laat maar..ik reageer juist helemaal niet overtrokken...als dat zo was dan merkte je dat wel...probeer gewoon rustig en kalm uit te leggen wat ik ervan vind...dat mag toch? Net zoals jij doet... Probeer daarbij niemand op zijn staart te trappen..je hoort mij niet zeggen dat mensen die hun kind lief en aardig.....zo bedoelde ik het dus ook al niet..maja...opvoeden dat daar noit iets terecht van komt...dat is woorden in mijn mond leggen. ik val ook niemand persoonlijk aan omdat ze hun mening geven..probeer als je goed leest alleen maar mezelf te verdedigen....want voel me gewoon aagevallen omdat ik reageerde op deelight...en dat ik het met haar eens was...vanaf mijn eerste bericht heb ik nooit iets gezegd over moeders die het anders doen of ze veroordeeld. Als dat wel zo over komt sorry..maar dat was niet zo bedoeld. Mijn woord is gezegd..ik ga afscheid nemen van dit topic....want alles wat ik typ word toch verkeerd opgenomen op dit moment.....snap het niet..probeer het toch rustig en normaal te zeggen zonder iemand iets in de mond te leggen. Ieder zijn mening ieder zijn wens...je leeft je leven zoals je dat bent gewend.
Deelight, super dat ze ze zo goed heeft opgegeten... maar is die opmerking nu bedoelt als in dat ze door wat er is voorgevallen heeft gesnapt dat ze de druiven gewoon op moet eten? Mij klinkt het namelijk meer als dat ze straks gewoon te moe was om ze te eten en nu ze uitgerust is ze de druiven wél wil..
Dat dus idd ! Met beide dingen eens ! En misschien had ze toen straks ook wel gewoon behalve dat moe zijn nog geen trek, en nu wel !
Meid, iedere mama (en papa) heeft denk ik het beste met zijn/haar kind voor. Voel je niet aangevallen, je bent een prima mama. Als deze methode werkt voor jou en voor je kind is dat toch Top!
juist! want 7 maanden is echt nog veel te jong om te snappen dat als ze niet eet dat ze niets krijgt geloof niet in een strenge opvoeding op Die leeftijd! wel als ze ouder zijn maar niet met 7 maanden al en ja je moet het opbouwen maar ik ben er pas mee begonnen met een beetje opvoeden toen ze net n jaar was en dat ben ik steeds meer uit gaan breiden en nog geef ik echt niet overal straf voor ik vind zelfs jayla nu nog n beetje te jong om echt straffen te gaan geven...
mcwg@ jij trekt alles uit zijn verband. (ik neem aan dat je het tegen mij had) ik gaf een voorbeeld over mijn eigen situatie als je reageerd moet je wel goed lezen. ( over dat bang zijn.. ik was! en ben! nog steeds bang van mijn vader en nee dat is volgens hem uiteraard niet waar, hij zal de eerste zijn om te roepen, heel hard! te roepen dat dat niet zo is daarom zie ik hem maar 3 keer per jaar zekers ) en ik had het niet over jou of jou kind ik ken jullie niet eens. behalve dan dat zinnetje van dat je hoog van de toren blaast en je er nog lang niet bent. ze is nog geen 18. ik probeer antwoord te geven op de vraag van deelight, that's it. ze heeft nu stof tot nadenken,niet alle kritiek is per definitie negatief namelijk. het geeft stof tot nadenken. en men doet ermee wat men zelf wil.
