Dillema met borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Maria1983, 31 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ons kindje moet nog geboren worden, maar zit toch met een dillema. Het wordt ons eerste kind.

Ik wil borstvoeding een kans geven na mijn bevalling. Al twijfel ik ook over flesvoeding. Voor mijn partner maakt het niet zoveel uit, als ik er ook maar volledig achter sta.

Ik wil in mijn verlof (indien het allemaal lukt) borstvoeding geven. Zodra ik ga werken, wil ik hier helemaal klaar mee zijn, omdat ik het echt niet zie zitten om overdag dan nog te moeten gaan kolven. Ik zie het eigenlijk ook niet zitten dat ik de enige ben die in die tijd kan voeden. Nu heb ik bedacht dat ik 's ochtends en 's avonds, wanneer ik toch rustig thuis ben, gewoon de borst wil geven. En dan voor de voedingen 's nachts en overdag afkolven en dan per fles geven, zodat ook mijn man of familie een keer de fles kan geven (met borstvoeding). Nu stuit ik overal gelijk op weerstand, vooral bij mij schoonmoeder en vriendinnen. Ik vond het al heel wat dat ik borstvoeding een kans wilde gaan geven, omdat ik er verschrikkelijk tegenop zie. Ik heb me nu ook opgegeven voor een avond in het ziekenhuis over borstvoeding. Misschien dat ik er dan iets andes over ga denken. Maar het idee dat ik de hele dag een keer of 7 (of hoe vaak nodig is) bijna een uur boven zit, staat mij heel erg tegen.

Is mijn idee nu echt zo raar? Ik weet dat mijn beste vriendin op een gegeven moment ook is gaan kolven en haar zoon met de fles borstvoeding gaf. Of is het voor het kindje beter dat ze gelijk afgekolfde melk krijgt i.p.v. fles afgewisseld met de borst?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat jammer dat je weerstand ervaart. Mensen hebben vaak niet in de gaten hoe een reactie op jou overkomt. Voel je er niet naar onder, jij bent aan het onderzoeken wat voor jullie het best zal werken. Je partner steunt je enorm en jullie komen er heus wel uit.

Goed om naar het ziekenhuis te gaan voor een info avond. Het is belangrijk dat je een beeld hebt wat je kunt verwachten. Aan de andere kant zul je daar waarschijnlijk horen wat je overal ook kunt lezen. Omdat jij met jouw gevoelens en twijfels andere vragen zult hebben, en ook al hebt nagedacht over wat je wel of niet zou willen, is het denk ik heel handig wanneer je samen met je partner of alleen een afspraak maakt met een lactatiekundige. Samen kun je bespreken wat je kunt verwachten, welke tijd dit je zal kosten. Hoelang dat duurt, hoe je kunt combineren of omgaan met voedingstijden etc. Ook kun je een plan van aanpak maken om 'klaar' te zijn zoals je zegt wanneer je verlof over is. Ik zou samen met een lactatiekundige een borstvoedingsplan opstellen: daarin staan dan heel duidelijk je wensen, mogelijkheden en doelen en dit geeft jullie houvast en een duidelijk document wat je ook kunt meenemen naar kraamzorg, verloskundige en evt. ziekenhuis. Zo hoef je niet bij iedereen je verhaal te doen, het staat immers duidelijk in je plan! En het geeft aan dat je wel degelijk er over na hebt gedacht.

Top dus dat je je mogelijkheden verkent. Veel succes verder!

Deel Deze Pagina