Hallo Heidi, Ik heb deze situatie ook voorgelegd in het forum, maar zou erg graag jouw mening willen weten. Mijn dochter is nu 4,5 maand en we hebben al een aardig lange weg met d'r bewandeld. Refluxklachten, overmatig huilen, niet slapen, noem maar op. Het gaat nu wat beter, het huilen is gestopt. Ze krijgt nog steeds uitsluitend borstvoeding. Ik zit er nu weer best doorheen en als ik niet erg veel waarde hechtte aan de borstvoeding was ik allang overgestapt op flesvoeding. ( Niet dat dat een garantie geeft maar oké) Ze drinkt vanaf haar geboorte eigenlijk elke 3 uur, soms liet ze er 4 uur tussen. We kwamen meestal uit op 6 a 7 voedingen, 's avonds clusterde ze altijd. Dit stopte toen ze bijna 4 maanden was. Ze sliep dan meestal door na het clusteren, van 23:00 tot 5/6 uur. Ze komt momenteel weer elke 3 uur stipt, vaak elke 2/2,5 uur. 's Nachts doet ze dit dus ook, soms komt ze zelfs eerder. Deze week presteerde ze het om 23:00 80cc te drinken uit de fles(Slapend accepteert ze de fles, mijn man geeft 'm dan zodat ik kan slapen), om half 12 was hij klaar, ze wilde niet meer drinken...en om half 1 kwam ze weer Ze drinkt dan ook echt, 2 borsten zelfs terwijl ze normaal 1 borst drinkt 's nachts. En hup om 3 uur was ze er weer...en om 6:30.. Gisteravond heb ik d'r zelf gevoed om 22:45 en om 00:40 was ze er alweer. Ze besloot toen ook wakker te blijven tot 3:00 Eindelijk viel ze in slaap en om 6:15 kwam ze al weer. Overdag gaat het slapen ook weer beduidend slechter, terwijl dat net wat beter ging. Ik ben echt dag en nacht met haar bezig en ik ben weer aardig op m'n eindje aan het lopen. Overdag heb ik ook een peuter rondlopen, die altijd om 6:30 haar dag begint. Ik had de befaamde 4 maanden dip in m'n hoofd, maar m'n productie is prima eigenlijk. Veel melk, 's ochtends erg veel zelfs. Haar groei is goed, 800 gram aangekomen in 4 weken. Op het CB begonnen ze meteen over mijn melk, "is je melk wel goed." Ik geloof daar eigenlijk niet in, maar na een uur al weer komen voor een voeding vind ik wel pittig. En niet eenmalig, dit speelt nu al 3 weken denk ik. De melk is goed, ze groeit goed. Maar waarom drinkt ze zo veel?
Hoi, Pittig inderdaad. Heb je zicht op hoe ze drinkt. Met name in de ochtend: je schrijft dat je ruim in je productie zit, kan het zijn dat het op dat moment te snel gaat voor haar: dat ze in korte tijd zoveel voeding binnen krijgt dat ze eigenlijk al klaar is terwijl ze niet rustig haar voeding kon krijgen? Soms geeft dit juist onrust. Hoe gaat het verder de dag door: zijn er dingen denkbaar waardoor ze blijft regelen: heb je een voeding vervangen door een afgekolfde fles? Gebruik je medicatie, speelt er onderliggende allergie (kan ook gekenmerkt door onrust, niet tot slaap komen), ben je gestart met werken of andere dagindeling, of met slaaptraining of zo? Bij alle bovenstaande zaken kunnen kindjes gaan regelen. Probeer de voedingen zo effectief mogelijk te geven: let op wat ze doet aan de borst: drinkt ze: prima. Pauze? Ook goed, maar wel weer zelf doorgaan dan met drinken. Je mag haar helpen herinneren. Evt. als ze erg aan het tutten is in plaats van drinken wissel je van kant. Daarnaast gaat ontwikkeling een rol spelen: enerzijds wil ze heel erg nog bij mama zijn: veilig en troostrijk. Anderzijds komt ze op een punt waar een wereld te ontdekken valt: dus de interesse in de borst is niet altijd even aanwezig. Ook willen kindjes vaak op dit moment een andere houding: niet meer de klassieke madonna bijvoorbeeld, maar meer rechtop, zittend. Meer zelfcontrole. Kijk of je hier mee kunt spelen. Ik geloof ook niet dat je melk niet goed genoeg zou zijn. Ook niet gezien haar groei! Veel succes!