Ik geloof er erg in dat je grenzen aangeeft om ook jezelf te beschermen. Op welke leeftijd je dat doet.. ach, dat hangt ook erg van je kind af. Mijn man heeft bijvoorbeeld veel moeite met het eten geven van onze zoon (nu 1,5). Hij vindt al snel dat Kick er een zooitje van maakt. Toen ik tegen hem zei dat papa best de grenzen mag aangeven (dit was met ongeveer 1 jaar) maar dat die grenzen wel bij de leeftijd moeten passen.. scheelde dat een slok op een borrel. Kick mag niet gooien met z'n eten. Hij kreeg dan één waarschuwing. Toch nog een keer doen? Eten weg maar 5 minuten nog één kans geven. Gaat het goed? Geweldig. Gaat het niet goed? Jammer dan. Eten weg. Dit geeft niet alleen een duidelijke boodschap af maar voorkomt ook dat papa (en in andere gevallen mama) echt geirriteerd raakt. Leeftijd maar ook karakter is naar mijn inziens belangrijk bij welke grenzen je trekt. Consequent zijn is op elke leeftijd belangrijk, dat is namelijk herkenbaar en duidelijk. Elke kind vindt dat prettig en heeft het nodig. Ik kan en wil niet oordelen of TS te streng is of niet maar zolang je je er zelf goed bijvoelt, is het naar mijn idee prima. Jij moet tenslotte het kunnen 'verkopen' aan je kindje. Wat ik wel weet is dat toegevelijk zijn, niet consequent zijn etc ook makkelijk leidt tot ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld: het negeren van jengelen is één ding maar het er altijd maar op in gaan kan ook een behoorlijke boodschap afgeven. Aan de mama en de papa om dit in te schatten. Wat is streng? Streng in mijn woordenboek leidt niet tot ontspoord gedrag maar geeft duidelijkheid en richting. Ik heb dat gekregen en als prettig ervaren. Het wordt iets anders wanneer je als ouders onredelijk bent... dan gaan kinderen grenzen opzoeken EN er over heen! (omdat die grenzen irreëel zijn)
Hier ook een redelijk strenge mama! Ik wil ook geen gemier met eten, als ze ermee begint te klieren dan haal ik het gewoon weg. Dan heeft ze schijnbaar niet genoeg honger. Na 10 minuten probeer ik het dan nog een keer, en dan weet ze zich vaak wel te gedragen. Ik kan haar ook gerust laten jengelen, ze moet zich inderdaad ook zelf leren te vermaken. Ik wilde in het begin ook dat ze alleen maar water en thee dronk....maar ze heeft dit echt zo ontzettend lang geweigerd, dat ik op den duur wel andere dingen moest proberen. Was bang dat ze ging uitdrogen. Uiteindelijk heeft ze een hele tijd alleen maar appelsap gelust. jesNu lust ze inmiddels ook roosvicee, diksap en andere sapjes. Water en thee lust ze jammer genoeg nog steeds niet, ook al bieden we niks anders aan....ze drinkt het echt niet. Een vriendin van mij heeft haar zoontje voor in de auto, terwijl ze een airbag heeft die niet uitgeschakeld kan worden. Ze zet hem voorin omdat ze er niet tegen kan dat hij jengelt in de auto. Ze stopt ook regelmatig als ze auto rijdt en als hij jengelt. Nu is hij nog maar 4 maanden...maar ben wel bang dat hij gauw genoeg door krijgt dat hij aandacht krijgt met jengelen.
Moet je eerlijk bekennen dat ik het laatste wel voor kan stellen. NIks maakt me zo enorm gestoord en nerveus als een jengelend kind in de auto dus deze mama is enkel en alleen in de auto heel toegevend indien nodig
Ik kan me het ook wel voorstellen hoor...maar vind het echt zo ontzettend gevaarlijk! Ga een kind toch ook niet op schoot houden omdat ze jengelen.
Streng? Wat is dat..? haha nee hoor, ik ben niet superstreng, maar inderdaad zoals hierboven genoemd consequent. Maar ach, ik ben mama, en geef echt wel eens toe aan dat lieve lachje!! Over jouw voorbeelden (geen commentaar, meer tips/ideeen): -Mijn dochter eet al vanaf het begin vrij grof. Vanmorgen druiven klaargemaakt, vrij grof ook anders wordt het echt drinkbare prut. Ze protesteerde en deed nijdig (rood hoofd en gillen). Dat vond ik niet nodig en ben gestopt met eten geven en haar op bedje gelegd (na een paar happen weigeren.) ze was wel moe ook hoor, geen straf! Heb je al eens geprobeerd haar gedrag wat jou niet zint te negeren? En juist te reageren wanneer ze goed eet? kan ook tegenreactie zijn. Maar soms inderdaad, zijn ze gewoon dwars. Ik laat zelf mijn kleine smurf (en ook op het kdv waar ik werk) de kinderen een keuze wat ze willen eten. Dus 2 of meer soorten fruit aanbieden, mogen ze kiezen wat ze daarvan willen. Willen ze dan toch niet meer, is het klaar voor mij. -Van de week lustte ze iets niet, en zat ook vreselijk te mieren. Dan denk ik, laat maar zitten en krijgt ze niets anders maar later de fles pas weer. Brood en water vind ze ook niet lekker maar ik weiger wat anders te geven, ze leert het vanzelf wel eten. Misschien zit je er wat veel bovenop. Positief blijven is altijd beter dan benoemen wat niet goed gaat bij kids. Is echt heel erg moeilijk af en toe, kinderen kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen af en toe, maar het helpt echt door er een leuke gebeurtenis van te maken. Soms af en toe zelf een grappig spelletje van maken (als ze iets niet lusten kun je net doen of je kan toveren en de smaak verandert in.. koekjes? Of je doet net of je het zelf opeet. Ik noem maar wat )Negeer weer het aandacht trekkende gedrag, en beloon het goede. Zeker niet straffen of belonen met eten!!! Maar liever met iets leuks belonen zoals; dan gaan we dadelijk uhmmmm naar de kinderboerderij of uhmmm rondje wandelen, verzin maar wat -Soms vraagt ze echt mijn aandacht als ze net in de box ligt. Ze kan dan best krijsen, (maar niet zielig huilen). Ik negeer haar dan want ik vind dat ze ook zelf moet kunnen spelen. Ga je dan je eigen ding doen? Ik persoonlijk zou haar eerst wat proberen te vermaken en haar 'in een spel' krijgen, zodat ze daarmee verder kan. Met die leeftijd hebben ze al best een eigen willetje en al redelijk wat besef, dus snap het krijsen best, maar misschien kun je proberen om haar dus even te vertellen waarom je haar in de box legt ('mama gaat even eten koken/etc') en spel aanbieden voor je wegloopt. Ik heb zelf de box niet heel veel gebruikt, liet hem gerust de kamer rondgaan als ik in de kamer was. Maar dan alsnog: ieder zijn ding qua opvoeden!!!
