hoe sterk is een vruchtzak?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door melissa73, 28 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Vorig jaar heb ik met 20 weken een laagliggende placenta gehad ( slibje bij de baarmoedermond) en daardoor had ik erg veel bloedverlies. Uiteindelijk zijn mijn vliezen gebroken ( scheur in de bovenkant) en met 25 weken is onze dochter toen geboren en na een paar uurtjes overleden.
    Inmiddels ben ik weer 27,3 weken zwanger.

Nu sta ik er toch een stuk minder onbezorgd in.
    De gynaecoloog heeft mij de vorige keer verteld dat bij veel bloedverlies vaak in de baarmoeder iets infecteerd. Dat ook het vlies waarschijnlijk is geinfecteerd en dat daardoor er een scheur in het vlies is ontstaan.
    Het heeft vorig jaar vijf weken na het scheuren van de vliezen geduurd voordat ik uiteindelijk ben bevallen. Na sectie op de moederkoek zijn er inderdaad "sporen"van infectie gevonden.
    Ik weet dus niet zeker of dat uiteindelijk de rede van de scheur is geweest. Het infecteren kan, mede omdat ik zo lang met gebroken vliezen heb gelopen, ook daarna zijn gebeurt.
    ( ik had de mogelijkheid om het dossier op te vragen maar eigenlijk heb ik daar momenteel met deze zwangerschap de moed niet voor....misschien daarna)

Hoewel ik geen bloedverlies heb en de placenta goed ligt ( achter en omhoog) vind ik het toch allemaal eng.
    Ik ben bang om bepaalde bewegingen te maken waarbij mijn buik licht in 'de knel 'komt. Bijv iets van onder bed pakken.
    Het toeval wil ook dat ik enorm veel bandenpijn heb. Iets wat ik totaal niet eerder bij eerdere zwangerschappen ( heb nog twee grotere meiden) heb gehad.

Mijn man wil ook nog weleens met vlakke hand wat harder op mijn buik drukken om de baby beter te voelen.
    Ik raak dan helemaal in paniek omdat ik bang ben dat er teveel druk op de vruchtzak komt waar door hij knapt of gaat lekken.
    Ook wil hij me tijdens het koken ook nog weleens knuffelen door achter mij te gaan staan en mij en mijn buik vast te houden.
    Tot mijn schrik word ik 's nachts ook wel eens wakker als ik schuin op mijn buik gedraaid ben.
    Vervolgens zit ik dan daarna weer een halve dag met spanning op de wc te kijken of ik sporen van vruchtwater vind of dat ik delen van een slijmprop vind.

Mijn vraag is dus: hoe sterk is een vruchtzak?
    Kan het kwaad dat mijn man er op die manier wat harder op drukt ( hij drukt het circa 1 cm in)
    wat zijn de oorzaken dat de vruchtzak sneller knapt/ scheurt?

gr., Melissa 73

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Melissa73,

de vruchtzak is heel sterk. Als ik mensen na de bevalling de placenta laat zien han gik hem vaak op aan mijn hand aan de vliezen, zo sterk is die vruchtzak dus. Als er inderdaad een bacterie in je baarmoeder is geslopen kan die het vlies aantasten waardoor het breekt. Ook kan het komen door kindsbewegingen, maar dat ik vaak alleen maar op het laatst, als er door de grootte van het kind meer spanning op komt te staan. En soms gebeurt het door hormoonpieken. De precieze oorzaak is vaak een gok. De kans dat je weer hetzelfde meemaakt is klein hoor. Meestal is prematuur breken van de vliezen gewoon dikke pech. Dus laat je man toch maar voelen aan je buik, want dat kan de vruchtzak best hebben. Er zit nog een hele buikwand, spierlaag en baarmoeder omheen.

Groetjes Brigitte

3. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Beste Brigitte,

Bedankt voor je antwoord!
    Ik wist niet dat zo'n vlies zo sterk was. Dat is een hele opluchting omdat ik me er opeens deze weken toch erg druk over maakte. ( zal ook wel een stukje verwerking zijn denk ik, wat dat betreft is een nieuwe zwangerschap mentaal gezien na zoiets een hele uitdaging die ik toch een beetje onderschat had)
    Ik neem aan dat bacterieen de baarmoeder alleen kunnen bereiken wanneer de slijmprop verdwenen of gedeeltelijk weg is?

Vlak voor het bloeden begon was ik de dagen ervoor wat kramperig en merkte ik enorme toename van afscheiding. Omdat het vrij dik en slijmerig was ( echt bergjes op mijn inlegkruisje en niet het vele 'behangplaksel" wat ik nu heb) ben ik er achteraf vanuit gegaan dat ik toen de slijmprop ben gaan verliezen. Ook omdat daarna er kleine streepjes bloed volgde en na een week pas het bloed er uit stroomde.
    Na anderhalve week heftig bloeden is de vlies gescheurd.

Na de geboorte van onze dochter ben ik nog hooguit drie dagen wezen vloeien en toen was het helemaal afgelopen.
    Daarna ben ik nog drie maal ongesteld geweest voordat ik zo gelukkig was om weer zwanger te mogen raken.
    Overgens was alles met de geboorte goed meegekomen en hebben ze ook op de echo gezien dat mijn baarmoeder schoon was.

Mijn vragen dus:
    Kunnen de bacterieen alleen binnendringen als de slijmprop helemaal of gedeeltelijk weg is?
    Zouden er op enige wijze, vanwege vorig jaar, nog bacterieen in mijn baarmoeder achter gebleven kunnen zijn, of reinigt het ongesteld zijn je baarmoeder ook voldoende. ( ik vermoedt van wel, anders had ik wel eerder problemen gekregen, toch?)

Hierna ben ik klaar met vragen stellen hoor.. :)
    Je hebt met je vorige antwoord mij in elk geval ook al een stuk gerustgesteld. Dank je wel.

gr, Melissa73

Deel Deze Pagina