Hoi Heidi, Bedankt voor je reactie. Vannacht was het een ramp, ze bleef wakker van 3:00 tot 6:00 en sliep daarna weer maar 3 kwartier! Met moeite heb ik d'r weer in slaap gekregen. Ik zit er best doorheen eigenlijk. Inderdaad, de ochtend. Dit had ik zelf ook al bedacht. Voorheen voedde ik buik op buik, i.v.m de snelle melkstroom. Ook kolfde ik de druk er nog wel eens af. Misschien moet ik sowieso 's ochtends weer buik op buik gaan voeden, dat scheelt erg in de snelheid van de melk heb ik het idee. Ik zal even antwoord geven op je vragen: Hoe gaat het verder de dag door: zijn er dingen denkbaar waardoor ze blijft regelen: heb je een voeding vervangen door een afgekolfde fles? Ze is een flesweigeraar, ze heeft nu 3 keer slapend een voeding om 23:00 gedronken.Dat was een wonder.Gebruik je medicatie Nee, geen medicatie, speelt er onderliggende allergie (kan ook gekenmerkt door onrust, niet tot slaap komen) Dit vraag ik me af, ze is nl. chronisch verkouden. Ook vaak waterige ogen. Ik gebruik geen melkproducten maar op het consultatiebureau zeiden ze dat elke baby zo vaak verkouden is. Er heerst ook zo veel op het moment. Dus deze mogelijkheid houd ik open., ben je gestart met werken Nee ik heb gelukkig nog ouderschapsverlof tot 1 april of andere dagindelingNee, ik ben best veel thuis en ik leg haar na anderhalf uur wakker te zijn op bed. Ze slaapt alleen zo kort. Misschien is het weinige slapen overdag ook een reden voor de onrust in de nacht, of met slaaptraining of zo? Nee, geen slaaptraining. Wel laat ik d'r wat meer mopperen in bed, anders zou ze nooit slapen denk ik. Bij alle bovenstaande zaken kunnen kindjes gaan regelen. Ik moet wel erbij zeggen dat ik haar voorheen meer droeg in de draagdoek. Sinds dat ze 3 maanden is doe ik dat nog met 1 slaapje per dag, i.p.v. alle slaapjes. Het dragen viel me steeds zwaarder en ze accepteerde eindelijk haar bed een beetje. Ook sliep ze in de draagdoek korter, door alle indrukken om haar heen. Ik zit soms een beetje te twijfelen over 1 borst of 2 borsten aanbieden. Soms gaat ze al tutten aan de borst en lijkt ze bijna klaar te zijn, maar de melk spuit er nog (in een klein straaltje) uit als ik er in knijp. Dus dan kan ik beter niet de andere borst aanbieden denk ik? Ik vind het lastig beoordelen wanneer de borst "leeg"is. Wat je zegt over ontwikkeling herken ik ook wel, ze is zo alert en bijdehand. Tijdens het drinken is ze snel afgeleid, ik ga waar mogelijk apart zitten. Misschien is het een idee om liggend op bed te voeden. kan ze minder om zich heen kijken en is de omgeving rustiger? Ik heb mijn peuter nog wel rondlopen, maar op zich kan ik het wel proberen. Bedankt dat ik even van gedachten kan wisselen, sorry voor het lange verhaal. Groetjes Cindy
Ik denk dat je ook veel last van veel melk ineens hebt. In combinatie met haar slapen. Kijk eens of je een keer op de dag kunt zorgen voor goede slaap, dat kan al veel schelen op een dagbeleving. Goede slaap kan door bijv liggend voeden en laten liggen, in slaap vallen in doek en wegleggen, of door lekker met peuter naar buiten en kindje in de wagen. In de buitenlucht komen kindjes vaak in een mooi diepe slaap, en tukken zo een paar uurtjes door. Anderhalf tot twee uur slapen ergens op de dag kan veel schelen. Veel succes!