Onze 6-jarige dochter heeft dit schooljaar al een aantal speeldates gehad, zo ook weer gisteren, maar het valt mij op dat deze lang niet zo soepel verlopen als in het verleden of zoals ik zou willen. Er is tijdens het spelen veel strijd over wat er gedaan gaat worden en waar ze mee zullen spelen. Het gaat nooit langer dan 20 minuten achter elkaar zonder problemen. Ik herken dit niet van vroeger bij haar. Ik vraag me dus af, ligt dit aan de leeftijd of is het toch wat anders? Iemand ervaring met kinderen in dezelfde leeftijd?
Hier is dat ook wel eens. Maar is wel afhankelijk welk kind. Zoon heeft al vanaf groep 1 paar "vaste" vriendjes / vriendinnetjes. Bij sommige van deze vaste vriendjes is het vaker strijd omdat de een links wil en de ander rechts. En bij andere (geen vaste vriendjes) is er zelden of nooit strijd. Als zoon veel strijd maakt dan is dat bij hem het signaal dat hij heel moe is. Hij is dan heel prikkelbaar.
dl had het ook wel rond die leeftijd. maar zij had toen ook een vriendinnetje wat haar zin door dramde en gewoon echt alleen wilde doen wat zij zelf bedacht had. hoort ook wel bij de leeftijd denk ik dat ze ook wat meer leren voor zichzelf op te komen sterker karaktertje ed. heb iig heel vaak moeten zeggen dat ze dan iets moesten bedenken wat ze allebei wilden gaan doen. of nu de een bepalen en de volgende keer de ander. dl heeft nu een vast vriendinnetje en dat gaat eigenlijk altijd goed. ( ze is nu wel al bijna 9)
mijn zoon is bijna 6 maar hij maakt geen afspraken met 6 jarigen. behalve een meisje. maar vaak met 7-8 jarigen. en ze spelen echt helemaal gek. ik hoef niets te doen. ze lossen alles zelf wel op. ze overleggen ook eerst alles. en ze ruimen daarna ook netjes alle rommel samen op! met die 6 jarige vriendin speelt hij wel al jaren samen.
Lijkt dus wel een beetje op hoe jullie het schetsen Antje en Cactusje. Dat stelt wel weer wat gerust. Ik begon er een beetje aan te twijfelen of zij gewoon niet kan samen spelen. Het 'gekke' is dat ze met jongetjes uit de straat vaak wel zonder ruzie en met plezier speelt. Ze is zelf ook geen meisje meisje, ze zit op voetbal en heeft geen poppen maar cars en Lego. Het jammere voor haar is dat ze gwijzigd is van school en op haar vorige school vanaf de kleuters geaccepteerd werd door de jongens in hun klas om met hen mee te spelen. Nu groep 3 en een nieuwe school en merk ik toch dat de jongetjes het wat meer afhouden. Zo van, Het is toch een meisje....... Haar speel afspraken zijn tot nu toe dan ook met meisjes geweest. Ik ben benieuwd hoe het zou gaan als ze met een jongetje af zou spreken
Hier verschilt het erg met wie ze spelen. De oudste is heel makkelijk en speelt heel makkelijk met anderen, was met 5 jaar nog wat sturen maar vanaf 6 jaar ging het altijd prima. De jongste is nu 5,5 jaar en bij haar gaat het nu sinds dit jaar heel goed. Als ze allebei iets anders willen doen, doen ze eerst wat de gast wil en dan wat zij wil en dat werkt heel goed! Bij koppige kindjes geef ik ook aan dat ze het zo moeten doen en dat accepteren ze
nee het is echt waar. die 8 jarigen zijn super leerzaam. en op school moeten ze dat allemaal. ik ben heel erg blij met deze verandering! vorig jaar was het echt anders. ze maken wel nog steeds rommel. met 10 jaar verwacht ik dat ook niet meer gebeurt! hahaha.
Onze dochter is vrij dominant tijdens het spelen met vriendinnen. Bij de een wat meer dan de ander, maar ze wil wel altijd het spel leiden (bij schooltje spelen, wil zij de juf zijn enzo). En dingen moeten lopen zoals zij ze bedacht heeft. Ik heb het er met haar wel eens over, maar ik merk dat vriendinnen er ook vaker tegenin gaan. Haar beste vriendinnetje is zelf wel eens weggegaan, omdat ze er geen zin meer in had (en terecht). Ik moet zeggen dat het inmiddels weer een stuk beter gaat, dus ze heeft er wel echt van geleerd.
Ik denk dat dat wel iets van meisjes is. Van mijn zusje hoor ik hetzelfde over haar zesjarige dochter, terwijl mijn jongens geen problemen met samen spelen hebben. Ze vervelen zich soms wel en dan willen ze computeren of tv-kijken, maar meestal vermaken ze zich heel prima met elkaar. Als er een vriendje meekomt met mijn zesjarige spelen zelfs die van 8 en 2 gewoon met hun mee. Jongens zijn wat makkelijker daarin denk ik.
Herken t ook met mijn dochter. Ligt er ook aan wie ez voor zich heeft. Mijn dochter houdt van actieve spelletjes en neemt graag voortouw. Meisjes die wat rustiger zijn die gaan makkelijk met haar mee overal in en ik moet haar dan nog wel eens herinneren eraan dat ook al is het meisje stil, zij ook mag kiezen wat er gespeeld wordt. Is het een hittepetit als mijn dochter, zie ik nog wel eens boze snoetjes, OF: NOUHOUU dat soort dingen hhaha. Vind zn weg wel, ieder persoontje is anders en ze moeten leren omgaan met verschillende mensen. Ik zeg hoort erbij
Bedankt voor de geruststellende reacties. Probeer het ook gewoon zijn beloop te laten, ben zelf echter erg gepest op de basisschool en hoewel ik er alles aan doe om dit niet op haar over te dragen zit de angst dat haar dit zou overkomen toch erg diep bij mij merk ik nu. Ik wil dwangmatig graag dat ze veel en leuk speelt met anderen. Hoewel zij er zelf geen enkel probleem mee lijkt te hebben hoe het nu gaat, ben ik van binnen steeds maar bang dat ze door niet of niet gezellig met klasgenootjes te spelen straks buiten de boot valt....erg hè....ik laat haar dit echt niet merken hoor, ik ben de enige die hier last van heeft haha
Jaa denk dat iedere ouder zijn eigen trauma's altijd goed in t achterhoofd hebben en bedenken: niet bij mijn kinderen!! Herken het ook maar op een ander vlak. Als jouw dochter zich goed voelt geniet daar vooral van