Hoe stoppen borstvoeding peuter

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jackie87, 17 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Hallo,
    Mijn doel was om 1 jaar borstvoeding te geven. Dit hebben we gehaald! :D
    Mijn zoontje is in november 1 geworden. Hij drinkt nu zo'n 3x per dag ('s ochtends bij het wakker worden, 's middags voor zijn middagslaapje en 's avonds voor het slapen).
    Maar nu is voor mijn gevoel 2 jaar toch wel de max. Maar hoe moet ik dan stoppen als het zover is? Ik denk dat het voor een peuter toch wel heel emotioneel is. Hoe hebben andere mama's dat gedaan?
    Ik weet dat het nog ff duurt maar ik kan me er nu al druk om maken :p

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Het is idd heel moeilijk om te stoppen wanneer het kind er zelf niet aan toe is. Toen mijn jongste bijna 2.5 was moest ik medicatie gebruiken die niet samen kon met bv. Ik had dat moment lang uitgesteld maar het moest nu echt. Hij heeft weken gehuild :( mijn man nam hem snachts bij zich en dat gillen van mijn peuter ging door merg en been. Ik troost me met de gedachte dat hij toch heel lang bv heeft gehad en dat wij hem altijd zullen troosten. Maar het was echt heel erg zielig.

De oudste heeft zichzelf gespeend. Ik was toen zwanger, het liep terug en ging ook anders smaken denk ik. Hij dronk steeds minder en op een dag zei hij opperdepop en dat was dat :) hij was toen 3.5. Veel fijnere afsluiting van zo'n mooie en liefdevolle periode.

3. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik geef nu ruim 2 jaar borstvoeding aan mijn jongste, en breng het af en toe ter sprake bij dochter, maar geloof maar niet dat die denkt dat stoppen een goed idee is, kom nou zeg :D
    Nee hoor, ze zijn van haar... ;):p

Ik heb eerlijk waar geen flauw idee hoe ik het aan wil / ga pakken, 1 jaar was mijn streven, 2 jaar het echte doel (nooit gedacht dat te zullen halen, we hebben nogal wat hobbels op de weg gehad) en nu wat dat hebben gehaald weet ik het niet meer.
    Ik wil haar het liefst zelf laten spenen, maar wil er ook zeker mee gestopt zijn als ze op de kleuterschool gaat beginnen. Ik laat het wel op me af komen, voorlopig is het nog te belangrijk voor haar om er geforceerd mee te stoppen.

4. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden en ik vraag me ook af hoe ik "ooit" ga/kan stoppen met bv...
    Niet dat ik dat nu wil. Ben ook totaal geen planner. Ik zie het allemaal wel.
    En zoals het er nu naar uit ziet gaat het voorlopig nog niet gebeuren :D. Zl erg gehecht aan de "boob" zoals ik het noem eerlijk gezegde ik ook :).

Vlinder84, echt supergroot dat hij zei opperdepop en toen was het klaar haha. Hele mooie afsluiting idd :)

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste dronk al steeds minder. Uiteindelijk vroeg hij er al een paar dagen niet meer om en ik bood het niet meer aan. Toen was hij 1,5. Na een paar dagen, vroeg hij er ineens toch weer om. Toen heb ik (voor mezelf) heel bewust de laatste voeding gegeven. Als.hij er daarna nog om vroeg, zei ik dat de melk op was. Die had hij helemaal opgedronken! Na een paar keer vroeg hij er niet meer om.

Bij de jongste ben ik na iets meer dan een half jaar gestopt, ook weer over het mom van 'de melk is op'. Bij had daar iets meer moeite mee. Sterker nog: hij is nu drie er als hij de kans krijgt probeert hij nog steeds te drinken ;) Maar ze zijn weer geen van beiden echt emotioneel onder geweest.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ben bij mijn oudste met anderhalf naar 2 voedingen gegaan en later naar alleen de ochtend. Deze heeft hij nog een paar weken gedronken en toen slieg hij afentoe een dag over en hield dus zelf ermee op. Hij was toen 20 maanden ongeveer. Hij was altijd al wel een ongeduldje, de melk moest goed stromen, anders werd hij boos ;). Mijn dochter is nu bijna anderhalf en krijgt overdag ook 3 x en helaas ook nog 1 of soms zelfs 2 x snachts, bij haar zie ik het niet snel gebeuren dat ze er zelf mee ophoudt, ze vindt het heerlijk om lekker te tutten, ook als er nauwelijks melk komt. Het is sowieso mijn laatste, dus ik vind het denk ik ook niet erg om iets langer door te gaan nu. Wel ga ik binnenkort naar alleen sochtends en savonds denk ik, maar ook daarmee heb ik nog niet zo'n haast dit keer.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Haha ja, mijn kleuter probeert ook nog weleens te drinken! Hij is nog altijd groot fan ;) Hij komt nog graag bij ons in bed liggen en dan voel ik altijd een klein handje richting de 'hammamamma' gaan. Ik ben een grote knuffel wat hem betreft <3 Maar ik voel irritatie wanneer hij dat doet, dus een waarschuwing en anders ga je terug naar je eigen bed. Hij wil heel graag een baby erbij, zodat ik melk voor hem in een bekertje kan doen. Want het is het allerallerallerlekkerste eten van ooit :Die jongens weten allebei ook nog goed dat ze dronken bij mij. En toch, bij de oudste is het echt veel minder heftig geweest en die kon het loslaten. De jongste daarentegen :(

