Hallo, Ik wil morgen gaan beginnen met het geven van groente en fruit. Alleen ben ik nog een beetje onzeker over hoe dat moet.' Het schema van nu is als volgt: 08.00 wakker en fles 180cc 09.30-11.30 slapen 12.00 wakker en fles 210cc 13.45-15.30 slapen 16.00 wakker en fles 180cc 17.30-19.00 slapen 19.15 fles 210cc 20.30-08.00 slapen Waar zal ik het fruit en de groente moeten geven? Begin ik met allebei of doe ik eerst het ene en een week later het andere erbij? En kan ik ook beginnen met stukjes geven ipv potjes? Graag zou ik hierover advies krijgen van jullie Bedankt!!!!
Ik zou niet tegelijk beginnen met fruit EN groente. Eerst laten wennen aan het een en dan aan het andere, het heeft geen haast Als ik jou was zou ik beginnen met een groentehapje, dit is makkelijker te verteren. Ik ben zelf begonnen met een fruithap maar bij een volgende doe ik dat niet weer Bij de fles van 16.00 uur zou ik dan een groentehapje proberen, grote kans dat het maar bij 1 of een paar hapjes blijft hoor het is allemaal nieuw voor je kind en zij/hij zal het in het begin waarschijnlijk maar vreemd vinden . Als je kindje niet meer wilt geef je daarna de fles. Wil er wel bij zeggen dat ik het verstandiger vind om met 6 maanden te beginnen (het scheelt maar een dikke week, maar toch), maar misschien heb je een goede reden om het nu al te doen dat weet ik niet in ieder geval succes
Ow ja, je vroeg nog wat over stukjes en potjes. Tuurlijk hoef je geen potje te gebruiken, je kunt het ook zelf bereiden En het geven van stukjes of gepureerd moet je zelf bekijken hoe je er tegenover staat! Ik ben met gepureerd/geprakt eten begonnen en heb het opgebouwd naar stukken, ik vond het zelf helemaal niks om mijn baby gelijk stukken eten te geven.
Ook ik zou beginnen met een groentehapje. Het liefst in de ochtend zodat je kan kijken of er reacties komen zoals krampjes. Je kan het zelf koken en porties invriezen. Ik zou persoonlijk beginnen met "zachte" groentes zoals worteltjes, bloemkool of broccoli.
Wij zijn begonnen met groente. We gaven een paar dagen achter elkaar hetzelfde en 1 soort groente tegelijk om te kijken of ze ergens op reageerde. Daarna zijn we fruit gaan geven, hetzelfde ingevoerd als groente. Ik heb veel soorten groente en fruit gegeven en ben toen pas gaan combineren. Als ze nu wat nieuws krijgt combineer ik dat alleen met dingen die ze al gehad heeft. Er wordt soms gezegd dat je beter eerst groente kan gaan geven omdat het minder zoet is, maar de KA en het CB hier hebben gezegd dat het echt niet uitmaakt. Ons schema ziet er zo uit: 8 uur: 180+6 10 uur: fruit 12 uur: 180+6 16 uur: 180+6 17:30: groente 19 - 19:30: 180+6 Als ik zo naar jou tijden kijk, zou ik rond 9:30 fruit geven en 17:30 groente, dan kan je baby daarna meteen naar bed. Het is toch even uitvogelen wat jou het beste bevalt, de eerste paar keer is het meestal toch maar een paar lepeltjes. Keana is haar slaap schema ook om gaan gooien zodra ze bijvoeding kreeg. Dacht ik alles op schema te hebben, nou niet dus... De tip van Ilse is ook handig! Ik maak zelf alles vers door middel van de babycook. Ik hanteer deze site voor de dingen die ze mogen hebben: Kind & Gezin - Wat mag ik op welke leeftijd geven Ook kun je ervoor kiezen om stukjes te geven. Het heet de Rapley methode, ik kan je daar niets over vertellen omdat ik het niet doe. Maar er zijn genoeg andere dames die je daar over kunnen adviseren. Hoop je zo een beetje geholpen te hebben!
Wij zijn met groente begonnen. Op een moment dat het gewoon goed uitkwam, als ze wakker waren, trek hadden, maar niet te hongerig waren. Was vaak ergens halverwege de ochtend. Wij deden het i.v.m. allergiekans wel voorzichtig, dus 3 dagen dezelfde groente, 1 of 2 dagen rust en dan 3 dagen iets nieuws. Toen ze met smaak 4 verschillende groentes aten begonnen we met fruit. Heb ooit wel een potje geprobeerd, maar dat was geen succes, ze vonden het geen van beide lekker, hielden niet van fijne prut. Dus ik stoomde gewoon voor de hele familie groente, gaf iets aan de baby, bewaarde voor baby iets voor de dag erop, de rest aten wij op. Dag erop kreeg baby opgewarmd en aten wij iets anders en de dag erop deed ik weer dezelfde groente (en dan voor ons gewoon andere dingen erbij natuurlijk). Eigenlijk aten ze hier dus vanaf het begin al met de pot mee, en dat ging prima.
O, en maak je niet te druk over de hoeveelheden die er in het begin in gaan. De eerste weken of maanden zijn nog gewoon wenperiode, en het ene kind begint met een paar likjes per dag terwijl het andere kind meteen 2 soeplepels vol wil. Is allebei OK.