Hoe te beginnen met kolven??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jannebo, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jannebo

Jannebo Actief lid

18 feb 2010
    323
    0
    0
    Hallo!

Finn is nu 4 weken oud en drinkt goed aan de borst!
    Ik wil gaan beginnen met kolven. Gewoon om straks een keertje wat langer weg te kunnen en dan een flesje te kunnen geven. En dat manlief een keertje 's nachts over kan nemen. Over 6 weken moet ik weer gaan werken. Ik ga 4 middagen werken en dan zou ik ook willen kolven!
    Ik heb momenteel een handkolf van Avent tot m'n beschikking en ga straks kolven met electrische kolf van Medela. De electrische kolf kan ik lenen van een vriendin. Maar deze heb ik nog niet en als ik hem heb laat ik de kolf eerst nakijken door de thuiszorgwinkel en daar reinigen.
    Maar tot die tijd zou ik graag alvast willen beginnen met de handkolf.
    Ik weet alleen niet zo goed hoe en wat.
    Wanneer kan ik het beste kolven?
    Wat moet ik met de 1e gekolfde melk doen etc. etc.

Wie heeft er tips?

Alvast bedankt!!

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou 's ochtends en/of ná een live voeding kolven, en het vers bewaren zolang het snel gebruikt wordt. Volgens mij is het tot 5 dagen achter in de koelkast, maar wel zelf even proeven. Het verschilt per persoon hoe snel het bederft. Het gaat ook snel schiften (vet bovenop, waterig onder), dat is normaal en kan met wat zwenken bij het verwarmen verholpen worden. Anders invriezen, in een goede vriezer is het minimaal 6 maanden te gebruiken. Ik heb zelf Greiner buisjes, om kleine porties in te doen. Voor een beginnende flesoefenaar was dat wel zo handig. Nu gebruik ik Aventbekers, ideaal. Die passen niet onder mijn kolf (wel onder jouw handkolf) - maar ik giet het aan het eind vd dag gewoon over, vriezer in, klaar.

Met nachten laten overnemen zonder kolven zou ik in zo'n vroeg stadium voorzichtig zijn. Als je dan met stuwing wakker wordt, werk je terugloop van je produktie in de hand. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik had een onbedwingbare melkzee en was allang blij als mijn dochter me wilde bevrijden, ik werd wakker van het lekken, niet van haar ;)

Als je alleen een handkolf hebt, kan het zijn dat het even wat oefening vergt - niet schrikken als het niet veel oplevert.

3. Ik zou ook kolven na de ochtendvoeding. Heb ik bij onze tweede ook bijna de hele verlof periode gedaan (op de eerste twee weken na). M'n borsten zaten dan altijd goed vol en die dronk onze dame niet leeg. Dus dan kolven en invriezen.

Als ik wist dat we een flesje nodig hadden omdat ik weg wilde dan vroor ik pas 's avonds de voeding in. Volgende dag stond er weer een nieuw potje. Ontdooien is met wat handigheid zo gedaan.

En inderdaad, reken op een lage opbrengst (een paar cc de eerste keer). Bij de oudste snel gaan kolven om de productie te laten stijgen. De kraamhulp toen wist niet dat het normaal was om zo weinig te kolven de eerste keren, dus mega stress bij mij.

Deel Deze Pagina