Mijn kind wordt voor de zomervakantie 5. Ik overweeg een kinderfeestje thuis te doen. Ik vind een indoorspeeltuin niet prettig en bovendien weet je in de zomer niet hoe warm het daar is. Waarschijnlijk doen we het op een zaterdag. Mijn kind wil een schminck feestje. Ik kan dat niet zelf en moet dan iemand inhuren. Dat is geen probleem. Maar waar ik ook mee zit hoe kan ik het mijzelf makkelijk maken. Ik ben niet zo goed met kinderen (weinig fantasie en ben snel overprikkeld). Mijn man zal er ook bij zijn en verder dacht ik misschien een oppas in te huren en wat knutselspullen van de action. Hebben jullie tips hoe lang een feestje moet duren, en hoe we met de lunch zouden kunnen doen. Als de kids bijv. om 11 uur laat komen is het dan tot 14:00 uur lang genoeg? Ik heb echt wat inspiratie nodig. Alternatief is dat ik met de kinderen naar een club ga waar ze pannenkoeken krijgen en kunnen knutselen onder begeleiding van iemand anders. Klinkt als minder gedoe maar mijn dochter vindt dat niet zo leuk.
Maak een planning. ik zou denk ik een half uurtje eerder beginnen - als het lukt - veel buiten, dat is fijner met het geluid voor jezelf. 10.30 binnen komen. 10.45 aan tafel met wafels of cupcakes + versiering (slagroom, hagelslag, doosje smarties per kind) 11.00 uur (als je eigen kind enigszins klaar is) - beginnen met kadootjes uitpakken 11.15 beginnen schminken? En hoe wil je de rest bezighouden? Hoeveel kinderen heb je? Jongens en meiden? hangt dus een beetje van de kinderen af verder. Ik zou er zelf op die leeftijd niet te veel doen. Max 5 . Maar tijden het schminken zou ik ze vrij laten spelen, maar wel dingen klaarleggen: Stoepkrijten buiten - eventueel een opdracht bedenken (google'n) voor als je zelf niets verzinnen. Bellenblaas doet het ook altijd goed - ik weet niet of dat een probleem is met de schmink. 13.00 tot 13.30 eten : Pakken poffertjes kopen, poedersuiker en stroop. Opwarmen in de magnetron. Lekker makkelijk. Eventueel de slagroom van de ochtend er nog bij... Ohja in de zomer halen wij vaak aardbeien voor bij de poffertjes.. valt ook altijd érg in de smaak. Die kun je schoonmaken vóór ze komen. Verder al het eten en drinken op weggooi spul. Papieren tafelkleed, kartonnen bordjes en bekertjes... nouja.. een richtlijn.. na het eten nog 'iets' verzinnen, kan ook met man en dochter. Stopdans ofzo. of naar een speeltuintje nog even. Zodat jij rustig kunt opruimen. --> oja tussendoor misschien nog even een fotoshoot (voor het eten ) van de geschminkte gezichten.
Wij hebben vorige week het feestje voor onze 5 jarige meid gehad. We zijn ook thuis gebleven. Ik had het van 13.30 tot 17.30 met op laten halen door ouders en dan nog een drankje en optreden voor de ouders. De meiden (8) kwamen allemaal verkleed als k3 of disco. Ik had in de tuin een podium gemaakt waarop ze konden dansen en zingen. Met microfoons, disco lampen en een muziekbox voor de liedjes We habben ook sieraden doosjes van de action versierd en glitter tattoos zetten. Achter de hand had ik nog: Kus de kikker, make uppen, spelen in het park om de hoek, dvd k3 dierenhotel of bengeltjes De middag was snel voorbij en erg geslaagd. Vaak hebben ze geen strak vol gepland programma nodig maar vinden ze het ook fijn om "gewoon" te spelen Succes en veel plezier. Wij gaan nu het feest plannen voor onze bijna 10 jarige......
Ik heb zelf laat staan een topic geopend over kinderfeestjes https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/eerste-kinderfeestje.690692/ Wij hielden het op een woensdag en was van 12.15 tot 15.30 Wij hadden een piratenfeest met speurtocht en een tas versieren. Als lunch pannenkoeken, groot succes. Als je wil schminken zou ik dat zeker doen. Om 11 uur spel met cadeautjes. Tijdens het wachten op de lunch een kleurplaat, lekker eten. Samen knutselen, tas versieren of een houten kistje. T shirt versieren of een fotolijst versieren is ook altijd leuk. Daarna schminken en eventueel verkleden. Of tijdens het knutselen om de beurt schminken. Daarna lekker buiten spelletjes spelen. Blik gooien, kegelen, Stoepkrijten, Mio spelletjes, blindemannetje, spijkerpoepen etc. Op de foto met zijn alle.
Dank voor jullie reacties. Ik heb nu een beter beeld. Wellicht dat ik een verkleedkist met versiering huur en een oppas inhuur. Klinkt best wel ingewikkeld allemaal.