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier stopten ze vanzelf; oudste met 2jr3mnd (ik was toen zwanger, dus denk dat dat de productie beinvloedde), jongste met net geen 2 was gewoon ineens klaar ermee.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Hmm dat wordt niet gemakkelijk zo te lezen. Tenzij hij er dan zelf mee stoot natuurlijk. Uitleggen dat het op is vind ik wel een goed idee.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gaat vaak heel gemakkelijk hoor!
    Uitleggen dat ze groot zijn en heel veel andere lekkere dingen mogen werkt vaak goed.

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn oudste ging vanzelf steeds minder drinken. Uiteindelijk ben ik met 15 maanden gestopt. Toen dronk hij nog maar zo weinig, en had niet genoeg geduld om te blijven drinken tot mijn toeschietreflex op gang kwam. Op hetzelfde moment raakte ik zwanger van de 2e, en toen viel het natuurlijk samen.

Ik werd er zelf wel een beetje emotioneel van, maar hij vond het prima ;)

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik ben gestopt toen mijn middelste 2 jaar was en bij mijn jongste ook op die leeftijd. Het was mijn initiatief, ik was er zelf gewoon helemaal klaar mee ;) (er werd nogal veel geklierd en geclaimd aan de borst).

Beide dames kregen toen nog op verzoek 6-9 per etmaal (ook in nacht dus).

Ik heb het cold turkey gedaan. Op een ochtend uitgelegd dat de melk op was en dat ze dus niet meer konden drinken bij mij. Dat was verdrietig natuurlijk (;)), maar omdat ik zelf heel rustig en met 100% overtuiging dit bracht en ze getroost heb zo veel ze nodig hadden (op schoot, knuffelen e.d.), viel het kwartje eigenlijk vrij snel.

De eerste 2 nachten nog wat drama (ze waren gewend aan nachtvoedingen...), maar ook dat is me eigenlijk wel meegevallen. Ze pikte het veel sneller dan ik eigenlijk ingeschat had. Misschien omdat ze ook wel konden begrijpen dat iets dat 'op' was niet meer te krijgen was voor hun? Wel denk ik dat heel belangrijk was dat ik echt geen twijfels had, als je ambivalent bent over je eigen besluit voelen ze dat volgens mij en blijven ze extra lang proberen of je misschien toch niet overstag gaat?

Zelf heb ik misschien 1 of 2 keer een beetje stuwing gehad, dat ik dan met de hand een klein beetje afkolfde in de douche, maar verder zonder problemen gegaan.

13. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Ik geef nu ruim 20 maanden

Wilde tot 2 jaar volhouden

Maar de vraag hoe stop je zo ineens hij drinkt nog zo vaak bij mij zeker zo 5 a 6 x dat is inclusief de nacht 2x

Mischien is dat over een viertal maandjes wel anders ben er eigenlijk best klaar mee Maarja wil graag de 2 jaar vol maken en hij is er maar al te gek op

14. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik ben gaan afbouwen vanaf 1 jaar. Afbouwen van de voedingen heb ik 2 maand over gedaan, dus elke paar weken een voeding minder.
    Het grappige was dat beide kinderen er totaal niks om gaven... ;).
    Ik had het nog wel even moeilijk met die laatste voeding! nou mijn kinderen niet hoor, ze hebben er nooit meer naar omgekeken.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Met 2 jaar ging zoon uit eigen beweging naar alleen ochtend en avond (zat op 4 voedingsmomenten).
    Kort daarop skipte hij de ochtend.
    Zo rond de 2,5 werd de avond slok meer een halve klim-en-speelpartij.
    Toen hij ziek was nog een paar dagen heel intensief mama honger,inclusief overdag drinken en aan de borst in slaap vallen (wauw wat was dat genieten) &#10084;&#65039;).
    En daarna had ik het gevoel:het is klaar.
    Toen ik zei dat de melk op was, volgde er eerst protest. Maar toen ik
    toch toegaf, begon het gespeel op schoot weer. Toen wist ik, hij is er echt klaar voor om te stoppen. En dat was ook zo.
    Een van de meest bijzondere dingen in mijn leven,dat ik mijn zoon heb laten bepalen wanneer het klaar was &#10084;&#65039;

Deel Deze Pagina