de groei van je kind, later naar de voeding, en dan komt het item ontwikkeling aan de orde. Hoe maak je een nieuwbakken moeder onzeker?
    Feit blijft dat alle kinderen van 4 jaar ongeveer hetzelfde kunnen.
    Mijn dochter was met loslopen wat later (17 maanden) terwijl ze al ruim een half jaar door de kamer cruiste, zich vasthoudend aan meubels, muren etc, maar ze was gewoon erg voorzichtig. Toen ze eenmaal liep, rende ze ook vrijwel meteen en liep ze meteen achteruit etc. Op het gebied van fijne motoriek en taalontwikkeling was ze weer erg snel.
    Ik denk altijd maar dat een kind zich ook niet tegelijkertijd op alle gebieden kan ontwikkeling, en dat het in de aard en interesse van het kind ligt waar hij zich eerst op richt... (en dat zal deels ook zeker een kwestie van erfelijke aanleg en stimulatie zijn)

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Precies Noor dat denk ik ook!

3. Niet meer actief

Astrid was ook vlot genoeg met grove en fijne motoriek, maar kletsen, daar is ze eigenlijk niet zo heel lang geleden mee begonnen en dat gaat ineens in een rap tempo.

Ik vind het ook leuk om te lezen wat andere kindjes wel of niet kunnen en ik kan ook echt vervangend trots zijn als kindjes weer een nieuwe mijlpaal hebben behaald.

Het lijkt mij ook overbodig om te roepen dat het geen zin heeft om te vergelijken omdat ieder kindje anders ontwikkeld. Volgens mij weet iedereen dat ook wel en gaan we niet ineens meer oefenen omdat ons eigen kindje minder kan dan andermans kindje!

Met 4 mnd rollen
    Met 5 mnd achteruit kruipen, zelf drinken
    Met 6 mnd vooruit gevonden, zitten
    Met 7 mnd staan, zelf zitten, stapjes vast aan handje of babywalker
    Met 9 mnd drinken met rietje
    Met 10 mnd duidelijk los staan
    Met 11 mnd wat losse stapjes
    Met 13 mnd loslopen

Nu is ze 19 mnd en kan zo al zoveel meer..

4. mama33

mama33 Actief lid

11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Je kunt er inderdaad niet veel van zeggen. Mijn dochter heeft nooit gedraaid van buik naar rug (en het buro maar zeuren dat we dat moesten stimuleren) maar zat wel met 5 maanden los. Kruipen heeft ze ook nooit gedaan en voor haar 1e verjaardag liep ze los.

Volgens het boekje doen ze het toch niet en dat is maar goed ook!

5. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame kon al vanaf dag 1 der hoofdje goed omhoog houden en na een week al goed als ze op de buik lag
    met 7 weken sliep ze al door van 23.00 tot 7.00
    ze kan sinds 2en halve maand rechtop zittenm opschoot moet wel der hoofdje vasthouden want het is net zo'n hoedenplank hondje hihi
    ze maakt al geluidjes terug als oooh aah prrrt eeeeeh enz

maarja elk kind is anders het komt vanzelf wel
    de ene is gewoon sneller dan de ander
    gr marline

6. sweetangel100

@ mama33: ik heb ook nooit gekropen vertelde mijn moeder, ik rolde me om haha...
    Als kinderen niet volgens het boekje ontwikkelen is het CB gelijk in de stress... Ook toen Iman haar hoofd nog niet kon optillen... Mja nu kan ze het haha

7. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Allebei mijn jongens waren super vlug met alles, de oudste kroop al met 4 maanden en stond met 6 en liep met 9 maanden.
    maar zoals velen hier al zeiden het doet er niet toe hoe snel de een het doet ieder kind ontwikkeld zich in haar of zijn tempo en uiteindelijk kunnen ze allemaal het zelfde hoe snel ze zich ontwikkelen zegt totaal niets over de inteligentie of wat dan ook.
    Dat hele snelle is ook echt niet leuk geloof mij maar het is al snel babyaf .

xxx jet

8. sweetangel100

Juist Jet, ik heb aan Iman heeeeerlijk lang baby gehad :D
    Groot zijn ze nog lang genoeg :)

9. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Dat klopt dus niet helemaal, soms is de snelheid waarmee een kindje zich ontwikkeld kenmerkend voor zijn cognitieve ontwikkeling, dus erg slimme kids hebben heel snel controle over hun hoodje kruipen heel snel. En wat minder slimme kindjes onwtikkelen zich vaak veel langzamer op die gebieden. Wat dus niet automatisch wil zeggen dat ieder kind dat zich supersnel ontwikkeld heel slim is, of ieder kind dat er zijn tijd voor neemt "traag", want in sommige gevallen neemt een erg slim kind er de tijd voor en doet pas iets als hij het goed kan.

En idd Jet dat hele snelle is niet altijd leuk, de babytijd is dan erg kort en je hebt ook niet veel meer gemeen met andere moeders, de gesprekken vallen vaak dood heb ik gemerkt. Want hun kindjes doen nog niet wat die van jou al wel doet kan erg lastig zijn. Ik had het er met mn eerste wel over met andere moeders omdat ik dacht dat het normaal was dat een kindje van 5 mnd kon kruipen op handen en knieen.. nou nee dus. Nu doe ik dat allang niet meer en hou hun ontwikkeling lekker voor me. Is toch bij iedereen anders maar als je te ver buiten het lijstje valt dan wordt het niet begrepen.

@Vicky bedankt voor die lijst zeg lekker overzichtelijk en heel duidelijk!

10. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Alyssa is nu 6 maanden, maar rollen zit er niet echt in, soms doet ze het vaak, dan ziet ze de lol er wel van in, dan lacht ze er ook bij, maar vaak genoeg dan blijft ze gewoon naar et plafond staren, vind het best hoor, daaren tegen staat ze wel al en zit ze bijna helemaal zelf.. Iedereen die haar ook zien zeggen dat ze zo wijs uit haar ogen kijkt...wat dat ook moge betekenen..!

11. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Ayla wat jij zegt kwa snelle ontwikkeling , slim kindje dat gaat idd niet altijd op

mijn oudste was overal traag mee maar heeft nu een iq wat tegen hoog begaaft aan zit

zo zie je maar weer , je kan er geen touw aan vast knopen

ieder kind ontwikkeld zich in hun eigen tempo en ook dat zegt niets over hun slimheid :)

Deel Deze Pagina