Beste Heidi, Ik ben nu bijna 33 weken zwanger van ons zoontje. Graag wil ik borstvoeding gaan geven. Bij mijn dochter ging het niet echt geweldig, ik kreeg ook veel verschillende adviezen. daarom heb ik nu al veel informatie opgezocht. Ik vraag me alleen af hoe ik het na de geboorte aan moet pakken. Beide borsten bijv bepaalde tijd aanbieden om de productie op gang te brengen (met Max 3 uur er tussen) Of meteen een borst laten drinken tot hij los laat en dan de andere aanbieden en dan volgende voeding met laatste borst beginnen. Worden beide borsten dan wel genoeg gestimuleerd?? Want misschien heeft de baby dan geen energie meer om "voldoende" uit de tweede borst te drinken?? Vorige keer ben ik gaan kolven met het afbouwen en toen leek mijn productie juist beter op gang te komen.. Zou dat nu weer een optie zijn om de productie te verhogen? Ik hoop dat je me kunt helpen.
idealiter volg je je kindje: drinkt het 1 borst en biedt je de andere nog kort aan. Dan wisselen bij de volgende voeding. Je verpleging of kraamzorg zal dit in de gaten houden. Wat je extra kunt doen is veel huid op huid, lekker veel samen zijn, en na het voeden met je hand even nakolven. Laatste druppels eruit masseren zeg maar. Dit doe je een minuut of 3 (iedere borst!) de eerste drie dagen. Vaak is dit voldoende om de eerste aanzet voor borstvoeding goed te geven. Verder voeden op verzoek: de eerste dagen kan dat best 12 keer zijn, of meer. of minder. Maar niet minder dan 8! Wanneer je op bovenstaande punten let, ga je in ieder geval goed van start! Veel plezier vast en geniet nog van je zwangerschap en bevalling! ps kijk vast wat je vergoedt krijgt voor lactatiekundige zorg en kijk vast rond wie in jouw buurt werken. Je kunt al contact leggen door te bellen of mailen, of het telefoonnummer in je telefoon zetten. Dat maakt de stap om straks te bellen of overleggen kleiner en makkelijker. Bij veel lactatiekundigen kun je ook een pakket afnemen, of wanneer je bij FBTO verzekerd bent je aanmelden voor een volledige begeleiding. Kijk even of je de juiste polis hebt. Veel succes!