Hallo, Binnenkort zal ik bevallen van ons tweede kindje en ik wil graag zsm ons kindje aanleggen aan de borst. Nu is de kans echter groot dat de placenta vast blijft zitten en ik na 15 min. al naar de OK moet voor een manuele placentaverwijdering. wat is dan het verstandigste om te doen, aanleggen voor of na die 15 min? Kan me voorstellen dat we beiden ook even moeten bijkomen van de uitdrijving. En kan ik na de manuele placentaverwijdering ons kindje gelijk aanleggen als ik onder narcose ben geweest? of is een ruggeprik dan beter? Een heleboel vragen.. Alvast bedankt voor het lezen!
Hoi, Hoeveel weken ben je zwanger? Je zou in je laatste weken kunnen proberen of je zelf al wat druppels colostrum tevoorschijn kunt masseren. Deze kun je in een spuitje opzuigen en bewaren in de vriezer. Neem het mee als eerste voeding voor je kindje. (en echt: we hebben het over hoeveelheden van druppels!) Dan: je kunt je kindje natuurlijk op je buik/tussen je borsten leggen. Je kindje zal nog niet klaar zijn om te drinken waarschijnlijk, dus wat je zegt dat jullie tijd nodig hebben om bij te komen klopt inderdaad. Wel kun je na een minuut of 10 zelf tepelstimulatie geven, wat het hormoon oxytocine opwekt. Dit is het zelfde hormoon wat zorgt dat je baarmoeder samentrekt. Mogelijk helpt het het proces van de geboorte van je placenta. Na de ingreep kun je je kindje direct bij je houden en voeden. Zorg dat iemand je helpt en op je kindje let wanneer je zelf nog wat drowsy bent. Maar in principe als je wakker bent en je kunt praten, dan mag je voeden Veel succes en geniet van je zwangerschap nog en bevalling!