Ik weet niet zeker of ik het hier goed plaats omdat het niet echt een vraag is over voedingen zelf, maar goed, ik hoop dat er dames zijn die mij kunnen helpen.. Onze dochter wordt in oktober 2 jaar. Ze zou dus al eigenlijk van de flesjes af moeten zijn, maar ze drinkt nog veel fles! Omdat we haar aangeleerd hebben dat ze met een flesje zelf in bed in slaap valt, is het heel moeilijk hiermee te stoppen. Ze is dus echt gewend om met de fles in slaap te vallen. 's Middags met haar slaapje drinkt ze een flesje (wel heel verdund, klein beetje melk maar en de rest water) en 's avonds met slapen ook. En dan ook nog eens 2 a 3 nachten per week dat ze wakker wordt en echt alleen maar gaat slapen met een flesje. We willen hier dus eigenlijk vanaf, ook omdat het voor haar tandjes helemaal niet goed is, we kunnen na de fles dus niet meer haar tanden poetsen omdat ze ermee in slaap valt en we poetsen dus ervoor.. Bovendien is het nu zo'n gewoonte om ermee in slaap te vallen dat ze dus 's nachts niet meer zelf in slaap komt wanneer ze wakker wordt, alleen met een fles.. We hebben al een paar keer geprobeerd de fles niet meer te geven, maar ze weigert te slapen, schreeuwt en gilt alles bij elkaar. Zelfs als we haar even laten huilen (dat doen we nooit lang, dat wil ik ook niet) dan valt ze niet in slaap. Het is geen klein zielig huiltje maar echt gillen en schreeuwen en overstuur in d'r bedje staan. Een speen heeft ze niet dus dat kunnen we niet als vervanging gebruiken. Wat drinken uit een bekertje weigert ze. Op schoot wat drinken en daarna tanden poetsen en naar bed werkt niet, ze moet en zal die fles in dr bedje hebben... Wie heeft er tips om van de fles af te komen?
Tja, je hebt natuurlijk een heel slechte gewoonte heel lang laten doorgaan. Ik denk dat je radicaal zal moeten stoppen, dat is voor haar het duidelijkst. Maar dat zal niet zonder gehuil werken, logisch ook, want voor haar is dit de enige manier om in slaap te vallen. Je zal haar dus geduldig moeten leren om het zelf te doen, zonder hulpmiddelen. Dat kan met jullie naast haar bed, troostend, maar het zal wel een tijdje duren voor ze beseft hoe het moet, denk ik. Beste tip: onderling beslissen dat het gedaan is met die fles in bed, en dan ook consequent blijven. Als je een keer toegeeft, zoals jullie eigenlijk in het verleden al gedaan hebben, zal het de volgende keer nóg langer duren voor ze het leert.
Ik had hier precies hetzelfde probleem. Ze dronk 2 flesjes á 200 cc per dag (eentje voor her slapen en eentje net na het wakker worden). Geloof me dat die flesjes ook heel heilig waren voor d'r. Nu we op vakantie zijn ben ik er in 1 x mee gestopt. De eerste 2 dagen piepte ze nog immer flesje, maar nu vraagt ze er niet meer om. Ze krijgt nu 's ochtends direct na het wakker worden een flesje bosvruchten thee. (Qua beker zitten we nu nog in de oefenfase) Mijn advies is ook om daar cold turkey mee te stoppen. Het is eventjes doorzetten, maar uiteindelijk vallen ze toch wel in slaap.
Bedankt voor jullie reacties. We hebben idd deze gewoonte zelf aangeleerd. Nu misschien niet zo slim, maar toen wel. Ze dronk en at namelijk veel te weinig en groeide slecht. Dit was voor haar de enige manier dat ze het flesje wilde drinken, dus we waren al lang blij. Maar dat betekent dus nu lastig stoppen. We hebben besloten het idd cold turkey te doen, en we zijn nu zojuist begonnen. Net op bed gelegd zonder fles. Ze had wel goed geluncht en melk uit d'r beker gedronken. Moet zeggen dat het nu stil is boven, na was gezeur. Ze was wel heel verbaasd dat ik zo maar weg liep zonder het flesje te geven. Het lijkt nu dus goed te gaan (benieuwd hoe lang ze slaapt) maar het zijn meer de avonden en vooral nachten waar ik tegenop zie. We zullen zien. Als iemand nog meer tips heeft? Ik hoor ze graag!