Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik zie zoveel verschillende manieren om met hapjes te beginnen. Wie heeft tips voor me? Gisteravond begonnen met een groentehapje. Ik had wat worteltjes gestoomd en gepureerd, met wat kookvocht. Het was geen succes: ons meisje keek vies en heeft misschien een kwart theelepeltje op. Ik weet dat kindjes moeten wennen en op dit moment krijgt ze nog voldoende binnen via de fles maar ik wil haar graag met plezier leren eten. Hoe ga ik nu verder? Blijf ik nu een week lang 's avonds deze worteltjes geven? En wanneer ga ik dan fruit proberen? En wanneer ga je dingen mixen?
Helaas geen tip voor je....onze vent is volgende week pas 4 maanden dus dan kan ik pas beginnen met bijvoeden. Ik weet wel dat je de eerste tijd er voor moet zorgen dat je 1 smaak tegelijk geeft en dus geen dingen door elkaar gaat gooien. Ik zou er dus voor zorgen dat je eerst de groente en fruithap goed erin hebt zitten en dan pas gaan mixen. Volgens mij ben je dan al wel 1,5 maand verder. Succes en ik lees even mee als je dat goed vind
Hier gestart met wortel net zo bereid als jij dat hebt gedaan. Hier ging het vanaf het begin goed. Je doet 3-4 dagen wortel, dan steeds andere groente. Dat doe je om evt allergieën uit te sluiten. Begin kan een lepel voldoende zijn om te laten wennen. Je kindje moet proberen zelf te happen, probeer het hapje niet af te smeren en de bovenlip. Het heeft tijd en geduld nodig. Maar kan natuurlijk zijn dat groente geen succes is, maar fruit wel. Daar zijn de smaken wat zachter. Maar het is BIJ voeding dus proberen! Lukt het niet, niks forceren...
Je zou ook evt flesvoeding of borstvoeding kunnen toevoegen ipv kookvocht. Albertheijn had opperdepop, super boek met vele ideeën.
Het gaat om het proeven, om de smaak te leren kennen. Dus een kwart theelepel de eerste keer is prima hoor.
Een baby kent alleen fles of borstvoeding, tot jij iets anders in de mond stopt of iets anders geeft. Aan alle andere smaken moeten ze wennen en dat kan wel 10x geven zijn. Ik deed het zo; Dag 1, 2 en 3 groente 1 Dag 4, 5 en 6 groente 2 Dag 7 groente 1 Dag 8, 9 en 10 groente 3 Dag 11, 12 en 13 groente 4 Dan of even rust en de bekende groentes geven of als je toe bent aan fruit ditzelfde met fruit te doen. 1 nieuw iets per dag, of eigenlijk per 3 dagen. Als alles goed gaat kun je evt mengen. Ik gaf alleen pure smaken, dus gestoomt met wat kookvocht. Zonder melk of liga (in de fruithap) of iets anders toe te voegen. Voor kinderen telt; jij bepaalt wat ze eten en zij bepalen hoeveel ze eten.
Heel normaal. Hier was het zelfs kokhalzen, maar het is wennen aan smaak en structuur. 1 lepeltje om te beginnen is prima en dan zo'n 4 dagen dezefde smaak. Van fruit krijgen ze vaak diarree dus zou eerst wat verschillende groente proberen.
Zowieso de groenten een paar dagen achter elkaar geven, zodat je weet of ze eventueel ergens niet tegen kan. Groente zijn milder dan fruit. Nu zo even doorgaan en fruit bijv. een paar weken later geven. Het gaat voornamelijk om proeven. Met een maandje of 8/9 zouden ze een bepaalde hoeveelheid naar binnen moeten krijgen. Dochterlief at met 8 maanden zo'n 100 gram groente en vanaf 9 maanden pas meer.
Er zit vooruitgang in Gisteravond deed ze haar mond open en zoog denk ik alles bij elkaar 2 kleine theelepeltjes eraf. Trots!