Kosten 2e kindje

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Laari26, 19 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laari26

Laari26 Bekend lid

11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Hallo,

Wij willen heel graag in de toekomst kijken of wij een 2e kindje mogen krijgen.
    Nu heeft mijn vriend een contract met uren en ik werk onder 0 uren contract en ben dus niet zeker van werk.
    Tot nu toe redden we het financieel. Maar ik vraag mij toch af hoe we dat redden met een 2e kindje. De grote spullen hebben we nog allemaal staan.
    Hoe zouden jullie dat berekenen ?

2. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Ik heb niet naar de euro's gekeken toen we de 2e kregen. Maar als we het maar net net zouden redden hadden we het niet gedaan. Per maand kost hij ongeveer 50 euro extra aan luiers en groenten, maar ik houd er van om verder alles 2e of 3e hands te kopen. Heb geen kinderwagens en geen flesvoeding enzovoort.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Volgens mij geen topic voor in de lounge..

Maar dat is voor iedereen verschillend. Ik heb gelezen dat het Nibud ongeveer 25% van je netto inkomen aanhoud voor 2 kinderen. Voor 1 kind is dat ong. 17%, voor 3 kinderen 33%.

Maar het hangt ook sterk af van bijv kinderopvang. Mijn derde kind kost daardoor al 200 euro per maand extra en dan heeft ze nog geen kleertjes, luiers of flesjes gehad. ;)

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Zal vooral luiers berekenen, voeding en verzorging producten. Daarnaast beetje reserve voor bijv medicatie bij verkoudheid, kleding, dingen die vervangen moeten worden. 100/150per maand een beetje voor de basic. Op Den duur ook potjes of verse voeding en meeten met de pot kost in het begin niet veel. Ze eten vaak wat je anders toch weggooit ;).
    Kinderopvang? Als je nodig hebt

Voor de basis dus 100/150 euro. Luiers 30 euro? Melk 30 euro? ( goedkoop merk bijv kruidvat) Eventueel potjes voeding 30 euro? ( of vers stuk goedkoper). Heb je nog wat voor kleding. Koop zelfs 2e hand en nieuw in outlett of uitverkoop.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dit vindt ik ook wel reëel inderdaad als je alles berekent :)

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    hier valt het wel mee

luiers en billendoekjes in het begin extra
    maar mijn oudste is nu 3 maanden zindelijk dus dat scheelt ook alweer

kleding gaat hier wel een hoop geld aan op maar ik koop dan ook echt belachelijk veel en ik heb een jongen en een meisje anders zou je misschien nog kleding kunnen bewaren

melk de eerste 3 maanden heb ik bv gegeven dus daar geen extra kosten van en nu ze 1 is gewone melk net als de oudste en scheelt ook weer ipv de dure nutrilon of nestle

kinderopvang is hier niet aan de orde want opa's en oma's passen 2x in de week een ochtend op

7. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik zou zeggen tussen de 130 en 150 euro per maand exclusief eventuele opvangkosten.

Onze tweede kost ons per maand;

Voeding; Biologische babymelk a 32 euro per maand + 30 a 40 euro per maand reguliere voeding (eet met de pot mee, ruim gerekend).
    Luiers en doekjes; Wij gebruiken echte Pampers en op het moment Neutral doekjes, er niet van uitgaande dat dit in een aanbieding is gekocht (wat ik eigenlijk altijd wel doe) 50 euro per maand.
    Kleding; Veel nog van zijn broer maar koop af en toe wat leuks speciaal voor hem 15 euro per maand.
    Verzorgingsartikelen + medicatie; 5 euro.
    Overige; 10 euro per maand.
    Opvang; 0 euro per maand.

Kleding, verzorgingartikelen, medicatie en overige komen hier niet elke maand terug maar worden gereserveerd. Luiers en doekjes koop ik eigenlijk altijd in de aanbieding (bijv paar weken terug 4 pakken echte Pampers voor 16 euro bij Kruidvat tijdens een speciale koopavond) dat scheelt dan al flink in het reserveringsbedrag. Opvang kost ons op het moment niks maar weet niet hoe dit bij jullie is.

