wat leren kleuters in groep 1?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amfy, 27 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

#1 Amfy, 27 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 dec 2012
    F gaat na deze vakantie naar school maar hij wil niet wachten hij wil NU alles weten.

dus wat doen ze zoal in groep 1? ;)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Sociale vaardigheden vooral :)

En geduld ook trouwens.... Of bedoelde hij dat niet? :D

Sorry.. Beetje flauwe bui.
    Je moet even zoeken op kerndoelen groep 1 en D op de site van slo
    (Slo.nl ofzo?)

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Spelen :) (En ondertussen leren ze allerlei dingen over sociale omgangsvormen, grove en fijne motoriek, taal, basale rekenvaardigheden, etc)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Luisteren, groepsdynamiek, sociale vaardigheden, 1e besef van tijd, kleuren, vormen, tellen, seizoenen, enkele letters, toneelstukjes (na spelen), Engels, knutselen, gym

het is wel wat meer dan alleen spelen. Ze moeten ook echt wel wat

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Kleuterklas is een langzame voorbereiding op het echte werk. Spelenderwijs worden ze voorbereid op wat komen gaat in de groep 3 komt. In praktijk komt het eigenlijk neer op spelen:)

Mijn zoon zit op een Dalton onderwijs (groep 1) en ik weet niet of het op het reguliere onderwijs ook zo gaat, maar hier wordt de nadruk erg gelegd op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking. Dit leren ze door hun werkje (knutselwerkje etc.) binnen een bepaalde periode af te maken waarbij ze moeten proberen zelfstandig of anders in samenwerking met een klasgenootje, te werken.
    Dus veel spelen, maar wel met een doel:)

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kijk anders hier eens naar:

Snap je kind!
    taal & rekenen in het basisonderwijs
    Educatieve uitgeversgroep

Wat is Snap je kind? - SJK

7. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dochter kijkt hier veel af van groep 2 , kan vrijwel alle letters van t alfabet lezen en kan al aardig wat woorden schrijven.
    Verder veel knutselen, spelen, projecten, samenwerken, enz

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik hoop dat mijn dochter leert luisteren :D (grapje!)

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij zijn groep 1 en 2 echt bedoelt om te leren hoe school werkt, zodat ze in groep 3 kunnen beginnen met het 'echte werk'. Dus ze leren de basis van letters, cijfers, kleuren, vormen en daarnaast al die andere sociale en fysiek vaardigheden die ze nodig hebben om te kunnen leren. Een pen vasthouden, rennen, springen, beetje gymmen, spelletjes doen (samen), op je beurt wachten, in de rij staan, etc. En elk kind gaat daar op z'n eigen manier in om. De een kent al veel letters, maar kan juist wat meer gebruiken op sociaal gebied. De ander zit al jaren op een KDV en is sociaal vaardig genoeg, maar kan amper een driehoek benoemen (wat niet erg is, maar dan zal daar meer groei in zitten in de kleuterklassen). In groep 3 zijn ze uiteindelijk gewend aan school, hebben ze een basis kennis en vaardigheid om te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen, en kunnen ze redelijk functioneren in en als een groep.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    +1 :d

11. Saskia78

Mja ze leert dat de juf altijd gelijk heeft... Ook als mama wat anders zegt dus :)

Denk niet dat dat helemaal is wat je bedoelde? :)

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Volgens mij leren ze in het eerste jaar vooral hoe school werkt...interactie met andere kinderen, gebruiken en sociale vaardigheden.

Verder is het nog veel spelen.

Je kunt hem knutselwerkjes laten maken. Van klei of verf.

