We zijn nu dik twee weken aan het proberen 's ochtends een fruithap te introduceren, maar het wil nog niet erg lukken. Ze vindt het gewoon niks! Ik had dit helemaal niet aan zien komen, want groente vindt ze fantastisch: elke nieuwe groente die we introduceerden gaat meteen op. Je kunt de hapjes bijna niet snel genoeg aanvoeren! Ze eet er ook best veel van. We hebben nu de volgende groenten geïntroduceerd: broccoli, bloemkool, aardappel, sperziebonen, worteltjes en courgette. Kwa fruit hebben we tot dusver banaan, kersen en appel geprobeerd. Begonnen met geprakte banaan. Bij de eerste hap keek ze heel vies. Sindsdien weigert ze alle geprakte banaan. Daarom in kleine stukjes aangeboden. Dat gaat iets beter, maar in totaal zal ze hooguit een eetlepel banaan binnenkrijgen. (Ik denk zelfs iets minder.) Kersen eerst in stukjes aangeboden, omdat dat bij banaan iets beter ging. Maar daar kokhalst ze vreselijk in. Ze krijgt het gewoon niet weg, ik denk vooral het velletje. Daarna dus gepureerd met de staafmixer, maar dat weigert ze. Toen appel geprobeerd, heel fijn geraspt. Ik krijg hooguit twee kleine hapjes naar binnen, maar soms ook geen enkele hap, omdat ze haar mondje stevig dicht houdt. Ook bij appel kokhalst ze. En gisteren braakte ze het 10 minuten later weer op (vreslijk geluid, maar daarna was ze wel weer vrolijk, terwijl ze daarvoor zat te dreinen in d'r kinderstoel). Ook een keer een groot stuk aangeboden (a la rapley), maar ze wist niet goed wat ze daar mee moest. (Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat ze niks anders op die manier aangeboden krijgt en ze die manier van eten gewoon niet kent.) Zou het kunnen dat het gek voor haar is dat fruit rauw / koud (= niet warm) is? (Hoewel haar boterhammetje ook niet warm is en dat gaat er ook achter elkaar in...) Ik weet niet zo goed hoe ik dit nu aan kan pakken. Ik zat te denken om wat zachte fruitsoorten te gaan proberen, zoals peer, avocado, mango, perzik en meloen. Maar goed, banaan is ook zacht, dus eigenlijk kan dat het probleem niet zijn. Misschien eerst avocado doen, omdat dat wat minder zoet is en meer op groente lijkt? Wie heeft een idee waar het aan kan liggen? Wat zou jullie volgende zet zijn?
Gewoon ander fruit proberen. Appel en kers is vrij zuur. En wie weet is banaan gewoon geen favoriet! wij hebben tot nu toe, peer, meloen en appel gegeven. Appel (beetje gekookt) vond hij niks, de peer en meloen waren super! En avocado heb ik als groente gegeven Al valt dat geloof ik officieel onder fruit!
Hier geen tips, maar bij ons is het dus echt precies tegenovergesteld.... Fruit gaat super maar groenten..... Misschien 10 gram per dag of zo (1-3 hapjes daarna lippen stijf op elkaar)
Hier zijn we net begonnen met peer en dat gaat met veel smaak erin. Nu ineens problemen met groenten terwijl dat eerst goed werd opgegeten. Broccoli was eerst een grote hit en gisteravond met moeite 8 hapjes naar binnen... Nou ja, we blijven aanbieden
Je zou eens kunnen proberen om een appel of peer warm aan te bieden. In plaats van een appel te raspen, zoals je al hebt gedaan, kun je ook een (geschilde) appel in stukjes snijden en even koken. De appel wordt dan lekker zacht. Vervolgens evt. pureren of in stukjes geven. Verder zou ik gewoon eens wat andere smaken proberen, bijv, mango: lekker zoet. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze banaan gewoon niet lekker vindt van smaak. Of dat ze even aan de smaak moet wennen...
