Hallo allemaal. Aangezien het forum van de lactatiekundige is gesloten en ik toch een brandende vraag heb stel ik hem maar even hier. Mijn meisje is 16 maart geboren en geef vanaf t begin borstvoeding en afentoe een flesje maximaal 2 keer per dag, en niet elke dag. Tot aan gisteren had ik melk in overvloed en zelfs zoveel dat ze zich erin verslikte en het eruit spoot als ik in mijn borst kneep. Nu rook ik en probeer ik dat zoveel mogelijk meteen na de voeding te doen, en max. 5 sigaretten op een dag. En ineens sinds gister zijn mijn borsten weer zacht en merk ik aan m'n meisje dat ze geen melk meer binnenkrijgt, of iig heel weinig. Ik weet dat roken je melk kan verminderen, maar dit was eerst ook geen probleem.. Wat kan ik hier aan doen, want ik wil wel graag BV blijven geven..
hier zijn mijn borsten af en toe ook heel zacht. volgens mij is het normaal als het wisselt. Hoe merk je dan dat ze niks binnen krijgt?
Waar merk je aan dat ze minder binnen krijgt? Roken kan het verminderen inderdaad. Flesjes geven is ook een nadelige factor. Op de momenten dat je een flesvoeding geeft, worden je borsten niet gestimuleerd. Zeker zo snel na de bevalling moeten de borsten echt regelmatig gestimuleerd worden om de productie goed op gang te krijgen. Dus liever zoveel mogelijk de borst geven.. Maar op een gegeven moment wordt de productie stabiel en hoeft je borst niet meer elke keer vol aan te voelen. Zeker na een paar weken krijg je meestal een goed evenwicht tussen vraag en aanbod (mits je vaak genoeg aanlegt). Zolang je meisje tevreden is, goed groeit dan is er meestal weinig aan de hand..
Nou ze begint vanaf het begint "snel" te zuigen, ze slikt niet meer, en valt uiteindelijk in slaap aan de borst, als ik haar dan verplaats dan word ze wakker schreeuwend en begint meteen aan haar handjes te zuigen.. Ik geef wel een fles afentoe maar leg haar ook zeker 8 tot 10 keer per dag aan.. Ik vind het heel lastig, heb haar nu ook zeker een halfuur aangelegd gehad wisselend van borsten, en ook nu heeft ze nog steeds honger.. dus nu moet ik wel een flesje maken
Ik zou in ieder geval eerst even geen flesje meer geven. Even vaak aanleggen. Over dat roken geen idee, maar je weet zelf wel wat beter is
En ik weet niet hoe oud je meisje is, maar zou het niet kunnen dat je nu in de regeldagen zit? Maar zoals gezegd, als je je bv wilt redden zou ik in ieder geval onmiddelijk stoppen met het geven van de fles!!! Je productie moet omhoog, dat gebeurt alleen door je meisje veel te laten drinken en dat lukt niet als ze haar honger kan stillen met kv..Paar dagen lastig maar dan ineens is het voorbij en heb je meer melk.
Heb haar net een flesje gegeven want ze heeft echt honger, en is niet te stillen. Nu heeft ze net 80 cc gedronken en heeft nog steeds honger Ik wil d'r zoveel mogelijk aanleggen maar er komt echt niks uit mn borsten en het zuigen is zelf pijnlijk omdat het leeg is en ze er aan sabbelt.. ipv zuigt.. Vind t heel lastig
Het zou best een regeldagje kunnen zijn, als je haar een flesje hebt gegeven zou ik wel even proberen om te kolven. Vervelend hoor. Maar als je gister nog genoeg had, lijkt het me niet dat het nu op is. Drink je voldoende? eet je wel voldoende?
Ik zou als ik jou was stoppen met de flesjes en haar bij iedere kik die ze geeft aanleggen, zo krijg je de productie weer op gang, neem je rust en drink voldoende!
Nou eten is heel belangrijk als je borstvoeding geeft Dus daar zou ik dan maar mee beginnen. Zoveel mogelijk aanleggen en niet met flesjes beginnen daar gaat de produktie van omlaag. Dus neem een bord pap, maak wat fruit voor jezelf oid. Als je zelf niet goed eet is er ook niet genoeg voor je meisje.
