Hoe sorteer jij de was?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lousanne, 14 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Maar dan heb je of halflege wasmachines lijkt me, of het duurt lang voordat een bepaalde kleur gewassen is?
    Want je kunt toch nooit elke week van elke aparte kleurencombinatie een hele machine hebben?

Dubbelgeluk en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Wit, bond, donker, handdoeken& ondergoed, overhemden man, dekbedovertrekken. Ik heb 2 wasmanden.

Beddengoed gaat op 60 ivm de hygiëne en ondergoed dochter ook. Sowieso ondergoed niet op 30 dat vind ik niet hygiënisch..

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Wit, bond, donker, handdoeken& ondergoed, overhemden man, dekbedovertrekken. Ik heb 2 wasmanden, voor de handoeken/ ondergoed en ander voor kleren. Mijn man was trouwens, vooral als hij thuis is met werk dat vind hij leuk ofzo

Beddengoed gaat op 60 ivm de hygiëne en ondergoed dochter ook. Sowieso ondergoed niet op 30 dat vind ik niet hygiënisch..

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Een keer per week, of anders een keer per anderhalve week, lukt hier met de meeste kleuren die ik apart was prima. (Hier vergelijkbare hoeveelheid variatie aan wasmanden.)

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Precies, daarom gooi ik ook alles door elkaar :o: Zelfs als we ons allevier 3x per dag zouden omkleden (en die kleren vervolgens in de was zouden doen), zou ik nog niet snel één volle machine per kleur hebben.

Liekje81 en tuc vinden dit leuk.
  6. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Ik sorteer op temperatuur
    Onderbroeken, sokken, handdoeken, theedoeken, beddengoed: 60 graden
    Spijkerbroeken van dochter en ik 20 graden fijne was die ik aanvul met tshirts of bh’s als ik daar te weinig van heb
    Blouses, truien, andere broeken, t-shirts van, bh’s, sportkleding van dochter en ik, overhemden en broeken man: 30 graden en fijne was
    Zwarte kleding: 30 graden
    Truien, broeken, t-shirts, sportkleding en hoodies zoon, mijn hoodies en als we anders zonder zitten onderbroeken ensokken: 40 graden gewone was
    De 40 gradenwas en de 60 graden was gaan in de droger
    Voor de was op 20 en 30 graden gebruik ik een fijnwasmiddel

7. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Ik heb 1 wasmand in de badkamer en 1 op de tweede verdieping. Dagelijks doe ik het bij elkaar en sorteer en zet de was aan waar het meeste van is.
    Donker 60gr (handdoeken, keukendoeken, schoonmaakdoeken, ondergoed, wasbare inlegkruisjes, sokken, beddengoed.
    Wit 60 gr (handdoeken, uniform blouses (zorg en horeca), sokken).
    Bont 40 gr (kleding, soms alle kleuren bij elkaar, soms gescheiden, ligt er een beetje aan hoeveel was en welke kleuren)
    Spijkerbroekenwas 40gr

8. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    • Kookwas, 60°C of 95°C
    • Beddengoed, 60°C
    • Bonte was, dat in de droger gaat, 40°C
    • Bonte was, dat opgehangen wordt, 30°C
    • Om de zoveel tijd heb ik nog een lichte was, 30°C
    Ik was per week 4 tot 5 keer. Soms wat meer, soms wat minder.

Ik was trouwens vaker als ik bij mijn ouders ben, omdat het daar gelijkvoerig is. Bij mij thuis is het in de kelder dus moet sowieso altijd 2 verdiepingen naar beneden voor het washok. Dus dat is best een goede manier om halfvolle machines voor te zijn voor mezelf.

9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik sorteer op
    60 graden: handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes, slabbetjes, onderbroeken.
    1 a 2 trommels per week
    40 graden: sportwas + sokken 1x per 2 weken zit deze wasmand vol
    30 graden: donker, rood/geel/oranje/roze en licht als de wasmand vol is was ik deze wassen. Ik vul ook wel de rood/etc was aan met donker

Ik was 3 a 4 trommels per week. Het beddengoed was ik meestal op de dag dat het goed weer is zodat ik het buiten kan ophangen. Dan kan het daarna weer terug op bed.

Denk dat het ook veel scheelt of je 3x een tweepersoonsbed hebt op 1x en 2 losse bedden. En wij gebruiken handdoeken ipv badlakens scheelt ook weer qua was.

10. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.483
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    1; beddengoed + ondergoed 60 graden
    2; handdoeken/washandjes/theedoeken/schoonmaakdoeljes 60 graden.
    3; kleding 40 graden.

