Gezonde en lekkere recepten met pasta en rijst?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lucia, 30 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo lieve meiden,

ons Alyna is niet zo'n aardappelliefhebber.
    Geen probleem, weet ook wel leuke dingen dan aardappels schillen.:D (we eten het wel zo'n 2x per week;))

Nu is ze wel gek op pasta en rijst, dus daar zoek ik lekkere recepten voor, aangezien we dat zelf nooit zoveel gegeten hebben.

Ze is ruim 2, dus mag zowat alles wel hebben.;)
    Wie wil? :D

2. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    een oude klassieker : pasta met zalm ( 3 personen ongeveer)

2 x kookroom
    1 x een groot bakje smeerkaas
    1 x een klein bakje smeerkaas met sambal
    +/- een half pak diepvries spinazie
    pakje gerookte zalm

De kookroom in een pan doen samen met de smeerkaas. Dit langzaam warm laten worden zodat de smeerkaas en de room een geheel worden. Als de smeerkaas gesmolten is de spinazie erbij doen en laten ontdooien in de *saus* ( je kan er zoveel spinazie in doen als je zelf lekker vindt). Als de spinazie ook opgelost is even tegen de kook aanbrengen, gas uit en dan de zalm in stukjes erdoor. Eventueel kan je er ook nog pijnboompitjes bij serveren.

ps. voor smurf hier maak ik het met zalmfilet, deze is niet gezouten en ze smult ervan

ps 2 als iemand een calorie armere vervanging weet voor kookroom, dan hou ik me aanbevolen:)

3. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    humm deze klinkt lekker :D

Ik kook meestal rijst met een kippenbouillon blokje om wat meer smaak te krijgen. En daarbij gewoon groenten en vlees of vis. De ene keer is het roerbakgroenten en dan weer gewoon gekookte groenten.

K. vind rijst en pasta ook lekkerder namelijk;)

4. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    #4 zandkasteel, 30 jul 2010
    Laatst bewerkt: 30 jul 2010
    creme fraiche of demi creme fraiche ipv kookroom??

ik weet de voedingswaarde niet zo uit mijn hoofd

edit: creme fraiche light is 160 kcal per 100 gram
    koksroom 20 % is 207 kcal per 100 gram

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik neem aan dat een kind van 2 alles eet, dus "gewoon" volkorenmacaroni met geruld rundergehakt en verse groenten en tomatenstukjes (uit blik?) en Italiaanse tuinkruiden, dat is toch niet moeilijk?

Anders (volkoren)spaghetti met kip en spinazie of snijbiet. Ev. wat creme fraiche light erdoorheen roeren.

Je maakt alles op smaak met een uitje, knoflook, peper en wat zout.

Verse pasta met vis met pesto uit de oven ook een toppertje hier.

Rijst: nasi, risotto, pilaf (kip, ui, tomaat, perziken)?

Alleen alles zelf gemaakt, geen pakjes, wel een beetje zout of bouillon, maar da's heel marginaal.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ratatouille:

uitje fruiten in een hapjespan, rundergehakt erbij, als het goed gebakken is dan stukjes rode en gele paprika erbij en een klein blikje tomatenpuree erdoor heen roeren. Niet te lang, want de puree mag niet echt meekoken. Dan een blik tomatenblokjes erdoor.
    Dan nog courgette in blokjes erbij en op smaak brengen met italiaanse kruiden/oregano en eventueel ketchup als het wat flauw is. Op het allerlaatste doe je er nog wat water bij om het wat te verdunnen, dat het echt een saus is zeg maar.

