Hoe start je met hapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door GroeneBomen, 11 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik heb voor het eerst een kind zonder medische gebruiksaanwijzing. Super fijn! Maar ik weet niet hoe het normaal gaat en heb t consultatiebureau niets gevraagd. Zoon 1 had voedselallergie en ging het introduceren super voorzichtig en met veel beleid en schema's, nr2 kon fysiek niet eten en had intensieve begeleiding nodig om na maanden uberhaupt wat smurrie te eten.

    En nu: een gezond kind! Heerlijk! Maar wat doe je? Geef je alleen wat wortelsmurrie of mag je op dag 1 al fruithapje in de ochtend en bij t eten de wortelsmurrie geven? Mag je de wortelsmurrie ook mengen met bv aardappel?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Geen smurrie geven;)
    Hier op 6 maand begonnen en direct grote stukken gegeven. Dus een wortel in het geheel, stronk broccoli of bloemkool etc.
    Ivm reacties rustig opbouwen. Dus je start met 1 soort groente (of fruit, maar ivm voorkeur voor zoet bij baby's zijn we met groente gestart) die geeft je 2 of e dagen achter elkaar. Dan 2 of 3 dagen een nieuwe groente. Zo hebben we zeker 2 weken enkel groente gegeven. En begonnen dan met fruit op dezelfde manier. Wanneer we een nieuwe fruitsoort introduceerden gaven we die dag een groente die al bekend was. Als er dan een reactie was wisten we waar het door kwam.
    Toen ze zeker 4 of 5 groentes en fruitsoorten "goed" aten gaven we meerdere soorten tegelijk.
    Maar wij mengden dus niks. Ze kregen alles puur en in de vorm waarin het hoort:roflmao:
     
    Suzy85, Jessi79, Zoe123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Vanaf 4 maanden mag je beginnen met vaste voeding. Aangeraden wordt eerst groenten en als dat gaat een beetje gaat fruit. Met kleine beetjes beginnen (je kan bijvoorbeeld wat koken, pureren en dan in ijsklont bakjes invriezen en dan 1 of 2 klontjes per dag geven). Voor de smaak zou ik in t begin nog wat apart geven (bv pompoen, andere x wortel etc). En als t een beetje loopt wat mengen met aardappel/rijst. Denk een maand of 6 dat we dat gingen doen.

    Je kan ook wat later beginnen en dan bv rapley doen ipv gepureerd. Bij ons was het een beetje een combi. Vanaf 4 wat gepureerd en vanaf 6 wat meer rapley erbij.
    vanaf 6-7 maanden kan je ook brood bij geven met bv klein beetje boter. Rond die leeftijd is ei en pindakaas ook goed om te proberen om allergieën uit te sluiten. Je zal van het cb denk ik dan ook wel info erover krijgen.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.939
    3.359
    113
    Je wacht tot 6 maand en rechtop kunnen zitten en je legt een stuk komkommer of broccoli voor ze neer.
     
    Suzy85, Jessi79, Zoe123 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.153
    5.109
    113
    Dit, maar hier was het avocado! :D En vanaf dat moment kregen ze elke avond iets anders van een lijst die ‘101 foods before 1’ heet, om ze met zo veel mogelijk smaken kennis te laten maken. Ze aten hier dus ook elke dag gezellig met ons mee aan tafel. Op een heel natuurlijke manier gingen ze ook vanzelf mee-ontbijten en -lunchen, en op een dag krijgen ze gewoon eens een hapje curry met rijst van je en blijken ze ook dat heerlijk te vinden. Maar wij hebben verder niks rustig geïntroduceerd qua pinda of ei of zo, ze kregen hier gewoon op een dag pindakaas op brood en een hapje omelet, nergens reactie op gehad. Maar mijn kinderen zijn sowieso nergens allergisch voor, misschien moet jij wat voorzichtiger zijn gezien de grotere broers. Overigens kregen mijn kinderen al die tijd ook nog borstvoeding! Zeker rondom eetmomenten helpt borstvoeding namelijk met de vertering. Als je die lijst trouwens wilt moet je maar even een gil geven, dan PB ik je! En dit boek vond ik ook fijn om te hebben gelezen vooraf, dat maakt je minder bang voor verstikking en zo: https://www.bol.com/nl/nl/p/baby-led-weaning/1001004006104101/?bltgh=n1XTzDbgYeu33EHxdbpDIw.2_6.8.ProductPageUrl Veel plezier gewenst! :D
     
    zegenwens en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Gil! :D graag de pb :)

    Rapley vind ik wel t proberen waard. Hij zit nog niet lekker rechtop nu, maar over 3 weken kan t anders zijn natuurlijk. Borstvoeding dus wel tijdens die momenten dus, eerst eten of eerst de borst?
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Wij wachten idd tot 6 maanden :)
    Ja dat zei t cb al idd, dat we ei en pindakaas moeten introduceren vrij vroeg. Verder heb ik niets gevraagd :oops: helemaal niet bij nagedacht.

