Hoe snel werkt Zantac bij een baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissyZuilen, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Was bij ons precies hetzelfde, hier was ze zelfs op de avond nog onrustig. Vanaf een uur of 10 's ochtends tot een uur of 11 's avonds sliep ze onrustig/onregelmatig. 's nachts sliep ze dan prima omdat ze uitgeput was van de dag (maar hoorden we haar slikken).
    Uiteindelijk hebben we onze dochter vanaf 6 weken ingebakerd, dat in combinatie met de Zantac bij 9 weken en andere reflux-maatregelen zorgden ervoor dat ze vanaf een week of 12 (dus toen ze een maand of 3 was) een heeeel stuk rustiger en blijer werd.
    Ze sliep toen niet alleen 's nachts goed maar ook overdag, en het vele huilen was ook over.

2. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Kirby, dat dacht ik dus ook..
    Maar de HA vertelde dat Mike natuurlijk vanaf zijn geboorte al reflux heeft en dus niet anders gewend is dan dat er zuur omhoog komt. En daarvan dus op de dag zo uitgeput raakt door t niet slapen, dat hij na de fles van 19.00 uur wel slaapt.
    En omdat hij het dag/nacht ritme al goed doorheeft dus dan wel doorslaapt..
    En misschien maakt onze zoon overdag wel meer zuur aan, doordat hij dan dus meer voedingen krijgt en s'nachts niet.

Maar overal lees ik dat Zantac na een aantal dagen al moet werken en niet pas na een aantal weken toch?

3. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    En hadden jullie kindjes met reflux ook zo'n behoefte aan speentje?
    Mike kan dus echt amper inslapen zonder en als hij wel inslaapt zonder, word hij halverwege de slaap wakker en krijsen om zijn speentje.

Heeft dit te maken met het zuur wat omhoogkomt en hij dus pijn heeft en troost zoekt bij speentje? Of dat t zuigen aan speentje het zuur naar beneden haalt?

4. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Het klopt dat ze er overdag meer last van hebben omdat ze dan meer zuur aanmaken. De voedingen zitten dan een stuk dichter op elkaar. 's nachts kan de boel tot rust komen.

Voor wat betreft wanneer het moet werken. Hier was dat dus pas na ong. twee weken en pas nadat de dosis was verdubbeld. De irritatie in de slokdarm had nl. ook even de tijd nodig om te genezen. Ik zou zeggen als je het niet vertrouwt altijd even overleggen met de huisarts.

Voor wat betreft de speen. Onze dochter heeft er nooit een gewild, maar ik kan me voorstellen dat het misschien wel wat helpt.

5. randi

randi Niet meer actief

de twin sliep hier door met 3 maand en kregen toen ook al zantac, voor ze zantac kregen moesten ze om de 3 uur voeding hebben en deden ze der een uur over dusja veel slapen deden ze sowiso niet tussen de voedingen en omdat het verborgen reflux is dat ze hadden betekende dit ook dat dit pas na een uur een uurenhalf pas optrad. wel is het zo dat de onze ook niet zonder hun tutje konden en kunnen maar dat is normaal, door de zuigbeweging hebben ze iets minder last van het zuur.

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja hier ook verborgen reflux en ook idd pas 1,5 tot 2 uur na de voeding het meeste last dat hij dus uit zijn slaap wakker word.
    We hebben de HA even gebeld en idd de dosering klopte niet, hij kreeg te weinig Zantac voor zijn gewicht.
    Moesten ophogen naar 1,5ml 2 maal daags.
    En de 22ste terugkomen bij de KA en overleggen hoe of wat als t nog niet werkt.
    Dan laten we dus wel een PHmeting doen, zodat we zeker weten of er dus nog zuur omhoog komt en hoeveel. Dan blijven we dus niet klooien met medicatie, maar kunnen we precies weten hoe of wat..
    Hopelijk slaat de 1,5ml Zantac wel aan en kan hij gauw ongestoord slapen overdag.