13. Saskia78

Mja dat leren ze dus door met elkaar te spelen...
    Leren en spelen is onlosmakelijk verbonden op de kleuterschool.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    de website is inderdaad: tule.slo.nl

De nadruk ligt inderdaad op spelen, zelfstandigheid stimuleren, zelvertrouwen enz. Maar ze leren ook echt al cijfers, kleuren, letters die groep 2 aangeboden krijgen maar waar ze al aan meedoen, knippen, kleuren, gym enz. Het is echt niet zo vrijblijvend als alleen spelen:)

15. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.260
    1.024
    113
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de website!! Interessant om eens door te lezen! En ik merk aan mijn dochter die nu sinds september naar school gaat dat het echt niet alleen om spelen gaat. Ze gaat echt enorm vooruit in haar kleuren, letters schrijven, tellen, cijfers lezen.

16. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon leert nu engels, fries, nederlands (kon hij al natuurlijk, maar de echte friestaligen hier niet he haha) Tellen en de bijbehorende cijfers kan hij al lezen inm. Kleuren, seizoenen, dagen en maanden, in een groep bezig zijn, maar ook alleen met 1 taak bezig zijn. Vind dat hij best veel leert, als ik kijk naar een half jaar geleden en nu dan is het al een heel wijs mannetje geworden en vind school prachtig.

17. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    graag gedaan!:) Ik geef zelf les aan een groep 1/2. En voor mij is het erg vanzelfsprekend hoe dat allemaal in zijn werk gaat, maar ik vergeet weleens dat dat voor veel ouders natuurlijk niet het geval is.

In mijn klas beginnen we elke ochtend met een vast versje en het ritueel van de dag, cijfertje van de dag (datum) hoeveel kaar naar school, maand, jaar seizoen enz. Ze pikken daar echt wel wat van mee in groep 1.

Het is fijn te zien dat je kind vooruit gaat, maar toch vind ik het allerbelangrijkste: dat je kind lekker in zijn vel zit! Dat is echt de basis.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    moniqueP: het sociale ontwikkeling is dus gebaasserd op deze door tulo aan gegeven kennis?

ik vind het moeilijk, want zoontje kent deze allemaal al heel lang. hij zou dan niets extra's leren voor zijn doen maar opdrachtjes moeten maken met het getal van de dag met n ander kind dat t wellicht niet echt helemaal snapt?

zoon kan bijvoorbeeld vanaf 2,5 jaar oud 2digid getallen lezen, als je hem willekeurige cijfers geeft met getallen tot 90 kan hij die op volgorde zetten van klein groot. (Maar hij noemt bijvoorbeeld soms ipv vijftig
    5-tienen.)
    ander voorbeeld: hij kent ook voor hij 2,5 werd zelf kleuren maken met andere kleuren(rood+geel wordt oranje etc)-helemaal zelf geleerd met verwen
    als alle sociale samenwerking op deze dingen gebaseerd is dan zou zoontje sociaal niet zo goed ontwikkelen ben ik bang. (we hebben wel n afspraak binnenkort met locatie manager+ intern B van school om zijn voorsprong te bespreken)
    heb je kids die voor lopen maar op deze leernivo zich toch sociaal knnen ontwikkelen? (want mijn zoon wordt bazig, juffieachtig als hij merkt dat het kind waarmee hij speelt niet zoveel kent; is niet echt genieten vr hem en vr het kindje waarmee hij speelt)

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze ontwikkelen toch ook op sociaal gebied gewoon door spelen. Mijn dochter kent ook al die leerpuntjes die ik voorbij zie komen. Zij zal daar ws ook wat meer/anders in gestimuleerd moeten worden. Maar verder zie ik in de sociale en creatieve ontwikkeling nog genoeg leerpunten. Met knutselen, gymmen, buiten spelen en vrij spel. Lijkt mij nog steeds waar het grootste deel van de kleutertijd aan besteed wordt.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    arevinol:eek: ja echt waar?ik kan hem bijvoorbeeld 4 cijfers geven tussen 1-90 en hij kan die op volgorde zetten van klein tot groot. ik dacht dat dit bijzonder was vr zijn leeftijd.misschien niet dus. zoon gaat nu antroposofisch PSZ waar ze niets aan leren doen. dus geen problemen op social vlak. maar daar is het spelen is spelen! op school is het leren via spelen en daar wordt ik niet echt blij van..jij wel?

Deel Deze Pagina