hoe straks de kat en baby samen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door douglas84, 3 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Ik heb zelf 4 katten en ben erg benieuwd hoe het straks gaat verlopen. Ze komen al niet in mijn slaapkamer dus dat zijn ze wel gewend. Ben alleen wel een beetje bang voor de box straks. Ga hem inderdaad vroeg neerzetten en afleren dat ze erin springen. Ik heb 4 knuffelpoezen die ook heel veel aandacht nodig hebben. Hoop het goed te kunnen combineren. Ik denk mijn man de baby en ik de katten en andersom en als de baby slaapt is er weer volop aandacht voor de katten. Ik maak me niet te druk, vaak loopt het allemaal wel vanzelf.

Liefs

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Toen ik wist dat ik weer zwanger was heb ik de katten direct niet meer boven gelaten. Ze hebben even een korte periode staan mauwen bij de deur, maar daarna was het ook afgelopen. Nu weten ze niet beter dat ze niet boven mogen komen en de baby moet nog komen. Ik zou er dus ook zo vroeg mogelijk mee beginnen, zodat je kat het wegblijven van de slaapkamer niet associeert met de komst van de baby.

En het kan zijn dat je kat hier helemaal van slag van raakt. Het ligt natuurlijk aan het karakter van je kat. Ik heb gelukkig twee hele gemakkelijke katten. Maar je hebt ook katten die kunnen er niet tegen en zullen (zoals eerder hier geschreven) naast de bak gaan plassen of dingen in huis stuk maken. Maar het beste is wel om er zo vroeg mogelijk mee te beginnen.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Toevallig hebben wij vandaag de box gezet. Ze hebben er hier even aan gesnuffeld. Wat ik in ieder geval doe is het boxkleed er pas in leggen zodra de baby er is, want zo'n harde plank vinden die van mij echt niet prettig liggen. En zodra de baby er is, de baby en katten nooit zonder toezicht in de woonkamer laten. En we hebben een speciale plank die we op de box leggen als we weg gaan met de kleine. Zodat ze er dan ieder geval niet in springen. Want ik wil liever geen kattenharen op het boxkleed.

4. Pinkie

Pinkie Actief lid

28 mei 2007
    194
    0
    0
    Gent
    Ben ook wel benieuwd hoe onze katten er gaan op reageren. Wij hebben er 4, de oudste 2 zijn al bijna 16 jaar en hebben de geboortes van m'n vorige 2 kinderen wel al meegemaakt, maar das intussen al 12 en 10 jaar geleden. De andere 2 katten zijn nog maar iets meer dan 2 jaar oud en hebben nog nooit in de buurt van kleine kinderen geweest.

Onze katten mogen sowieso al niet boven komen, dus das geen probleem, al durven ze wel es uit de woonkamer te ontsnappen, maar dan kunnen ze nog steeds enkel op de overloop en trappen, de kamers zijn dicht dus daar kunnen ze niet op.

De tip met de ballonnen is wel leuk, die ga ik ook proberen als ik binnenkort het wiegje klaarzet in de woonkamer.

5. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Vind dat traphekje wel een hele goede tip want ik heb geen zin in een miauwende kat voor mijn slaapkamerdeur de hele nacht! (onze kat is nogal volhardend en nogal veeleisend van karakter ze bepaald zelf wat ze wel of niet pikt - vind ze zelf :))
    Daarnaast hebben we net de trap overnieuw bekleed en heb ik er niet zo'n zin in dat ze die al gelijk kapot gaat krabben.... dus tja dat traphekje is eigenlijk wel een goeie oplossing

6. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    #26 draak86, 3 jan 2010
    Laatst bewerkt: 3 jan 2010
    Hier is er niets veranderd. Wij wonen dan ook wel op een flat dus alles gelijkvloers. De kamer van de kleine is altijd dicht als hij ligt te slapen dus de katten (oke 1 vd 2 dan) ligt altijd bij ons op bed. Vind het niet vies. Als we een vrije dag hebben en s'ochtends lekker rustig aan doen liggen we zelfs wel eens met 2 katten 2 hondjes en de kleine op bed. De ene gruwelt ervan, wij niet ze horen bij het gezin.

