Hoe te beginnnen met bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door papayo, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. papayo

papayo Lid

7 apr 2011
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn kind is bijna 4 maanden en krijgt nu volledig flesvoeding. Hoe begin ik met bijvoeding? Rustig met versgemaakte groente- en fruithapjes tussen de flessen door, of juist met rijstebloem toevoegen (en zo ja, aan welke fles)? Of moet ik juist wachten tot 6 maanden?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Beginnen met rijstebloem toevoegen voorzichtig en eerst met 1 eetlepel aan bijvoorbeeld de laatste fles. Groente evt tussendoor en dan minstens 3x hetzelfde achter elkaar om te wennen. Fruit pas als groente gewend is soms willen ze het niet als je eerst met fruit begonnen bent. ik zou steeds 1 ding tegelijk proberen om te zien of het goed gaat. Je hoeft niet te beginnen met groente en fruit tot 6 maanden als je liever wilt wachten.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je mag inderdaad wachten tot 6 maanden... (maar daar zijn de meningen over verdeeld, ook hier op het forum!)
    Dan kun je eventueel starten met rapley, eerder is dat niet aan te raden omdat je kindje nog niet rechtop kan zitten. Dan geef je gewoon een stuk groente (of fruit) waar je kindje aan kan sabbelen/ knabbelen... (zie foto)

Je kan ook kiezen voor 'hapjes/ papjes' van verse groenten (of fruit). Daarvoor kun je bv het boek Opperdepop gebruiken van de Albert Heijn. Staan makkelijke en leuke 'recepten' in.

Het is belangrijk om te starten met pure smaken, dus 1 soort groente (of fruit) en dat inderdaad 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven (ivm mogelijk allergie).
    De soorten groente (of fruit) waarmee je kan beginnen staan mooi omschreven op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

Op dit moment, dus nu je kindje bijna 4 maanden is, en nog tevreden op volledig flesvoeding hoef je nog niks te veranderen. Als je merkt dat je kindje er op een gegeven moment niet meer genoeg aan heeft, kun je bijvoorbeeld aan de laatste fles rijstebloem toevoegen. Inderdaad rustig beginnen met bijv halve eetlepel, omdat sommige kindjes last van de darmpjes kunnen krijgen van rijstebloem (krampen, verstopping etc).

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ergens tussen de 4 en 6 maanden kun je beginnen. Ik zag het nut er niet zo van om te beginnen met rijstebloem, dus ben met ruim 4 en een halve maand begonnen met een paar hapjes gepureerde peer. Dat een paar dagen achter elkaar, en toen door met banaan, appel, worteltjes, bloemkool en broccoli. Zo ben ik langzaamaan steeds wat nieuws gaan toevoegen, ging eigenlijk heel goed, hij vind alles lekker op dit moment.

Opperdepop is hier trouwens ook een groot succes.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ik ben met rijstebloem begonnen om te lepelen toen we net begonnen met bijvoeding. Veel mensen voegen het toe aan de laatste fles om ze langer te laten slapen maar ze drinkt de fles niet als er rijstebloem in zit en met wat rijstebloempap gelepeld was ze net zo vroeg wakker als zonder.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

In het introductieschema dat ik via de dietiste heb ivm de koemelkallergie staan dingen die ik nu al mag geven maar waar in dit schema pas later mee begonnen mag worden zoals rijst en macaroni.

Toch raar als je rijstwafel mag geven en rijstebloem dat je dan geen rijst mag geven.

Geen hele korrels maar ik pureer het dan.
    Anders is het elke dag aardappel.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Soms snap ik die schema's van diëtisten niet helemaal hoor. In elk geval werkte dit bij ons goed. Even een waarschuwing oor het schema op desite van de stichting oedselallergie. Dat is enorm achterhaalden gebaseerd op richtlijnen uit de jaren 80!

9. adi

adi Niet meer actief

Je hebt gelijk, rijst is hartstikke mild en kan echt wel met 8mnd.

Maar waarom rijst pureren??? Dan krijg je toch een soort behanglijm? Rijstkorrels zijn aan zich al prut..