Kleding sorteer ik in principe helemaal niet, wij dragen bijna geen wit en helemaal geen rood, voor de rest durf ik het wel aan. :roflmao: Nieuwe kledingstukken was ik de eerste keer wel apart maar daarna gewoon met de rest mee.

11. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Witte handdoeken, washandjes, ondergoed sokken op 60gr+ voorwas
    Donkere handdoeken washandjes ondergoed sokken werkbroeken 60gr+voorwas
    Werkkleding 40 gr+ voorwas
    Nette Donkere kleding 30 gr
    School en daagse kleding 40 gr
    Fijne was , witte overhemden/tops ed zijn meest kleine korte wasjes

12. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Maar maandverband moet op 30 graden. Ik zie dan eigenlijk niet in waarom ondergoed op 60 zou moeten.

Nou, inderdaad!

Maar eigenlijk verbazen de wasmanden voor 60 graden-dingen me sowieso. Ik hang dat allemaal uit; handdoeken over de wasmand, de doekjes over m'n emmers. Het lijkt me dat het anders zo gaat stinken? Of doe je het daarná in een wasmand?

Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao::roflmao: dan ben ik blijkbaar heel ouderwets.
    Ik heb een flinke stapel witte 1-persoons hoeslakens. Voor alle kinderen te gebruiken. Dus niet zoon 1 heeft een blauwe nodig, zoon 2 een groene. Welnee. Gewoon allemaal een witte. Lekker makkelijk!

Ik heb een paar donkergrijze, die zijn voor mee op kamp enzo. Niet zo besmettelijk:D

Zoe123, citroenrasp, lorreke en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    De handdoekwas-box vult zich hier erg snel. Met 8 man in huis gaan er flink wat handdoeken en washanden doorheen. Die draai ik echt heel vaak, dus voor het kan gaan stinken zit het al in de machine.;)
    Ik hang de natte handdoeken niet te drogen, ze gaan in de box tot ik hem draai. Of ze liggen even op de grond op een hoop.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaat het daarna in een wasmand. Een handdoek of washandje/doekjes zijn in een nacht wel droog en draai 1x 60 graden was. Dus de rest van de week ligt het in de wasmand.

Vulpen vindt dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    1 wasmand donker. 1 wasmand licht. Roze, oranje, geel, wit enzo
    1 wasmand handdoeken en beddengoed ligt op een ongeorganiseerde stapel in het washok.
    Handdoeken gebruik ik meerdere keren, ik blijf anders wassen en vind het onzin elke keer een nieuwe, en gaan op 90, samen met ons ondergoed.
    Beddengoed doe ik op 60.
    Rest op 30.
    Een wasje of 4 per week in totaal, en beddengoed 1x per 2 weken, behalve in de zomer, dan 1x per week.

17. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    We hebben een wasrekje op de gang, de natte handdoeken en sportkleding laten we daarop drogen en de volgende dag gaat het in de wasmand. Sportkleding vochtig 2 weken laten liggen: dan heb ik er zeker het weer in.

Vulpen vindt dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik heb een tijd 4 menstruerende dames hier in huis gehad, met doorlekken is een wit hoeslaken juist heel besmettelijk :|:roflmao::roflmao::roflmao:

owly vindt dit leuk.
  19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #99 Damay77, 14 okt 2023
    Laatst bewerkt: 14 okt 2023
    Ik heb 3 ikea sortera bakken.
    1. Voor de 60 graden was. Hand/thee/vaat/schoonmaakdoeken en onderbroeken.
    2. Witte was
    3. Gekleurde was

1 volle bak is 1 trommel vol.
    De gekleurde was is donker en gekleurd door elkaar.

Beddengoed doe ik verschillend. Soms bij of in een 60 graden was. Soms 30 graden.

Ik sorteer verder niks. Iedereen gooit het spul in de juiste bak dus ik hoef alleen de bak leeg te gooien in de machine.

20. Zizzy

Zizzy Actief lid

16 feb 2021
    171
    94
    28
    Vrouw
    Wasmand staat op de badkamer.
    Ik sorteer (sport) kleding in licht en donker. Dat gaat met de dekbedovertrekken op 40.
    Handdoeken, ondergoed, poetsdoeken gaan op 60. Allemaal donker voor het gemak.
    Molrons en hoeslakens passen precies in 1 machine. Allemaal wit a la 1980.
    Dan heb ik nog een handwasje voor m’n bh’s. En heel af en toe een handwasje voor iets wat niet bij de rest mag.
    Dit alles met color wasmiddel.

Deel Deze Pagina