Met de box zijn we eerst heel standvastig geweest, uiteindelijk lag er vaak wel een kat in als de kleine er niet in zat... Tja...

De dieren mogen ook op de kamer komen van de kleine als wij erbij zijn, dus met verschonen ed, vind ik ook geen probleem. Het gebeurd soms weleens dat ik de kamer vergeet dicht te doen als de kleine gewoon in de woonkamer is, en het is dan wel eens gebeurd dat er een kat in zijn bedje lag, die vond ik wel heel schattig maar toch niet de bedoeling dus eruit gehaald. Ook weleens van het aankleedkussen gevist.

Dus hier weinig verschil voor de dieren. Maar ben dan wel echt een grote dieren liefhebber. Oh en trouwens, het is hier echt geen vieze boel hoor, want ben me er wel van b ewsut dat het goed schoon moet blijven.

Succes met de zwangerschap en de kat.

7. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    @Romy,
    Ga idd dan van hout een mooie deksel maken voor als we er niet zijn. De kleine zal er toch alleen inliggen als wij ook beneden zijn.

8. Seth

Seth Niet meer actief

nou heb hier ook traphekjes... maar mn katten springen er gewoon overheen hoor..... hahahahaha geloof dus niet dat dat nut gaat hebben...

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    wij hebben een kat die ook graag bij ons slaapt.
    bij alyssa hebben we niets anders gedaan dan anders.
    we hebben alleen de deur van onze slaapkamer dicht gehouden als we er niet waren of tijdens het slapen.
    overdag als een van ons erbij was mocht ie wel op onze slaapkamer.
    hij taalde er eigenlijk niet zo naar om toen bij ons te gaan liggen.
    ik moest alleen erg oppassen dat ie niet in alyssa dr ledikant ging liggen.

nu doen we gewoon weer hetzelfde, tis de vorige keer goed gegaan. (afgezien van behang krabben tijdens mn bevalling)

liefs doris

10. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Onze poes verzint elke dag een nieuw (baby)plekje om te liggen en ik heb haar dus al een keer slapend in de kinderwagen, op het aankleedkussen, op de trappelzak van de maxi cosi en in de vensterbank van de babykamer aangetroffen. Ik jaag haar niet weg en na 1x heb ik haar op al deze plekken niet meer gezien. Het wiegje is niet aantrekkelijk denk ik, want daar heeft ze nog geen één keer gelegen. Bang dat ze op de baby gaat liggen ben ik niet. Ze is over het algemeen wel nieuwsgierig naar kleine kindjes (heb 5 neefjes en nichtjes, die allemaal regelmatig blijven logeren), maar uitsluitend op afstand. Zo lag mijn neefje van 6 weken op ons bed, tussen de hoofdkussens zeg maar en de poes lag uitgebreid aan het voeteneind te tukken. Het zal allemaal wel loslopen; ben in ieder geval niet van plan de poes van de bovenverdieping te weren, want dat werkt toch niet, vooral omdat de kattenbak op zolder staat :p

11. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Aangezien ik ook 1 poezekind heb ;) , zal ik je mijn ervaring vertellen.

Wij hebben onze kat altijd uit vrije wil laten snuffelen bij onze dochter. Al vanaf het moment dat ze voor het eerst thuis kwam. Dat was heel erg wennen voor hem want hey dat ding maakt geluid en hard ook! :D Hij was vrij schuw en het heeft wel een aantal maanden geduurd voor ie langer en dichter bij haar in de buurt durfde te komen. En nu nog steeds mijt ie haar zoveel mogelijk. Het is hem te druk en komt ze dan toch te dichtbij dan krijgt ze een mep. Altijd op haar handjes en ze vindt het tot nu toe alleen maar dolkomisch. Kat sprint vervolgens gepikeerd weg.

