Hoi Wie heeft er ervaringen met een hypermobiel kindje? Ons meisje is 10 maanden. Ze rolde om met 5 maanden en zat met 6 maanden stevig alleen. Maar verder dan dat komt ze nu niet. We zijn nu bij een fysio die zei dat ze hypermobiel is. Je kunt haar benen echt helemaal plat en opzij leggen. Ze probeert te tijgeren en dat lukt haar een aantal slagen achter elkaar, maar daar moet ze veel moeite voor doen. Ze kan nu wel van zit naar lig. We merken wel dat de oefeningen helpen, ze wordt wat vrijer in haar bewegingen. Maar toch vindt ze best wel veel eng. Ze wil zich ook optrekken en wil niets liever dan gaan staan. Volgens de fysio moeten we haar veel spierkracht op laten bouwen. Kindjes die zo mobiel zijn in hun gewrichten moeten er veel harder voor werken dan kindjes die dat niet hebben. Ik vind het wel moeilijk. Ze is nu al 10 maanden en kan eigenlijk nog zo weinig, dat maakt me onzeker. Ik hoor graag jullie ervaringen, bedankt!!
Ik heb zelf hypermobiliteit en verdenk mijn jongste dochter hier ook van. Mijn jongste is wat jonger en kan haar polsen en armen ver door buigen, kan zich in buikligging bijna eng ver omhoog drukken. Voor hypermobiele mensen is sport erg belangrijk, want je spieren moeten de hypermobiliteit opvangen, toch kun je niet alle sporten juist omdat alles zo los zit. Ik weet dat zwemmen erg goed is omdat je zo je spieren gebruikt zonder ze te overbelasten... Dus mischien babyzwemmen proberen en sowieso is fysio hartstikke goed. Ik merk op dit moment nog niet dat de jongste er last van heeft, maar ze is overal ook wat later mee. Ze kan zich alleen nog van rug naar buik draaien en heel soms weer terug en tijgert sinds 3 dagen.
Onze baby is niet hypermobiel, maar is 9 maanden en tijgert ook nog niet. Doet ook vrij weinig dus. Ik maak me er niet druk om, ze heeft gewoon haar eigen tempo. D'r zus was ook niet zo'n vlotte Dus ik zou me niet zo onzeker maken. Je doet toch al alles wat je kunt doen? Goeie oefeneningen etc. Kwestie van wachten tot zij zo ver is, zodat je wat gerichter kan oefenen met haar spierkracht.
Ik lees trouwens (en dat weet je vast al, maar mssn stelt het je iets meer gerust): "Het lijkt er ook op dat hypermobiele kinderen zich in motorisch opzicht net iets langzamer ontwikkelen dan andere kinderen. Zij gaan bijvoorbeeld vaak wat later lopen. Maar deze motorische achterstand halen zij meestal vóór hun derde jaar weer in."
Onze dochter is ook extreem lenig, vooral in de heupen. Ze had er vooral last mee met staan. Ze wilde heel graag, maar had niet genoeg kracht. Ze heeft het nu sinds een maandje goed onder de knie gelukkig en nu dr spieren wat sterker worden lijkt het beter te gaan. Ik ben nog niet met dr langs een fysio geweest, maar het vermoeden heb ik nog wel.
Hier dochtertje van 11 maanden. Was heel laat met draaien en kruipt of teigert nog niet. Ze rolt overal heen, dus ze komt er wel Kan nu wel zelfstandig zitten sinds een maandje ofzo maar komt van zit niet naar liggen of andersom. Ze is ook echt heeeel soepel. Fysio zei ook hyper mobiel. Daarbij komt dat ze gewoon heel lui is.. Soms word ik een beetje ongerust, dan denk ik.. al die kindjes om me heen kunnen al zoveel! Maar het zal vast goed komen.. ik weet alleen niet wat ik kan doen om dr spieren echt sterker te maken?
Heb je van de fysio geen oefeningen gekregen? Wij hebben oefeningen om haar vanuit lig te leren gaan zitten e.d. Hierdoor worden haar spieren sterker, maar dat kost wel tijd. Wat zegt het cb bij jou?