Ik sluit me er volledig bij aan: zorg goed voor jezelf en leg je dochter zo veel mogelijk aan. Het geeft niet dat ze vaak drinkt. (8 tot 10 keer per dag is echt niet vaak, die eerste weken. Mijn zoon dronk de eerste weken 12 of 13 keer en ik weet dat er een hoop baby's zijn die daar nog overheen gaan. Maak je daar dus geen zorgen om. Zeker 's avonds is het normaal als je baby vaak drinkt en onverzadigbaar lijkt. Dit heet clusteren en ik ook normaal. Je bent net klaar met voeden en dan komt je kindje weer. Doodmoe kun je er van worden. Maar het hoort bij bv. Zeker die eerste periode is het gewoon heel belangrijk om je baby zo vaak mogelijk te laten drinken. (Ook al gaat dat ten koste van je eigen rust.) Door haar vaak te laten drinken heb je genoeg melk voor nu en later. Na een week of zes wordt bv geven voor de meeste mama's makkelijker. En over een tijdje gaat het echt zo makkelijk dat je je niet kunt voorstellen dat je iets anders zou doen.
Klinkt als echte regeldagen! En inderdaad goed voor je zelf gaan zorgen!! Snap dat het lastig voor je is, je zit in zo'n klote situatie. En aanleggen aanleggen aanleggen en zeker niet bijvoeden met flesvoeding. Zelf goed eten en drinken. Heel veel succes er mee. Er is trouwens een heel borstvoedingsforum waar je ook veel vragen kan stellen en op borstvoeding.com kun je ook veel info vinden. Dikke knuffel voor je!!
Bv is vraag en aanbod. Hoe meer fles je geeft, hoe minder productie. En stop ajb met roken, al die kankerverwekkende giftige stoffen komen bij je baby.
vanacht en vanochtend was de productie weer een beetje op gang.. maar na 't drinken spuugde ze een hele boel uit Ik zal idd maar even goed gaan eten! bedankt voor jullie advies Liefs
@CarpeDiem: mijn zoontje spuugde in het begin ook best veel. En ver! Waarschiinlijk kwam dat doordat ik een vrij sterke toeschietreflex had. Zei je niet da jij daar ook last van had? Als dat de oorzaak is, kan het helpen om het begin een beetje melk uit je borst weg te masseren. (20 tot 40 ml) De melk spuit dan niet zo hard meer. En je kind krijgt dan wat meer vette melk binnen. (De eerste melk is heel waterig.) Spugen hoort er bij een baby bij. Het lijkt al gauw veel. Maar als je kindje genoeg blijft aankomen, is er niks ernstigs aan de hand. Omdat ons zoontje in het begin best veel spuugde, ging ik elkeweek even naar het cb om te wegen. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
kijk dan maar eens op bv.com meiss die kankerverwekkende stoffen komen dus echt niet bij je kinde via de bv.. er moet wel 1.5 uur tussen sigaret en borstvoeding zitten.. maar meer niet hoor. roken en bv MAG..
Jij wilt jezelf wel heel hard blijven inprenten dat roken echt niet schadelijk is he? Rook je nu ook nog steeds trouwens, want dat wilde je toch gewoon blijven doen tijdens de zwangerschap?
nounou nee ik rook niet meer nee.. maar kijk maar is op bv.com die stoffen komen echt niet in je borstvoeding terecht.. De hoeveelheid nicotine die je baby binnenkrijgt, kan niet worden afgemeten aan het nicotinegehalte in zijn urine. Je zou denken: hoe meer je rookt, hoe hoger het nicotinegehalte in de moedermelk en dus hoe hoger het nicotinegehalte in het bloed van je baby en dus in zijn urine. Maar dit blijkt dus niet uit onderzoek. Nicotine stapelt zich op in moedermelk en bereikt concentraties die hoger zijn als de concentratie in je bloed. De tijd die de nicotine nodig heeft om uit de moedermelk te verdwijnen, dat is de halfwaardetijd, is 97 minuten, plus of min 20 minuten; dit blijkt uit een kleine studie. Dat is anderhalf uur. Nicotine wordt overigens niet gemakkelijk uit het maagdarmkanaal van de baby opgenomen en verdwijnt voor een deel vrij snel uit het lichaam van de baby. Andere stoffen uit sigarettenrook, zoals nitraten en nitrieten komen ook in de moedermelk, maar het kankerverwekkende nitrosamine wordt echter weer niet in moedermelk aangetroffen Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Varia - Beter borstvoeding van een rokende moeder dan helemaal geen borstvoeding kijk maar eens. beter borstvoeding van een rokende moeder, dan helemaal geen borstvoeding.. ennuh ik val je toch niet aan of wel?? 'Over