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Haha ja idd het wordt 1 klont. Ik durfde de korrels niet zo te geven nl..... Misschien wel als het door de groente zit.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Daar kan niet zoveel mee gebeuren hoor!
    Ook al slikken ze het heel door dan is er nog geen nood aan de man (wat overigens toch wel gebeurd denk ik).
    Het is juist een prima methode om aan wat meer structuur te wennen, als je prakjes geeft in ieder geval. Lijkt me inderdaad geen doen om rijst te gaan malen...

12. papayo

papayo Lid

7 apr 2011
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de tips. Ik dacht wel gewoon met 4 maanden te gaan beginnen omdat kind al heel erg van alles pakken en in mond steken is. Hele vuist verdwijnt er bijna in. Ook soms niet genoeg aan de de max hoeveelheid flessen, dus dacht rustig aan eens met hapjes te gaan beginnen, kan geen kwaad toch?

13. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Heb geen ervaring met fv, maar dat is wel een verschil denk ik met bv. Als je bv geeft dan is er geen maximum, als je fv geeft wel. Als je kindje daar niet genoeg aan heeft, zou je langzaam met 4 maanden kunnen beginnen. Ik zou wel beginnen met alleen groenten en fruit pas na 6 maanden. Dus beginnen met bijvoorbeeld bloemkool/wortel en dan elke keer slechts 1 soort aanbieden en dat minimaal 3 dagen achter elkaar, zodat je goed kunt zien hij hij/zij erop reageert. Dit 1x per dag aanbieden op een moment dat jou goed uitkomt en je kindje energie heeft (bijvoorbeeld in de ochten/begin van de middag).

Ik zou het tot 5,5 a 6 maanden wel bij 1x per dag houden. Dan vanaf 6 maanden kun je gaan uitbreiden met fruit, rijstwafel, broodkorst en dan 2x per dag.

Rijstebloem zou ik niet doen, dat zijn echt onnodige voedingsstoffen als je het mij vraagt.

Liever ook geen potjes, daar zit allemaal troep in en het zijn geen pure smaken. Dus je kindje leert zo niet de smaak van bloemkool ofzo kennen, maar van een of andere vage smaakmix (vind het persoonlijk ook nergens naar smaken). Dus gewoon puur natuur met de staafmixer :) En dan vanaf 6 maanden als het goed gaat af en toe een stuk aanbieden (sorry kan het niet laten ;)) als je je daar prettig bij voelt.

14. papayo

papayo Lid

7 apr 2011
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah ok, consultatiebureau noemde bij mij juist rijstebloem om mee te beginnen dus dat had ik al enthousiast in huis gehaald. Eens kijken of ik dat nog terug kan brengen

15. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Als je op de verpakking kijkt, zitten ook daar allemaal kunstmatige toevoegingen aan. Zou ik dus niet geven... Je kindje krijgt er alleen een 'vol' gevoel van, maar qua voedingsstoffen doet het helemaal niks. Dan kun je beter een groentenhapje maken :)

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Op mijn pak van Bambix staat 100% rijstebloem, vitamine B1. En volgens mij zit dat gewoon in rijst. Aan de granenpap die je pas met 6 mnd mag geven zit wel vanalles toegevoegd en dan mn vitamines.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Is inderdaad puur rijstebloem.
    Het is ook niet bedoeld om 'iets toe te voegen', maar om te laten wennen aan andere structuren met een bekende smaak!
    Als je het toch hebt en al wil gaan beginnen met oefenen dan kun je dat best met rijstebloem doen...

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ja dus het is onzin er zitten geen toevoegingen in en het is heel 'veilig' qua eventuele reactie. Je kan het goed opbouwen. Als je wilt lepelen en niet een hele bak kan je 30 water met 1 schep voeding mengen met 1 eetlepel rijstebloem. Die van mij wil het niet in de fles dus ik ben gaan lepelen. Het iss idd vulling maar daar is niks mis mee.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt rijstebloem straks ook gebruiken om zelfgemaakte hapjes wat dikker te maken. En het is een prima bindmiddel voor zelfgemaakte tomatencremesoep (voor jezelf).

Deel Deze Pagina