Wij hebben onze kat altijd aandacht gegeven als ie er om vroeg en als Yelena bijvoorbeeld bij ons op bed of op de bank zit, mag hij er ook altijd bij. We vinden het belangrijk dat ze samen in 1 huis kunnen leven. Ze hoeven niet perse dikke vrienden te zijn. Maar ik leer mijn kind ook om respectvol met dieren om te gaan. Aan staarten trekken zal hier dan ook niet gewaardeerd worden als ze straks ouder is en gaat uitproberen.

Mijn kat is wel een keer in de wieg gaan liggen op het moment dat Yelena er niet in lag. Ik heb hem er toen uitgejaagd en vanaf dat moment mocht hij 's nachts niet meer in de slaapkamer komen en ook overdag niet. Pas weer toen Yelena in haar eigen kamertje sliep. Nu is hij niet het type kat die snel jaloers is, maar ik heb toen wel het zekere voor het onzekere genomen. Met pijn in mijn hart als ik die miauwtjes en krabbelende pootjes op de deur hoorde. :(

De box was ook een mooie plek voor hem om in te liggen zonnen. :D Maar als Yelena erin lag was hem dat veel te druk en dan bleef ie ver weg.

12. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben hier ook 3 hele lieve, luie, langharige katten! Ik ben nog niet zwanger, maar toen ik een tijdje gestopt was met de pil heb ik er ook over nagedacht. Ze kwamen al niet meer op onze slaapkamer sinds we verhuisd zijn, maar nog wel boven. Dat hebben we dus nu uit voorzorg ook afgeleerd. De deur naar boven blijft voor hen gesloten!

In het begin was het ook mauwen en krabben aan de deur (af en toe nog wel eens als we te lang in bed blijven ofzo.. Hihi!). Maar het gaat heel goed. En als de deur open gaat hebben ze soms nog wel erg veel interesse, maar ja, ze weten wat daar is he!

Voor de box gaan wij tegen die tijd ook een houten plaat of plexi- glazen plaat maken voor als de kleine niet in de box ligt. En natuurlijk ver van te voren op zetten, laten wennen en leren dat ze er niet in mogen.

Je moet zeker oppassen met katten en baby's: ze vinden het zeker heeeeeerlijk om bovenop zo'n klein warm mensje te liggen. leker warm! Maar als je ver voor de baby komt begint met dat soort veranderingen, dan leggen de katten de link niet met de baby hoor!
    Ik vind het ook belangrijk dat het huis en vooral slaapkamer, box, kinderwagen e.d. schoon zijn.

Succes!!

13. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    ohw :) inderdaad ja dat gaat de onze ook doen...... mmmmm nou dan weet ik nog niet hoe we het gaan doen.... iemand tips

14. Seth

Seth Niet meer actief

ikzelf had van die "kettinkjes" op de deur gezet.... zodat de slaapkamerdeur wel een stukje openkon..... maar de katten er niet door....
    (nu ook makkelijk dat peuter niet bij baby kan...:))

verder hield ik gewoon de deuren dicht...... of wel open als ik er was...
    moet zeggen dat mijn katten NOOIT geprobeerd hebben om bij de kleine te gaan liggen.... ze houden namelijk niet zo van de geluiden die zo'n baby maakt..... rennen wat ze dan deden....:D

maarja elke kat heeft een eigen karakter... en de leeftijd schijnt ook veel te schelen.
    Mijn katten waren en zijn nog jong.... en passen zich dus veel gemakkelijker aan, aan nieuwe situaties....

Denk zelf dat "oudere"katten eerder voor problemen zorgen..... (als ik kijk in mijn omgeving)

15. misa

misa Niet meer actief

Heb je een open trap die in de woonkamer uitkomt? Mogelijkheid om een deur te plaatsen?

Deel Deze Pagina