is mijn zoon oud genoeg om dit te begrijpen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beagle78, 21 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Mijn zoon kan, vooral als hij moe is, nogal eens fysiek boos worden.
    Schoppen en slaan dus.

Vandaag was het weer zover. Ik heb hem zonder waarschuwen naar zijn kamer gebracht en gezegd dat ik hem kwam halen als hij weer rustig was.

naderhand heb ik gezegd dat hij voortaan direct naar boven gaat als hij schopt of slaat, dus GEEN waarschuwing meer.Die waarschuwing werkt ook helemaal niet want hij is gewoon boos en luistert niet eens. Bovendien vindt ik fysiek geweld (dat klinkt wel naar zeg haha) gewoon echt not done!

Is hij oud genoeg om dit te begrijpen? of moet ik toch eerst waarschuwen?

Bij andere dingen waarschuw ik wel.

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Ja, ik vind van wel.
    Wel als je hem gaat halen weer uitleggen waarom je hem boven hebt gezet.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik doe het ook zo en naderhand leg ik inderdaad uit waarom ze naar haar kamer moest. Mensen of dieren slaan en schopppen doen we gewoon niet ondanks dat ze misschien boos is..

Paar keer uitgevoerd de laatste week en het wordt al stukken minder..

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ja je moet waarschuwen. Het is nog te vroeg on te overzien. Met een waarschuwing maak je hem eerst bewust van zijn gedrag.
    Als het niet werkt kun je hem misschien beter bewust buitenspel zetten, dus in de kamer in de hoek of op een stoel. Zijn eigen kamer is een te vriendelijke plek.

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik vind niet dat je perse moet waarschuwen. hij is oud genoeg om door te hebben dat als hij geschopt of geslagen heeft gelijk naar zijn kamer moet! zeker als je dit consequent door zet dan heeft dat echt wel effect.

maar zie je het gedrag aankomen? Kan je voordat hij echt boos wordt al niet ingrijpen en hem dan al waarschuwen?? Kan je hem afleiden of een andere keus laten maken waardoor het niet zover hoeft te komen?? want dan leer je hem om beter met zijn gevoelens/frustratie om te gaan en dat is eigenlijk nog beter dan alleen bestraffen als hij iets fout doet. voorkomen zou het mooiste zijn als dit haalbaar is!

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Eerst waarschuwen of t moet niet door de beugel kunnen.

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik neem aan dat je het over je oudste hebt? Ja, die snapt dat echt wel. Je hebt nu vaak genoeg gewaarschuwd en nu is het gewoon klaar.

8. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    als je het idd over je oudste hebt denk ik ja, die moet dat al wel snappen! zou hem volgende keer dan ook zonder pardon naar boven sturen en daarna uitleggen waarom hij ook alweer naar zijn kamer moest (desnoods zelf laten uitleggen,) ik durf te wedden dat hij het zich dan wel herinnerd.

9. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hij is bijna 4, dus kan dat prima snappen naar mijn idee.

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Als het om je oudste zoon gaat wel denk ik. Ik weet alleen niet of het verstandig is om de slaapkamer te associƫren met straf. Misschien beter een plek in de hoek van de gang.

Charlie

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

op deze leeftijd zal hij dat zeker begrijpen, ik zou alleen niet de slaapkamer als strafplek gebruiken.

12. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Ik heb ook lang gezegd. slaapkamer is om te spelen/slapen en niet voor straf maar ik ben er van terug gekomen. Het is echt de enige plek in huis waar het echt werkt en wat echt straf voor hem is. Bovendien hebben we nog een dreumesmeisje die ook helemaal in paniek raakt als de oudste zo driftig en boos doet. Dus de woonkamer en de gang/trap is wat dat betreft gewoon geen optie.

ik doe het zelf ook en zo heb ik dat hem ook uitgelegd. Als mamma even moe of boos is gaat mamma ook even naar boven dus jij ook als je moe en boos bent. En als we dan weer rustig zijn dan kunnen we weer naar beneden.

Natuurlijk doen we er alles aan om het te voorkomen. Vaak lukt dat ook door afleiden of een weggetje er omheen te verzinnen. Als hij echt moe is lukt het dus niet.

Ik ben er inmiddels ook achter dat hij het prima begrijpt. Vanavond werd hij boos omdat we geen spinazie aten (wie wil nou niet zo'n kind? hahaha) Ik zag dat hij bijna de hond hardhandig aan de kant wilde duwen maar toen ik zei "we gaan vandaag niet slaan he?" toen trok hij toch snel zijn handjes terug.

Deel Deze Pagina