    Ik neig ook naar combi, smurrie komt soms ook goed uit.
     
    xxmoixx vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.939
    3.359
    113
    Altijd eerst borst. (Tot 1 jaar)
    Vaste voeding vervangt geen melk.
    Melk blijf je gewoon op vraag geven.
    Op een gegeven moment zal je merken dat er minder gedronken wordt, bij het ene kind betekent dat minder voedingen, bij de andere minder per voeding.
    Dat kan je allemaal aan je kind overlaten (zolang de groei goed gaat), het afbouwen gaat dan vanzelf.
    Maar het groeien doen ze op deze leeftijd echt voornamelijk op melk.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Goed om te weten :)

    Ik ben wel bekend met borstvoeding (die uit 2020 krijgt ook nog steeds) maar hij kon niet eten en had veel medische problemen dus hoefde ik daar niet over na te denken. Nu wel. Ik verwacht met de jongste geen problemen, hij heeft onwijs veel interesse in wat we eten.
     
  10. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.771
    4.763
    113
    Vrouw
    Ik ben nu ook het boek van Gill Rapley aan het lezen! Ik vind de hele filosofie/biologie erachter ook mooi. Wij gaan dan ook met zes maanden starten. De app Solid Starts is nog een aanrader trouwens. Geeft veel tips over wat je vanaf wanneer en op wat voor manier kan aanbieden.
     
    Zoe123 en GroeneBomen vinden dit leuk.
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik ben absoluut geen lezer, is dit boek makkelijk leesbaar? (Als in, vlot geschreven... ik werk met gemak door wetenschappelijke artikelen heen maar boeken kunnen mij niet snel bekoren)
     
  12. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.771
    4.763
    113
    Vrouw
    Ik vind het zelf fijn weglezen ja. Geen ellenlange lappen tekst maar alles opgedeeld in kortere stukjes met duidelijke kopjes erboven. Maakt ook dat je makkelijk wat scannend kan lezen eventueel, wat je wel en niet interessant vindt.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.319
    113
    Ik pakte dat voedsel introductielijstje van kleintjes?

    Meer zodat ik een beetje houvast in wat wel/niet en wanneer. Vervolgens koekeloeren wat er in de potjes zat en een beetje goochelen met die dingen.

    Hier zijn t refluxers dus fruit was al niet aan de orde als eerste. Gelijk de groente in, wortels en doperwten (los van elkaar) ook geen succes kregen ze beiden t zuur van.

    Fruit kreeg ik er pas heel laat doorheen, voornamelijk banaan dan. Appel moet R niks van hebben, G eigenlijk pas sinds een jaar. Peer voor haar idem, R is er al verzot op.

    Waren ook smurrie eters, met dat gedoe van die reflux ga je niet wachten tot 6 mnd. Alle praktische blusmiddelen er in. Broccoli en bruine bonen....dat waren toch wel de toppers. En gewoon meerdere keren per dag groente kan geen kwaad, zolang t maar leuk blijft.

    Vervolgens werd er flink geroofd van mijn bord, die ik vakkundig in de buurt schoof en "heel toevallig" dingen bevatte die ze mochten hebben. Eerst bij mij gepikt en vervolgens kregen ze t gewoon op hun eigen bordje. (Maar gepikt eten smaakt geloof ik tóch lekkerder)

    R kan nog niet rennen maar roep "Aan tafel" en hij komt luid joelend aangesjeest alsof hij nooit te eten krijgt. Die eet werkelijk waar alles maar broccoli is hier nog altijd favoriet, alleen nu niet meer de smurrie variant en prakken is helemaal uit den boze.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.558
    113
    Ik wilde hier ook een combinatie gaan doen maar E kan nog steeds niet goed rechtop zitten (nu 6,5 maand), ze bukt gelijk naar voren toe met de neus op tafel of grond, dus krijgt gepureerde hapjes in het new born kuipje van de tripp trapp. Ze vind het heerlijk. Ik ben begonnen met alles enkel en nu combineer ik ook wel. Doe wel maar 1 nieuw ding tegelijk nog steeds.
    Bij de andere 2 ook begonnen met gepureerde hapjes. Bij de oudste omdat ik rapley niet kende, dus vandaar bij de middelste uiteindelijk gaan combineren. Ik vond starten met gepureerde hapjes een fijner idee. En wanneer ze dan goed zitten laat ik ze overgaan op stukken/stukjes. Eerst dan vaak nadat ze hun eigen hapje hebben gehad en erna mogen ze dan gewoon volledig met ons mee eten. Bij de middelste was dit rond de 9 maanden dat ze helemaal over was op stukken ipv gepureerd of geprakt.
     