Mijn meisje heeft het waarschijnlijk in haar polsen/ vingers. Vandaag voor de 2e keer bij de fysio geweest en.die vond haar erg lenig in de genoemde gebieden. Ze set haar handjes andersom neer. Dus ze steunt met haar gewicht in buikligging op de rug van.haar hand. En haar duim blijft vaak ergens hangen als se iets pakt. Iemand uit de meigroepje wees mij op hypermobieliteit. En nu ben ik hier aanbeland. Mijn dochtertje is 17dec aanstaande 7mnd, ze tijgert al naar achter en draait om haar as. Zit al redelijk stevig en wilt niets liever dan alleen maar staan. Ook zit ze regelmatig in de starthouding om te gaan kruipen, 1keer gelukt en toen was het boem. Ook in buikligging heel eng ver naar boven duwen zoals kindje hierboven.
Mijn neefje heeft het, net als mijn zus. Hij was inderdaad gewoon later met alles, soms flink later, maar is inmiddels ruim 2 en gaat nu prima Hij loopt nu netjes en begint nu gewoon gelijk op te gaan met leeftijdsgenootjes. Heeft een hoop fysio gehad hiervoor, wat deels geholpen heeft. Ik zou me er niet te druk om maken: er zijn ook zat kids zonder onderliggende fysieke problemen die zich in een langzamer tempo ontwikkelen, en voor ze naar school gaan, lopen ze wel weer bij...
Hier n hypermobiele zoon (en dit heeft hij van mij).... Hij is idd in zn grove motoriek langzamer (maar dit was k zelf niet)... Maar idd t versterken vd spieren is erg belangrijk en op latere leeftijd qua sport/hobby is niet alles verstandig en andere dingen weer juist wel... Ligt er wss ook net aan waar (dus welke gewrichten)... Bij mij zijn t alle gewrichten, met uitschieters op de heupen, knieen, enkels en polsen/vingers... En bij zoonlief voor zover nu bekend alles, maar zn knietjes schijnen mee te vallen...
@mama4life, volgens mij zijn onze kindjes ongeveer even oud! Merk je dat hij wat later is met bijv. otrekken, tijgeren of kruipen? Mijn meisje tijgert alleen als ze echt iets wil pakken. Een klein stukje dus, maar het kost haar nog veel moeite. Ze trekt zich op aan onze handen, maar niet in bijvoorbeeld de box. Hoe is dat bij jou?
Optrekken doet hij niet... Echt compleet niet... Tijgeren was hij "laat" mee, maar inmiddels gaat hij de hele kamer door... Zelf gaan zitten kan hij nog niet, vanuit zit gaan kruipen/tijgeren ook nog niet... En kruipen... Tja, dat probeert hij momenteel wel, maar hij kan t ook nog niet..
Herkenbaar....zoonlief heeft het....van mij. S is bijna 2 jaar maar loopt nog niet zelfstandig los, zeg maar..... Alles duurt langzaam. Hij is hypermobiel in zijn heupjes en enkels. Zelf heb ik het overal. Hij is overal laat mee en ik merk ook dat alles meer moeite kost dan andere kindjes. Als hij staat dan draaien zijn heupjes mee, hij is dan meer bezig om de "boel op de plek te houden" dan om het staan zelf. S krijgt al erg lang fysio, hij heeft gelukkig de laatste 3 maanden een mooie ontwikkeling laten zien maar hij loopt niet "volgens het boekje" Je maakt je zorgen, echt....maar dat is nu een stuk minder dan een paar maand terug. Mijn broer zei laatst: S heeft het uiterlijk van mijn man maar moeders motoriek. En dat is helaas waar. Zelf heb ik tot mijn vierde bij de fysio gelopen omdat ze me alles moesten leren. Ik denk dat dit ook met S gaat gebeuren, het hele traject. Zijn wil om alles te willen doen werkt ook niet mee, hij heeft nogal het karakter: "wat vandaag niet komt, komt morgen wel" Al merk ik wel dat dit niet altijd meer geld nu hij bijna 2 jaar is. Zijn verstand is verder dan zijn lichaam en dat zorgt nogal voor frustraties soms.... En verder-> We zullen altijd goede schoenen voor hem moeten kopen, zijn keuze voor sport zullen we moeten selecteren. Voor werk etc ben ik blij dat hij het niet heeft in armen, ellebogen en schouders. Dat is dan weer een opluchting.