Is er een huisarts of doktersassistente die me zou kunnen helpen? Voor mijn eindopdracht Triage moet ik een rapport maken over de verschillende stappen (NHG- Triagewijzer), bijbehoorende handelingen stap voor stap, welke gesprekstechnieken ik toe pas en welke informatie ik schriftelijk noteer. Nu ging mijn modeling goed, ondanks dat ik nog geen ervaring/stage heb in een huisartsenpraktijk. Maar, daar kreeg ik uiteraard geen U0/U1 Nu weet ik even niet zo goed hoe het in de praktijk gaat als je wel zo'n telefoontje krijgt. Wat doe je eerst, als blijkt dat de ABCDE gestoord/in gevaar is? Patiënt adviseren reanimatie te starten (eventueel hoe), haal je de huisarts er bij/uit zijn spreekkamer, zet je een patiënt in de wacht en bel je 112 of laat je de patiënt zelf 112 bellen en gaat de huisarts er ook naar toe? Bedankt voor de hulp alvast!
Hier is het zo dat de patient dan 112 belt, mits dat kan, meestal is er wel iemand bij, anders doe ik het. En de huisarts stuur ik meteen ook.
Hier in de praktijk is het verschillend. De ene arts zal er zelf meteen heen gaan. De ander zal de ambu bellen. 112 bellen laten wij niet aan de patiënt over. Ervaring is toch dat ze dat niet altijd doen of het verhaal niet duidelijk hebben. Daarbij vragen ze onze hulp en zullen wij dus ook 112 bellen mocht dat nodig zijn.
Ik zet de lijn in de wacht. Nog nooit mee gemaakt dat iemand al stervende was. Bel de huisarts op haar kamer. Vervolgens belt zij of ik de meldkamer (hebben wij speciaal nummer voor) en gaat zij evt naar de patiënt toe. In sommige situaties is ambulance even snel. Meestal gaat ze er wel heen start met behandelen.
Mijn ervaring is ook dat ze zelf vaak niet bellen. De HAP word door bescheiden mensen zelfs niet gebeld met pob. De meeste mensen willen zelfs geen A1.....
Bij pijn op de borst en andere symptomen etc, dus vermoeden hart aanval / infarct. Of een tia / herseninfarct. Zeer goed uitvragen. Vragen staat in de triage wijzer. Patient(e) of diegene die je aan de lijn hebt in de wacht zetten, huisarts bellen, patient(e) of diegene die je aan de lijn hebt door zetten naar huisarts. Die vraagt nog een keer na. En meestal gaat hij direct heen. Soms bellen wij al een ambu, soms gaat hij/zij eerst kijken. Afhankelijk ook van het geval houden wij soms de patient(e) aan de lijn tot er een ambu/arts is. Tevens je collega naast je door geven dat er een spoed geval is en in de wachtkamer zeggen dat de arts is weg geroepen voor een spoedgeval. Als er een ambu moet komen gaat de huisarts altijd heen. Je weet niet wie er sneller is. Dat is de gang van zaken bij ons. In geval van reanimatie, dan vraag je inderdaad of er in de omgeving iemand kan reanimeren, iemand huis, buren, iemand op straat etc. Ik heb dat overigens nog nooit meegemaakt in de 2,5 jaar dat ik doktersassistente werk doe. Ik heb wel iemand met herseninfarct gewoon de praktijk in zien wandelen. En die had ook nog 1,5 uur in de auto daarmee gezeten, ahum! En iemand die zei van gaat wel hoor en toen hij zat, zij hij gaat toch niet. Die hebben we met gillende sirenes afgevoerd. Je ontwikkelt meestal wel een onderbuik gevoel. Ik heb ook wel een keer gehad. Telefoon al neergelegd. Zat mij toch niet lekker. Huisarts uit zijn kamer gehaald om op de gang even te overleggen. En die is toen acuut heen gaan en patiente is vervolgens afgevoerd met ambu.
Als ik deze hulpvraag krijg dan overleg ik direct met de huisarts en zij geeft dan orders om de meldkamer te bellen voor een spoedambulance en zij pakt dan haar visitetas en gaat er direct naartoe. Wij laten nooit zelf een patient de ambulance bellen wanneer ze ons bellen voor hulp.
Zo heb ik dus een keer op mn werk gestaan, nadat ik de huisarts gebeld had voor een verstandelijk gehandicapte cliënte van ons. Ze menstrueerde zo heftig dat ik bloedonderzoek had aangevraagd. Bleek dat haar HB maar 2.8 was. En de ambulance stond dus eerder op de stoep als dat de huisarts ons gebeld had. "Voor een dame met ernstig bloedverlies" Toen ik uitlegde dat het menstruatie was, begrepen ze mijn verbazing. Wel spannend zeg, zulke situaties aan de telefoon afhandelen! Dan heb je in sommige gevallen denk ik liever dat ze toevallig binnen wandelen want dan kan je zeker weten handelen.
Ik heb in 14 jaar een keer een reanimatie voor de praktijk meegemaakt. Was geen patient van ons overigens. De meeste patienten wat bellen hebben wel iets klachten, maar kunnen vaak nog zelf bellen. Ook al meegemaakt dat ze inderdaad vrolijk de praktijk binnenwandelden en met de auto naar ZH wilden. Mooi niet dus....