Hoe kan je een kind leren eten? Hij is extreem kieskeurig! Brood moet van een Belgische bakker zijn anders eet hij het niet. Bananen moeten van chicita zijn anders eet hij het niet,... En zo is hij met alles!!! Kiwi, hij lekt eraan en gooit het op de grond, je krijgt het er zelfs niet eens met een trechter naar binnen (hoewel ik dat nog niet geprobeerd heb) Druiven soms, appel soms en zo is dat met alles!! Je krijgt 3 kansen, 3 keer knijpt hij zijn mond dicht en zwaait hij nee of duwt hij het weg. Probeer je het een 4e keer dan beland alles met een driedubbele salto de grond op. Hij proeft in die gevallen nog niet eens! Tja, 1 mini likje Bied ik het hem niet aan maar leg ik alles op een bordje dan gooit hij het één voor één de grond op, proeven doet hij niet. Heel soms lukt het negeren wel een beetje, dus bordje neerzetten en ik moet dan snel de andere kant opkijken en doen alsof ik dus niet naar hem kijk. Dan eet hij het soms wel. 2 van de 10 keer Ik word er soms gek van, huis netjes gedweild en hij gooit alles lekker verspreid de grond op en dan kijken waar het beland. Nu zet ik het eten na 2 keer gooien weg en bied het hem een kwartier later nog eens aan maar dat helpt niet. Zonder eten naar bed wil zeggen dat hij maar heel kort slaapt want dan heeft hij honger. Maar zelfs dan wil hij nog steeds alleen maar eten waar hij zin in heeft. Dus ik geef hem soms maar zijn zin, anders slaapt ie maar 3 kwartier en is hij de rest van de dag chagrijnig Het is niet dat hij alles echt vies vind. Bloemkool en eieren vind hij echt vies. Daar moet hij van kokhalzen dus dat hoeft hij ook niet te eten. De rest vind hij gewoon niet goed genoeg. Warm eten, vlees en groenten gaat wel goed maar dat kan ik hem toch niet 2 tot 3 keer per dag gaan geven? Hoe moet ik dit oplossen? Hij kan gerust een dag zonder eten hoor. Als ik moet wachten tot hij aangeeft honger te hebben is het denk ik 17u. Maar toch heeft hij honger want zonder eten slaapt hij s'middags slecht
Hoe weet hij dat het een chiquita banaan is ? Een banaan is toch een banaan? Proeven allemaal hetzelfde... Ik zou er niet te veel op in gaan. Gewoon het brood geven dat je hebt, wil hij niet, dan wil hij niet. Dwingen gaat sowieso niet werken, en ik zou ook niet te veel rare dingen gaan doen want voor je het weet is elke maaltijd een circus.
Ik denk overigens ook dat door hem af en toe zijn zin te geven je het gedrag juist in stand houdt. Je beloont hem dan voor een kieskeurig bui.
Jaa echt! Op één of andere manier proeft hij verschil!! Bij mijn ouders eet hij een banaan bijna helemaal op. Die chiquita's! Mijn ouders eten geen bananen maar kopen er 1 of 2 als Dylan komt en als eentje over is geven ze die mee aan mij. En die eet hij hier beter op als degenen die ik koop. Of heb ik gewoon slechte bananen? 5 voor 99cent bij de albert heijn? Een banaan is een banaan volgens mij maar Dylan proeft zo te zien echt verschil. Ik niet
Als ik hem zijn zin wil geven doe ik het niet onmiddellijk. Stel hij eet iets niet dan zet ik het eten weg en laat ik hem wat spelen. Dan geef ik ongeveer 20minuten later maar yoghurt omdat hij dat wel eet. Ik dacht dat die kleintjes die link niet kunnen leggen omdat ik het een kwartier tot een halfuur later geef. Maar zouden die mini-mensjes al zo slim zijn dat ze die link wel kunnen leggen?
Ow ja! Zand eet hij wel, stenen vind hij ook lekker om aan te lekken. Onkruid ook! Moet ik gewoon met mijn armen zwaaien en gekke bekken trekken als ik hem fruit wil laten eten? Zo doe ik ook als hij zand opeet,...