  15. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja wij vonden de combi wel prima/makkelijk. Ze at tot een jaar ook alles. Rapley of gepureerd maakte niets uit. Nu eet ze wat slechter helaas. Zal er wel bij horen :rolleyes:

    als je rapley wilt zou ik idd nog tot 6 wachten en dan volgens de regels geven. Vond het idee een beetje eng maar gaat gewoon goed! Het ontdekken is ook echt leuk haha.
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Onze 2e zoon heb ik regelmatig hard op zn rug moeten slaan omdat hij wel stopte met ademen door t eten, dus ik ben niet snel meer bang. Gewone verslikking waarbij ze kokhalzen vind ik geen probleem. Ben heel benieuwd! Hij heeft zoveel interesse in het eten al, zo fijn dat we nu eindelijk een kind hebben die gewoon het mag ontdekken op een leuke manier :D.
     
    nizzie86, tuc en xxmoixx vinden dit leuk.
  17. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.153
    5.109
    113
    Ik heb je een PB gestuurd! En wat @Fristi2012 zegt, borstvoeding blijft de hoofdvoeding ('food under one is just for fun'). Het gaat erom dat ze alle smaken leren kennen en spelenderwijs leren kauwen, slikken, etc. De drinktechniek aan de borst helpt daar trouwens bij! Borstbaby's zijn al gewend om een kauwende/malende beweging te maken om melk uit de borst te krijgen. Zomaar een leuke fun fact :) Dus melk blijft de belangrijkste voeding, het eten is puur voor de lol. Je zult ook merken dat omdát ze er zoveel lol in hebben ze waarschijnlijk een heel goede relatie met eten zullen aangaan, tenminste, dat is bij mijn kinderen zo gebleken :) Het boek leest inderdaad vlot weg én het onderbouwt alles ook wetenschappelijk, dus het zou juist precies up your alley moeten zijn :D Oh en kokhalzen is juist goed! Maar dat staat allemaal in dat boek. Have fun!
     
    Zoe123 en zegenwens vinden dit leuk.
  18. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.565
    7.560
    113
    Ik heb me als eerst goed ingelezen over voeding bij baby's, want ik wist er helemaal niets van. Allerlei methodes bekeken en vergeleken en wetenschappelijke feitjes opgezocht om wat kennis te hebben. Daarna gekeken naar m'n kind en wat voor hem werkt.

    Hier iets voor 4 maanden begonnen met groenten pureren. Na een week ofzo ook gepureerd fruit in de ochtend. Hij at al goed en veel vanaf het begin, dus vrij snel overgestapt op koolhydraten erbij pureren. Met een maand of 5 zijn we gestopt met pureren en zijn we gaan prakken. Met 6 maanden begonnen we met grote stukken om zelf te ontdekken, en daarnaast nog steeds wat geprakt eten inclusief eiwitten (vlees of ei). Hij at veel dus helemaal afstappen van geprakt eten kon nog niet. We hebben hem nog lang een prakje gegeven, naast het zelf ontdekken en zelf eten van grote stukken. Rond 8/9 maanden zijn we gestart met die grote stukken wat klein te maken, maar ook af en toe gewoon nog steeds groot. En sinds een maand of 10/11 eet hij met de pot mee en heb ik nooit gedoe gehad rondom eten.
    Tot 1 jaar ook kunstvoeding, daarna overgestapt op gewone melk.
     
  19. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.565
    7.560
    113
    Precies dit!
     
  20. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    824
    1.002
    93
    Vrouw
    Wij zijn begonnen met een paar hapjes groenten smurrie en fruit smurrie met 4 maanden. Vooraf aan de fles, zodat hij wel honger had en interesse had. Toen hij eenmaal goed kon zitten steeds meer stukken aangeboden. Met 7 maanden at hij banaan uit het vuistje en stukjes komkommer, etc. We hebben het altijd heel vrij gelaten aan hem en zelf mee gedaan waardoor hij ons probeert na te doen.
     

Deel Deze Pagina