Hoe stukjes laten eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door mariska1978, 14 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Jasmine eet al geruime tijd groente en fruit. Nu maak ik alles zelf klaar met de keukenmachine. NU heb ik vorige week geprobeerd om het eten wat grover van structuur te laten alleen bleef Jasmine er bijna in. Er bleef iets vast zitten en ze kreeg geen lucht meer. We hebben haar voorover op de arm gelegd en het stukje eruit geklopt. Dit was natuurlijk best even schrikken voor ons en nu vind ik het wel spannend om opnieuw stukjes aan te bieden. Vraag me af wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie dit hebben aangepakt.

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik herken het wel, Jitte kan heel goed stukjes eten en heel goed gepureerd, maar als het door elkaar zit gaat het mis...

Misschien kun je haar het stuk gewoon in haar handje geven? Bijv banaan of ander zacht fruit? Of als groente bloemkool of broccoli aan een stuk? Kindjes verslikken zich vaak in wat grover voedsel omdat er dan tussen het vloeibare ineens een stukje zit dat mee naar binnen glijd met het vloeibare deel.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier weigerden ze alle prut, dus kregen ze vanaf het begin zoals Bluesky schrijft, gewoon stukken om zelf te pakken, ontdekken en eten. Als ze zelf de regie hebben verslikken ze zich minder snel.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook hetzelfde als bluesky. Purree los ging goed, stukjes los ging goed. Maar grovere stukjes in de purree was mis.
    Dus we gaven bijvoorbeeld (goed rijpe) banaan en peer uit het knuistje.
    Of een aardappel-broccolipurree, met ernaast een stronkje broccoli in zijn handje..

5. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    volgens mij deed ik het met 6 maanden nog fijn maken hoor... geen stukjes er in.
    nu eet ze zelf haar fruit stukjes met de hand.

6. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ligt eraan wat je zelf graag wilt ;)

Als je van jezelf weet dat je nu vol spanning (lees: bijna hyperventilerend ;) ) grof voedsel gaat geven dan zou ik het gewoon weer pureren en wanneer bij jou de angst weer wat gezakt is weer proberen.

Als je niet vol spanning erbij zal zitten kun je het nog een keer proberen en dan inderdaad misschien stukjes die ze zelf kan pakken.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe het nou precies zit snap ik ook niet, maar je ziet het heel veel: kind kan prima overweg met reepjes brood in de hand, met stukjes die het zelf pakt en met pap van een lepel, maar als er grove stukjes in de puree zitten gaat het mis.

Ik zou denk ik de boel gewoon lekker even prakken als de stukjes de grof zijn. Prakken maakt toch weer wat zachter als grof blenderen. Of i.p.v. blenderen gelijk prakken (kan natuurlijk niet met alles, maar wel met veel).

Deel Deze Pagina