Hij lag net bij mij op schoot te slapen, omdat hij weer in zijn bedje huilend wakker werd. En zelfs op schoot hoor ik tussendoor nog wat zuur omhoog komen en hoor ik hem slikken. Dus daarom slaapt hij in zijn bedje dus niet.. Op schoot ligt hij net iets hoger en kan dan dus wel doorslapen.
    Maar zijn bedje staat nu 12cm hoog, hoger lukt niet dan glijd hij naar beneden met zijn billen tegen de onderkant en zijn benen omhoog en word dan daarvan weer wakker.

Hoe hebben jullie dat opgelost?

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hier ook verborgen reflux. De Zantac werkte hier pas na twee weken omdat de dosis niet juist was eerst en het een tijdje duurde eer haar keeltje en slokdarm niet meer geïrriteerd waren.

De eerste maanden heeft Ana-Lucia echt heel veel op mijn buik/borst geslapen terwijl ik op de bank zat, anders werd ze ook heel veel huilend wakker. Ze had trouwens ook een enorme zuigbehoefte, maar wou geen speen.

Hoop dat het snel aanslaat bij jullie!

8. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Goed dat je HA de dosis heeft verhoogd. Het kan best zijn hoor dat de Zantac misschien bij hem niet aan slaat. Dan zouden ze eventueel losec kunnen voorschrijven. Dat kan soms beter helpen. Maar vooralsnog hoop ik voor je dat de Zantac snel helpt!

@ naar beneden glijden: Handdoekrolletje onder de billetjes. Onze dochter lag in een wiegje dus ik kon het rolletje (van hydrofiele luier) makkelijk om het matrasje slaan en vastplakken aan de onderzijde. Als ie in een ledikant ligt zou je een safe-t-sleep kunnen proberen. Zelf nooit geprobeerd maar goede dingen over gelezen. ff googelen op safe-t-sleep. Ontzettend veel succes met je kleintje!

9. randi

randi Niet meer actief

wat je kan proberen om naar beneden glijden tegen te gaan is een doek aandoen zoals een luier maar de hoeken dan vastspelden met een veiligheidsspeld aan het laken van de matras. het is een methode die bijons in het ziekenhuis wordt gebruikt en voorkomt dat babies naar beneden glijden of onrustige babies zich op de buik draaien. mischien ook een tip voor thuis? hoop dat de zantac snel aanslaagt, in principe moet je al verbetering zien na enkele dagen en zou die inderdaad volledig moeten werken na enkele weken.

10. pascha

pascha Actief lid

11 aug 2006
    265
    0
    0
    hoi

hier ook een kindje met verborgen reflux en koemelkallergie..
    wij zijn begonnen met twee x 1ml zantac en daar zagen we ook niet zo heel snel verbetering in..toen mochten we verhogen naar twee x 1,5ml en dat werkte al na een paar dagen..

wij geven de zantac met een (fles)speentje..
    dus het spuitje in de speen leegspuiten en via de speen de medicatie geven..werkt super..geen gehannes met dat spuitje in zijn mond..

wij gebruiken ook nutriton en dat werkt hier goed..

gr.

11. Makkie

Makkie Niet meer actief

Hee meiden,

Onze zoon heeft ook waarschijnlijk (verborgen) reflux. We hebben een verwijsbrief van het CB voor een onderzoek bij de KA. Weten jullie wat dat onderzoek inhoud? En ons zoontje heeft juist eind van de avond en de nacht het meeste last van. Hij slaapt overdag ook niet lang, hooguit 2 uurjes, maar is snachts veel meer huilerig en onrustiger. Ook is hij na de fles meteen zo onrustig, herkennen jullie dat?

We gebruiken nu sinds gister Nutriton en al een tijdje de Dr. Brown fles. Verder krijgt hij Omneo van Nutrilon en hebben we ook al zijn bedje omhoog staan.... hopelijk kunnen ze hem in het ziekenhuis snel helpen, zo zielig voor die kleintjes....

Deel Deze Pagina