Ik eet het altijd met rijst.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wij eten vrijwel nooit aardappels, en bijna altijd rijst.
    Ik doe er voor mijn zoon niks speciaals mee...het is eigenlijk net als aardappels, vlees en groente, maar dan dus met rijst.
    Wat hij heel lekker vindt, is rijst met pompoen (blokjes uit de diepvries, te koop bij AH), en dan wat geruld (kip)gehakt erdoor.
    Of rijst met een courgetteprutje en tartaar erdoor. Of met bruine bonen en snijbonen, en kipfilet. Ik prak zijn vlees en groente nog wel, en dan schep ik daarna de rijst erdoorheen. Dan heeft 'ie een lekker prutje dat hij grotendeels zelf kan eten met zijn lepel.
    Ik maak mijn vlees trouwens wel altijd in sojasaus (ketjap). Dat geeft het wat meer smaak.

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dank jullie wel meiden, hier ben ik al een eind mee geholpen. :)

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij gebruiken altijd alpro soja (schenk)room. Je zou ook van finesse kunnen proberen (staat als het goed is bij de koksroom).

M houdt helemaal niet van prutjes, dus krijgt groenten en pasta los (eet weer wel parmezaanse kaas :D).

Rijst wel gemengd:
    - erwten en wortel (en eventueel de andere groenten die wij eten erbij) even aanbakken in wat roomboter
    - beetje tuinkruidenbouillonpoeder erbij en wat kruiderij die wij ook gebruiken om haar er aan te laten wennen
    - mini beetje knoflook
    - mini beetje kokoscrème en zoete sojasaus
    - rijst erbij

Voor onszelf:
    - ui bakken
    - groenten erbij (bijvoorbeeld kort gekookte sperziebonen/broccoli/bloemkool + paprika)
    - kruiden erbij (kerriepoeder, komijn, koriander)
    - veeeeeel knoflook :D
    - rode peper/sambal
    - sojasaus + kokoscrème
    - eventueel beetje indikken met water met beetje bloem

Maar smaakt dus iedere keer anders. Soms geen kokoscrème, maar met een beetje tomatenpuree, azijn (heel klein beetje), suiker maak ik een zoetzure saus. Mja. M vindt het ultiem vies (denk ze ... proeven doet ze niet).

10. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik lees even mee :D

11. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mikki@ je geeft dat vlees gebakken in sojasaus ook gewoon aan hem al?

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben dus zelf niet zo'n rijstfan. Eet wel couscous en allerlei andere uitheemse graansoorten die bij de biowinkel te koop zijn.
    Wij aten vroeger thuis van die hele zware zilvervliesrijst die 3 kwartier moest koken, reuze voedzaam, maar bleh, toen we opeens vegetarier werden, kregen we die bijna iedere dag.

Ik hou wel erg van pandang en basmatirijst en risotto enzo.
    Iets meer plak, niet van die droge korreltjes.

@Salapio vraagje: was dat toen of doe je nu nog steeds zo voorzichtig met het eten van Minke? Mijn zoontje eet inmiddels echt alles hoor, ook gekruid eten!

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Couscous zou je inderdaad ook goed kunnen proberen. Op het pak staan ook lekkere recepten ermee.

Verder vind ik nasigroenten roerbakken met wat sojasaus en koriander, gember en peper gecombineerd met rijst en kip erg lekker.
    Kip met vruchtjes is een saus van tomaten uit blik en een blik vruchtjes (perzik of gemengde vruchtjes) (Hele snelle mogelijkheid voor die dagen dat het allemaal niet zo lukt.) Je kan op andere dagen natuurlijk het geheel vers maken. Gewoon tomaten koken en wat perzikken toevoegen, wat peper en kruiden naar smaak.

Als je echt de tijd hebt:
    Stoof-Rundvlees marineren met een theelepel chilipoeder en olie. Ongeveer een kwartier laten staan. (Blik) tomaten toevoegen en een beetje bouillon. In een oven zetten op ongeveer 180 graden. na een uur gesneden paprika en/of courgette en/of aubergine toevoegen. Nog een uur in de oven laten staan om helemaal te garen. (beetje in de gaten houden dat het niet droog kookt.)
    Net voordat je het op tafel zet, wat feta eroverheen verkruimelen. Heerlijk met rijst!

Deel Deze Pagina