Hoe spitsuur rustiger laten verlopen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rosaa, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 rosaa, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Ik ben oppas aan huis bij een gezin met 3 kinderen (0 tot 4 jaar)

Ik merk dat het tussen 5 en 7 vaak erg hectisch is. Ik kook simpel, meestal gewoon iets makkelijks, maar soms is het lastig om daar tijd voor te maken. Ook de tafel moet gedekt worden, kinderen in de gaten gehouden en vaak wordt de jongste rond die tijd wakker (echt een ritme zit er nog niet in) De middelste moet nog geholpen worden met eten (eet ook al wel wat zelf), de oudste wil nogal eens van tafel lopen en de jongste krijgt haar huiluurtje en wil dan bij mij zijn na haar flesje. Het komt dus vaak voor dat ik zelf pas eet, wanneer ze allemaal slapen.

Ik vind de kinderen fantastisch lief en op zich ben ik heel relaxed en kom ik die drukte wel gewoon door. Ik ben gelukkig geen stresskip, maar ik zou het voor de kinderen ook fijner vinden als ik gewoon meer aandacht voor ze zou kunnen hebben en als het wat gemoedelijker zou gaan.

Wie heeft er tips of advies?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoe oud is de jongste? Ik probeer er altijd voor te zorgen dat de jongste de fles heeft gehad ruim voordat we gaan eten. Toen ze kleiner was sliep ze of moest ik haar even op schoot houden, nu kijkt ze vaak even babytv zodat we rustig kunnen eten en ik mn jongste zoon kan helpen met eten.

Verder niet echt tips, ik eet ook vrij weinig tijdens het avondeten. Meestal eet ik ook nog even wat als iedereen in bed ligt

3. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog geen 3 maanden. Ze heeft nog geen ritme, maar soms wordt ze dus net dan wakker en wil dan een flesje. Wakker maken om eerder een flesje te geven vind ik sneu en onnodig. En babytv etc is nog niet aan zo'n kleintje besteed.

En fijn dat het herkenbaar is!

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Warm eten rond lunchtijd? Doen ze bij sommige KV's ook.

5. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Al eerder, op een rustig moment, koken/ het eten voorbereiden.
    Jongste in een draagdoek als de oudste twee eten.
    En zelf eten als de kindjes in bed liggen.

6. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Fijn dat jullie mee willen denken.

Ik lunch meestal niet samen met de kinderen. Soms wel, maar dan is het ook te laat om nog te koken, omdat ik dan rond lunchtijd begin.
    En een draagdoek hebben ze helaas niet. Dus ik houd haar meestal zelf vast.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn meiden kregen het als baby altijd voor elkaar om precies rond etenstijd onrustig te worden en ik stond voorzichtig natuurlijk mar te koken met een baby in de draagdoek.

Verder kan je misschien tussen de middag al het eten voorbereiden als je komt. Alles klaarzetten zodat alleen nog het vuur eronder hoeft.

8. soeza

soeza Niet meer actief

Hier ook 3 jonge kindjes (1, 3 en 4) en niet altijd de papa in de buurt om te kunnen helpen :D
    Wat ik vaak doe:
    - Zorgen dat ik het eten tijdens de middag slaapjes al klaarmaak, hoef ik het in de avond alleen nog maar op te warmen
    - de kindjes laten helpen met voorbereiden / tafel dekken/ in de pan roeren
    - eten doen ze hier allemaal zelf, ook al beland meer dan de helft soms op de grond, dat ruim ik na het eten wel op

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb er maar twee en zelfs dan vind ik de avondspits pittig! Wat hier helpt is een gedeelte van het eten koken al eerder op de dag doen, als dat mogelijk is tenminste. Zo probeer ik al het snijwerk voor 5-en te doen. De jongste slaapt tijdens haar huiluurtje helaas allen in mijn draagdoek. Dus dan kan ik uberhaupt niet snijden.
    Kun je verder niet eten met de baby op schoot? Ik leg altijd wat speelgoed op tafel en laat haar hier dan mee spelen. Als ze in een goede bui is laat ik haar ook wel eens op een rubbermatje op de eettafel liggen tijdens het eten. Dan kan ik zelf wat gemakkelijker eten.

10. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    De baby speelt nog niet. Ze kan ook niet zelf zitten, dus ik moet haar echt in mijn arm leggen. Het is echt nog een kleintje.

En ja eten koken doe ik ook heel makkelijk hoor, voorbereiden doe ik vaak al op tijd. Maar goed, alsnog ben je er wel 10 minuutjes mee kwijt dan natuurlijk.

En op zich gaat het allemaal wel, maar vind het soms gewoon rot voor de kindjes dat ik dan zo veel met de baby bezig ben en daardoor niet gewoon op m'n gemak gezellig met hen kan eten :) Moet nog even wennen aan het feit dat het er nu 3 zijn denk ik. Heb hiervoor ook jaren opgepast bij een gezin met 2 kinderen en vind dat toch beter te doen haha.

11. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    #11 maja246, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Ja met drie kom je als ze klein zijn echt handen te kort (en bij vier heb ik het op gegeven :) vooraf koken is echt een aanrader, zodat het alleen nog hoeft op te warmen in de magnetron.
    Ik voed vaak mijn baby aan tafel terwijl de anderen eten. Mijn peutertje van twee eet zelf.

12. rosaa

rosaa Lid

19 jan 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de middelste straks met twee jaar ook wel zelf kan eten, maar ze is nu pas 16 maanden, dus gaat allemaal nog niet zo vanzelf.

Ik heb nu ook wel respect voor alleenstaande moeders haha.

Deel Deze Pagina