8. chantal6790

chantal6790 Actief lid

13 mei 2013
    368
    10
    18
    Ik kocht altijd 1x in de maand een maand doos pampers (9van de 10x was hij wel ergens namelijk in de aanbieding voor 36 euro) en elke week nam ik met de boodschappen gewoon een pak melkpoeder mee en 1 soms 2 pakjes billendoekjes. MN wekelijkse huishoudgeld ging dan maar met 10 euro omhoog. Nieuwe kleren kan je van de kinderbijslag doen. Ik bewaarde savonds altijd wat eten en de volgende dag ging het in Blender (toen hij wat ouders was stelde ik het warme hapje uit en gaf ik het gewoon terwijl wij ook aan tafel zaten) bleef eigelijk de zelfde hoeveelheid in het begin houden met koken dan toen hij nog niet mee at

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Afhankelijk vsn de leeftijd van je oudste moet je toxh dingen dubbel hebben, zoals een autostoel, kinderstoel etc, misschien moet je een bakfiets oid hebben. En ze blijven niet altijd baby he, uiteindelijk willen ze allebei zwemles, een sportclub en studeren. Maar voor de babytijd sluit ik me aan bij de anderen.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier kost de 2e alleen aan melk al 120 per maand.
    ze heeft dure melk omdat ze van de 'gewone' en speciale koemelk niet poepen kan.
    daar komen nog luiers bij denk ik wel dat dat klopt ong 30 per maand.
    potjes en papjes 45 per maand..
    doekjes koop ik in dozen bij bol.com scheelt een hoop met drogist/supermarkt omdat ik die van pampers toch het fijnst vind.
    alles bij elkaar kost onze 2e toch meer dan 200 per maand en dan koop ik maar heel weinig merkproducten voor haar.
    potjes fruit wel van olvarit omdat huismerk zo soep is vind ik..
    maar ja de melk kost al 30 per pot dus dat tikt lekker aan

11. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou vooral niet kijken naar wat het Nibud zegt.
    Die geeft ook aan dat je 500 kwijt bent voor aanschaf bij 1e kind... Knap als je voor 500 de complete uitzet bij elkaar kan krijgen.

Bij 2e heb je veel spullen natuurlijk al. Handig zou zijn als het geslacht hetzelfde is als van de 1e, scheelt weer kleding kopen.
    Ik sluit me wel aan bij verhaal van Lovewinnie.
    Verder zou ik vooral bekijken waar je goedkoop dingen kan halen, outletwinkels, 2e hands winkels, aanbiedingen. Vooral vooruit denken wanneer je welke soort kleding en maat nodig hebt.
    Let goed op of aanbiedingen ook echt aanbiedingen zijn. Die pampers maandboxen via de wehkamp bijvoorbeeld zijn lang niet altijd voordeliger dan een actie bij kruidvat. Je moet dan even berekenen hoeveel pampers je krijgt voor dat geld en dan hoeveel je per pamper betaalt. Soms is dat niet eens goedkoper.

Succes!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is niet zo zeer de babytijd die duur is, de babykamer hadden we tenslotte al, veel kleertjes gekregen of tweedehands, melk kregen we vergoed ivm koemelk allergie en we gebruikten voor beiden wasbare luiers.

Het word wat duurder als de tweede ook een grote jongens slaapkamer moet, je dubbele zwemles hebt etc. Voor dochter betaal ik nu bijvoorbeeld 51 euro per maand aan zwemles en voor peuter zoon nu 12 euro per maand peuterzwemmen. Als hij 4,5-5 is gaat hij ook op "groot zwemles" en gaan de kosten flink omhoog. En ze vliegen door de fietsen heen op een bepaalde leeftijd, kan hij net fietsen op een 12" fiets, pakt hij toch ineens de 16" fiets van zn zus dus zien we dat hij voor zn 4e verjaardag alweer een grrotere fiets mag.

13. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Jammer dat het nibuut geef onderscheid maakt tussen twee kinderen van verschillende en gelijke geslacht.

Deel Deze Pagina