@LovelyDK, nee natuurlijk bedoelde ik dat niet zo. Ik bedoelde dat ik niet te grote stukken had gegeven maar dat ze het kon! En nogmaals, (maar eigenlijk heb ik dat al genoeg uitgelegd), het was niet als straf dat ik haar op bed heb gelegd!!!!! Ik denk namelijk ook dat ze te moe was, achteraf gezien. Dus nog een keer: als ze niet wil eten, of er moeilijk mee doet stop ik met geven. En gaat ze wat anders doen. In dit geval naar bed omdat het slaaptijd was. En dan ga ik niet allerlei lekkere dingen proberen of het eten extra fijn maken.
Wat verder mijn gedachten zijn mbt dit topic.... Even een moment van zelfreflectie.... Ik denk dat ik zeer consequent kan zijn maar dat ik soms mijn geduld wat te snel verlies. Dat ga ik proberen te veranderen. Bedankt voor de reacties, het heeft me weer wat inzicht gegeven. Een frisse blik op de zaak doet het altijd goed.
Ik vind mezelf niet streng maar wel consequent. Ik vertel Lisa nu ook al wat ze wel en niet mag, dit omdat haar broer het ook niet mag. Als Lisa haar eten uit gaat spugen dan vertel ik haar op een rustige manier dat dat niet mag, Als ik dit niet doe dan begint mijn zoontje van 3 tegen mij te vertellen dat Lisa stout is. Stijn begrijpt nog niet heel erg goed dat zijn zusje het allemaal nog moet leren dus dingen doet die niet altijd mogen. Ze slaat bijvoorbeeld Stijn wel eens perongeluk omdat ze zijn gezicht wil pakken, kan ze niks aan doen maar Stijn snapt dat nog niet, ik leg het hem dan wel uit want kan er moeilijk wat van tegen Lisa gaan zeggen want die wil hem gewoon in zijn gezicht pakken. Stijn is nu 3 en weet gewoon waar hij aan toe is, luisterd hij 3 keer niet dan kan hij naar de gang, slaat, schopt of duwt hij mij of andere kindjes kan hij meteen naar de gang. Dit wil ik met Lisa straks ook bereiken. Zodra ze gaat kruipen zal het corigeren gaan beginnen. Ze zal het nu allemaal nog niet begrijpen maar sommige dingen vertel ik haar al wel als het niet mag ivm haar broer.. Ik weet dat als ik bij Stijn een tijdje minder consiquent ben dat hij er echt gebruik van gaat maken en dat wil ik gewoon echt niet..
Ik ben denk ik ook wel streng. Als Milan loopt te klooien tijdens het et.en zet ik het ook weg. Meestal wil dit zeggen dat hij gewoon nog niet genoeg honger heeft. Als ik het later nog een probeer gaat het meestal wel goed. En als hij net in de box ligt laat ik hem ook wel eens jengelen. Hij moet toch leren zichzelf te vermaken. Maar verder kan ik nog niet echt streng zijn. Hij is pas 7 mnd. En straf geven doe ik ook (nog) niet. Al is het wel duidelijk dat dat niet was wat TS deed.
ik vind het best streng.. vooral voor zo'n kleintje... ik ben denk ik wat milder maar wel consequent... bv, ze weet dat ze niet op de tafel mag klimmen wat ze dus zo leuk vind.. altijd zeg ik daar wat van en als ze doorgaat dan mag ze in de box zitten... ze weet nu dus dat klimmen op de tafel niet mag van mama en doet ze het wel dan weet ze waar ze daarna zit... maar als ze iets niet wil eten, dan geef ik haar wel wat anders.. gelukkig komt dat erg weinig voor want ze eet alles... snap best dat je je poot stijf wilt houden zodat je kindje goed weet wat wel en niet kan maar misschien proberen wat milder te zijn met bepaalde dingen zoals aandacht geven als ze erom vraagt? dan kan je haar toch niet negeren? zou ik niet kunnen... mijn dag is voor mijn kinderen, en ik ga ze niet lopen negeren omdat ze zelf moet kunnen spelen... dat komt vanzelf wel hoor...