Tuurlijk smaken verschillende rassen bananen anders! Verschillende appels smaken toch ook anders? Een Granny Smith is geen Goldreinette bijvoorbeeld. Zoals wij voorkeur hebben voor bepaalde rassen heet hij die ook, dat vind ik meer dan normaal en helemaal geen probleem. Hier heb ik gelukkig een kind dat op ei na alles lust. Alles is 'Lekker nah nah Lekker... die... diehie!!' En al heeft ze net goed gegeten, als wij wat nemen dan wil ze ook dat nog mee eten. Duidelijk is dat hij eten gebruikt als machtsstrijd, je zegt zelf dat hij eigenlijk weinig echt vies vindt. Overigens kun je best 1 broodmaaltijd vervangen voor een groentemaaltijd, is eigenlijk veel gezonder!! Af en toe toegeven is juist een trigger om iets vaker te doen. Daarop is het idee van de gokmachine gebaseerd.... af en toe iemand laten winnen werkt 'verslavend', altijd winnen juist niet. Als je auto niet wil starten dan probeer je gerust 5 x. Gaat hij na die 5e keer toch aan, dan probeer je de volgende keer makkelijk 10x uit voordat je echt opgeeft. Je grens wordt dus verlegd. Ik zou echt heel consequent op gaan treden. Jij bepaalt wat hij eet, hij bepaalt hoeveel. Ik zou twee maaltijden maken waarvan ik weet dat hij het gewoon eet, dan maar 2 x warm. Dan heb je 1 oefenmoment qua maaltijd en nog een fruitmoment bijvoorbeeld. Wil hij niet, 1 herkansing en dan weg. Geen woorden aan vuil maken verder. Werkt dit binnen een week niet, dan zou ik het geweigerde steeds weer aanbieden op eetmomenten, tot hij er wat van eet. Al eet hij maar 1 stukje! En dan krijgt hij als beloning iets dat hij wel graag wil eten. Als je liever eerst nog iets anders probeert.... creatief met fruit. Druiven aan elkaar plakken met chocolade (veiliger dan satéprikker) en een gezichtje op 1 druif geeft een rups. Maak bloemen, poppetjes e.d. Misschien doet dat hem eten?
Er zijn niet zo veel verschillende rassen bananen geloof ik. Bananen zijn bijna allemaal klonen van elkaar. Is meer de leverancier die dan verschilt. Ik denk dat je zoon misschien bananen associeert met een bepaalde omgeving (bij opa en oma)
Bedankt sandana, klinkt logisch. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Misschien een idee om s'ochtends fruit te geven? Als hij net wakker is ipv brood? En dat een week volhouden. 2 keer groenten is inderdaad ook wel gezond, mocht het niet onmiddellijk lukken. Ik moet wel zeggen dat ik niet streng ben! Er zijn regels in huis die hij echt niet mag. Hij probeert het wel maar daar ben in consequent in. Maaaaaaar,....dat accepteert hij wel van mij Hij is dus ook wel heel gemakkelijk en braaf maar ik zie heb niet graag verdrietig en met eten ben ik nog niet echt streng geweest omdat ik niet wil dat hij verdrietig en/of boos word en die aardbeien/kiwi/banaan als iets negatiefs gaat zien. Maar misschien eens heel anders aanpakken. Dus s'ochtends fruit. Wil hij niet, om de 10 minuten proberen? Zonder boos te worden, gewoon aanbieden en klaar? Hetzelfde als ik nu doe, alleen niet iets anders aanbieden maar hetzelfde
Ha wat grappig! Ik lustte als kind ook alleen maar Chiquita's! Alle bananen die je koopt zijn inderdaad Cavendish-klonen, maar je proeft toch verschil van merk tot merk. Volgens mij omdat ze op verschillende plekken groeien. Als hij warm eten wel eet, gewoon warm geven. In Nederland eten ze twee keer brood en één keer warm, maar een paar honderd kilometer verderop eten ze maar één keer brood en twee keer warm, of alleen maar warm met een stuk brood erbij, niks mis mee om vaker warm te eten. Misschien kun je gewoon 's avonds wat meer koken en de volgende dag opwarmen. Op een gegeven moment wil je kind vanzelf wel weer met de familie meeëten.
15 maanden? eten wat de pot schaft en anders heb je gewoon pech.. komt vanzelf wel goed zolang je maar lekker blijft varieren.
Ik merkte de laatste tijd een hard binnenstukje/hart in de 1euro bananen van de AH ... En verder: bied hem aan wat hij lekker vindt, zolang het maar voedzaam is! Eten moet leuk, lekker en gezellig blijven. Ik had een extreem moeilijke eter tussen 12 en 18 maanden en meneer eet inmiddels (5) gewoon goed! Houdt van alle soorten fruit, rauwkost, knoflookolijven, cashewnoten, oude boerenkaas, gamba's.
Ik heb vandaag appel met muesli (van bambix) gegeven. Dat zou je als ontbijt kunnen proberen. Bij ons is het zo als hij echt honger heeft eet hij wel.
Bij bananen zit er ook heel veel verschil in onrijp, net niet helemaal rijp of echt rijp. Misschien zit er daar het euvel? Dat gooien zit hem ook wel wat in de leeftijd volgens mij. En tsja, wat heeft hij voor boodschap aan een schone vloer? Voor jou vervelend, voor hem betekent het niets.
Dat klopt! Heb ook al eens zo een hard stukje in die bananen gevonden. 1 keer was het precies een tak! Heb nu maar andere bananen gekocht