Bedankt voor de reacties! Tja, blijven aanbieden waren we inderdaad van plan. Je kunt het moeilijk met 7 mnd al opgeven! @serafijntje: tja, in feite maak je dan appel- of perenmoes. Daar had ik op zich ook al aan gedacht, alleen ik lees overal dat je dingen het best meteen kunt aanbieden, zoals je ze zelf ook eet, zodat ze zo snel mogenlijk gewoon met het gezin mee kunnen doen / gewend raken aan jouw keuken. Bovendien vind ik dat je aan zelfgemaakte appelmoes echt suiker toe moet voegen, anders is het veel te zuur (vind ik persoonlijk niet te eten), maar dan gaat het gezonde wel weer een beetje van het tussendoortje af... Moes maken is dus niet mijn eerste keus, maar als ze het op die manier gaat eten, is het het proberen waard... Eerst maar wat andere dingen aanbieden en als het zo blijft, ga ik dat eens doen. Ik had bij nader inzien inderdaad wat zoetere fruitsoorten uit kunnen kiezen dan kersen en appel. Hoewel banaan ook zoet is - ik had daarom verwacht dat ze het niet te versmaden zou vinden - maar misschien vindt ze banaan inderdaad gewoon niet lekker. Vandaag op het kdv gaan ze haar voor het eerst peer geven, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat! @heppiedepeppie: vervelend is dat hè? Je weet wel dat ze nu nog voldoende uit hun flesvoedingen halen, maar ze zullen toch een keer over moeten op andere voedselbronnen dan melk. Het lijkt me dat ze dat geleidelijk doen - ze zullen niet van de ene op de andere dag volwaardige hoeveelheden gaan eten - dus ik maak me toch een beetje zorgen of ze tegen de tijd dat ze het echt nodig heeft wel voldoende fruit zal eten. Heb jij dat ook (alleen dan met groente)?
Hee, da's een goede tip! Mocht ze peer nou lekker vinden, dan ga ik dat proberen en dan de verhouding steeds meer verschuiven, zodat ze langzaam ook aan appel went!
Maar... appel is niet warm... Dus leer je ze dan iets te eten wat helemaal niet zo is in 't echte leven... Je kan ze in mijn ogen beter de tijd gunnen om iets te leren eten want voor de voedingsstoffen is het zo jong nog niet nodig ( Groeien doen ze van de melk niet van een mini hapje appel ) maar voor de smaken en texturen wel. Ik zou dus zelf lekker afwisselend fruit in huis halen en samen elke dag iets proberen.
Lekker 2 soorten mengen en dan langzamerhand de verhoudingen veranderen. Warm aanbieden bijvoorbeeld een appeltje en ook dat langzamerhand veranderen. Aangezien zij haar groente goed eet; hier is geraspte appel met lof echt favoriet!!
Hier hadden we precies hetzelfde: groenten gingen (en gaan meestal) super goed, maar fruit daarentegen was in het begin echt drama... Ze wilde het gewoon niet. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat ze geen zoetekauw is, dus dat zal misschien ook wel meespelen. Is papa ook niet, die houdt ook niet van fruit... Inmiddels gaat het weer een stuk beter. Ze eet nu appel, peer, banaan en drinkt versgeperste sinaasappelsap. Vandaag heeft ze op het kdv voor het eerst goed aardbeien en meloen gegeten!! Druiven lustte ze niet... Moet zeggen dat het ook steeds beter gaat om haar dingen te laten proeven...en dan lust ze het meestal wel! Ik gaf haar 'vroeger' nog wel eens frisfruitje, van die kant en klare potjes puur fruit met granen. Die gingen er dan nog wel in... Ook deed ik op een gegeven moment vaak een appel oid door haar avondeten! Maar ik vond het belangrijker dat ze haar groenten goed at, omdat ze daar meer vitaminen en zo uit haalt dan uit fruit. Blijven proberen zou ik zeggen... appel en peer heb ik hier in het begin ook even gestoomd, omdat het anders te hard bleef.
Bedoel je witlof? Dat krijgt ze hier nog niet, dus weet niet zeker of ze dat net zo goed eet als andere groenten, maar ik hou het achter de hand om te proberen! @kristelstrijbos: Goed om te horen dat het heel erg kan verbeteren. Die potjes 'frisfruitje' ga ik eens bekijken. Leuke nieuwe foto trouwens! Op het kdv hebben ze haar vandaag gepureerde peer gegeven en dat ging redelijk. Ze heeft ongeveer 8 hapjes op. Dat is meer dan tot nu toe van andere soorten fruit, dus wellicht hebben we iets gevonden wat ze lekker vindt. Ik heb vandaag peer en meloen in huis gehaald, dus we gaan met goede moed door met proberen. 't Is nog even zoeken naar hoe je het moet aanbieden: stukjes, geraspt, gepureerd, gestoomd, gekookt... Nou ja, we vinden het wel uit!