Mijn tip is; laat het feestje niet te lang duren. Met kinderen van een jaar of 5 is 2,5 uur vaak lang genoeg. Daarnaast een planning uitschrijven voor jezelf/je man (mijn man vond het overdreven, maar wat was hij blij dat er een planning klaar lag). Ms kun je naast/tijdens het schminken handspiegeltjes versieren. Plaksteentjes en plaklint van de action en lekker hun gang laten gaan. Geef ze ook de ruimte om vrij te spelen (bij voorkeur buiten). Dat kan in de tuin, maar speeltuintje in de buurt is ook prima. Laat je man samen met de oppas gaan, kun jij thuis opruimen en even bijkomen. En het lijkt wel of eten er tegenwoordig bij moet horen op een kinfserfeestje, maar op de 5e verjaardag van mijn zoon heb ik dat niet gedaan. En het was desondanks een zeer geslaagd feest! Idee voor een planning: 13.30: ontvangst + spelletje cadeautjes uitpakken (cadeautje verstoppen/dobbelsteen gooien) 13.45: cakejes versieren 14.00: buiten spelen tuin/binnen vrij spelen 14.15: schminken/knutselactiviteit 14.45/15.00: naar de speeltuin, doos waterijsjes/zakje chips mee 15.45/16.00: einde feestje Je kunt de kinderen naar huis brengen, dat gaat vaak het snelst. Je kunt de kinderen ook op laten halen door hun ouders, dan blijven er weleens mensen plakken. Doe vooral wat voor jou en jullie dochter goed voelt!
Je hebt al veel tips gehad. Laat het feestje niet te lang duren. Op die leeftijd zijn ze al snel klaar met dingen en 2,5 a 3uur is echt lang zat! En je maakt het jezelf een stuk makkelijker door ook naar buiten te gaan. Wij hebben ook een piratenfeestje gehad wat er zo uit zag: - kadootjes uitpakken dmv een spel. - iedereen kreeg een piratenhoed en mocht geschminkt - speurtocht uitgezet (schatzoeken) die uitkwam bij de kinderboerderij - vrij spelen in de kinderboerderij - naar huis en pannenkoeken eten. Dit was trouwens meteen de laatste keer thuis Het was leuk hoor. Maar ik huur nu liever een buitenspeeltuin af en laat ze daar los. Dit jaar doen we een feestje met 3 vriendjes samen. Ideaal! We gaan dan met een stuk of 12 kinderen naar toffe buitenspeeltuin incl ranja, ijsje enzo. Hele dag vermaak. Ik zou zelf nooit een oppas oid inhuren.
Toen mijn kinderen 5 jaar werden heb ik het altijd thuis gevierd. Half 1 uit school en 16 uur laten ophalen. Bij aanvang vrij spelen, kadootjes verstoppen, leuk muziekje erbij, broodjes met knakworst eten en limonade drinken, verkleden wie er zin in heeft, maskers maken of sieradenkistjes, sjoelen, blikgooien, chipsketting maken, buiten spelen bij goed weer, ijsje eten en dan is het weer tijd. Toen mijn jongste 5 jaar werd heeft mijn oudste dochter geholpen met schminken en ballonfiguren maken, je mag haar inhuren
Als je het jezelf makkelijk wilt maken moet je het vooral niet thuis doen, zou ik zeggen . Wat misschien ook nog een idee is: mijn oudste is ook in de zomervakantie jarig en met zijn eerste kinderfeestje zijn we met de kinderen (6 inclusief mijn zoontje) naar een natuurspeeltuin hier in de buurt geweest. We hadden wat spullen voor watergerelateerde spelletjes meegenomen (liggend op de rug een natte spons aan elkaar doorgeven zonder proberen nat te worden, een bakje water over je hoofd naar het kind achter je doorgeven, enzv.). Maar het grootste deel van de middag hebben de kinderen heerlijk door de modder gedweild en gespeeld (wel de ouders even inseinen dat er schone kleding mee moet). Ik had voor alle kinderen ook een groot waterpistool gekocht (waren toen een euro per stuk bij de hema) en daar hebben ze een groot watergevecht mee gehouden. Dat pistool kregen ze mee naar huis. We hadden een koelbox met drinken en snoepjes/chipjes mee en het was echt een supergezellig en relaxed feestje. En geen rommel thuis
Voor makkelijke kinderfeestjes zou ik niet voor thuis kiezen. Ik ben niet zo van het zelf regelen van dat soort dingen.. Toen Q 5 werd zijn we naar een kamelenboerderij geweest. Vandaag bij een vriendin geholpen (nou ja, mee geweest om te rijden en foto’s te maken) bij een van de kinderen, meisje werd ook 5 jaar. Ze waren naar een boerderij geweest. Beide feestjes waren echt leuk en thuis geen gedoe. Na 4,5 uur moesten de kinderen echt mee omdat het al later was dan dat ze eigenlijk thuis gebracht zouden worden. Hier zijn feestjes in de natuur, buiten en / of met dieren altijd wel een groot succes.