@janna: ik maak me ook wel eens 'zorgen' of hij straks wel genoeg binnen krijgt. Het CB hamert maar op die 4e fles die er af moet, maar als hij maar 3 hapjes avondeten neemt, kan ik toch geen fles erafhalen? Dus ik luister hun verhaal maar aan, maar ik doe het gewoon op mijn eigen manier! Wat betreft de appel: ik weet niet wat voor soort je gebruikt? De golden delicious is volgens mij de minst zure appel, is ook wat zachter (en echt niet mijn favoriet haha). Overigens hoop ik hier dat hij beter gaat eten wanneer we er vlees doorheen mogen gaan doen... En we zijn vandaag met een postzegelstukje brood begonnen dus hopelijk gaat dat ook snel!
@heppiedepeppie: Brood gaat hier heel goed. Ze heeft afgelopen zaterdag voor het eerst een boterham met een beetje margarine gekregen en die ging er meteen helemaal in alsof ze nooit anders gedaan had! Vanaf dat moment is het flesje van de lunchtijd ook van 180/6 naar 120/4. Hopelijk verdraag Lucas brood goed, want dan kan je dus meteen over naar minder melk, zeker als je ontbijt én lunch brood aanbied. Ik vind het trouwens stom dat je van het cb naar drie flessen zou "moeten". Hier krijgt ze er ook nog vier: drie van 180/6 en een van 120/4. (Een van de flessen is trouwens niet echt een fles, want daarvan maak ik 's ochtends pap.) (Trouwens, sinds ze een broodmaaltijd krijgt, is het ritme hier volledig zoek... Nou waren we ook een weekeindje bij mijn so, dus dat is sowieso al druk voor haar, maar zaterdag en zondag zat ze daardoor zelfs op vijf flessen! We zijn gisteren en vandaag echt weer bezig om een nieuw ritme te vinden.) Ik gebruikte trouwens junami. Die waren in de aanbieding. En in het weekeind bij mijn so heeft ze golden delicious gekregen, want die lagen daar op de fruitschaal. Normaal gesproken heb ik altijd elstars, dat vind ik de lekkerste appels (in die prijsklasse), maar die zijn rond deze tijd van het jaar altijd even niet goed verkrijgbaar. Ik dacht trouwens altijd dat golden delicious juist erg zure appels waren! Ik ben daar inderdaad ook niet dol op! Peer ging ook vandaag weer redelijk. Ze at er niet zo veel en enthousiast van als ze normaal van groentehappen altijd doet, maar het was ook relatief kort na haar bordje pap (1 uurtje), dus misschien had ze gewoon niet zo veel trek. Ik wilde alleen niet te veel tijd tussen haar pap en de peer, omdat ze dan misschien honger zou hebben en dan door dreinerigheid misschien niet goed zou eten. Morgen maar eens iets meer tijd tussen haar pap en peer laten en zien wat ze doet.
@Heppiedepeppie: misschien kun je het een keer een dag proberen met 3 flessen, misschien dat hij dan ook meer honger heeft en dus meer groenten gaat eten??? Blijft altijd lastig he....
Even een aanvulling: als een baby van 7mnd 8 happen fruit opeet is dat echt wel goed hoor! Probeer je verwachtingen ook niet al te hoog te stellen. Daarnaast gewoon blijven geven, fruit in zijn pure vorm. Vooral niet gaan koken/moes maken/koek of groente doorheen oid. Want daarme leert ze geen fruit eten. Het lusten komt echt vanzelf, al die smaken ze nieuw en onbekend
ze zeggen ook 10-15 x proeven voordat ze echt iets kunnen gaan lusten.. hier was direct peer, mango en banaan favoriet. goede rijpe peer in stukken aanbieden, even een plastic slabber met opvangbakje gebruiken haha en afdeppen met keukenrol ... en als je het zonde vindt, eet het dan zelf mee...en laat haar met jou "mee eten" ... ( nadoen is ook leuk )
Met 7 mnd at mijn zoon nog bijna niks. Een paar halve druiven of flinterdunne plakjes komkommer, maar voor de rest hield hij het bij melk. Is helemaal goed gekomen hoor, hij lust bijna alles en eet goed. Niet druk over maken, lijkt me. 't Komt wel.