Beste dames, Ik geef vanaf het begin volledige borstvoeding. Hier ben ik onwijs blij mee en trots op. Alleen slaapt mijn kindje heel weinig overdag. Hierdoor heb ik geen ritme met hem waardoor ik vaak ook niet weet of hij honger heeft. Het enige wat vaststaat is dat hij 's avonds tussen 19u en 20u zijn laatste voeding voor de avond krijgt en zijn bedje ingaat. 's Nachts krijgt hij dan op verzoek nog 2 keer een voeding (dit verschilt, vaak om 3u en 6u maar zoals gisteren om 00.00 en 05.00). Overdag geef ik hem vaak zelf maar omdat hij zoveel wakker is kan ik niet goed verschil maken of hij al honger heeft of niet. Gister heb ik strikt elke 3u aangeboden en dat ging heel goed. Maar andere dagen geef ik hem na 2u al of soms 1.5 uur als hij wat huilerig is (hij huilt weinig). Maar de dagen waarop ik hem bezig moet houden ben ik sneller geneigd de borst aan te bieden dan dagen waarop hij zichzelf prima vermaakt. Wat kan ik nu het beste doen? Vanaf gisteravond tot nu heeft hij als volgt gehad: 08:15 00.00 05.00 08.15 Ik heb dus behalve de nacht totaal geen schema overdag. Hij drinkt trouwens altijd heel goed als ik hem de borst aanbied en weigert die nooit. Tenzij hij echt niet wil en dat is 2 keer gebeurd. Ik ben hier nu erg onzeker over. Zojuist ging hij een beetje huilen (hij is ook al sinds 07:45 wakker) en wilde ik gelijk de borst geven toen ik mezelf hierop 'aansprak'. Voor hetzelfde geldt had ik dus al na 1,5 u gegeven maar ik probeer dit nu af te leren. Iemand tips? Het is echt moeilijk een vast schema te hanteren als je baby zo weinig slaapt.
Je HOEFT ook helemaal geen schema te hebben, dat is het mooie van BV je voedt op verzoek, als je kindje vraagt. Geluidjes maken, op handjes sabbelen, zijn de bekendste aanwijzingen dat je kind honger heeft. BIj huilen ben je eigenlijk al te laat. Kinderen van die leeftijd kunnen regeldagen hebben, dwz dat ze extra veel bij je willen drinken , om de productie op te schroeven, niets om onzeker over te zijn want dat is heel normaal. Ik zie dat je meerdere vragen hebt in meerdere topics. Ben je bekend met de website www.borstvoeding.com? Daar kan je al je vragen en antwoorden terug lezen. Ook op www.borstvoedingsforum.nl kan je al je vragen stellen, daar zitten vrijwilligsters bekend met het fenomeen BV.
Hoi Jingels, Ik heb een heleboel vragen hahaha. Eigenlijk gaat het gewoon automatisch en de welbekende regeldagen heb ik inderdaad ook gehad. Alleen vind ik het nu dus moeilijk omdat hij heeeeel vaak op zijn handjes sabbelt (ook na de voeding), smakken en andere geluidjes ook veel maakt juist doordat hij veel wakker is. Dus dan weet ik niet goed wat de echte hongersignalen zijn. Verder doe ik gewoon wat ik denk dat goed is. Maar vraag me dus weleens af of het wel allemaal goed is/gaat. Bedankt voor de links. Zal ze eens nader bekijken.
Hoi boordevol, Zoals je het beschrijft heb je echt een borstvoedingsbaby. Daar is nog steeds geen bijsluiter van Is je kindje vrolijk en alert, goede plas en poepluiers, en de groei is goed dan kan en mag je ervan uitgaan dat het goed gaat. Www.borstvoeding.com, een prima site met ervaringsverhalen maar ook deskundigen die weten waar ze over praten. Neus lekker rond op die site of je kan me pb-en mocht je daar behoefte aan hebben.
Dank je wel! Ja, hij heeft goede poepluiers en volle plasluiers. Is verder heel tevreden maar door het weinige slapen kan ik dus niet echt een pijl trekken op wanneer hij honger heeft. Ik merk als ik drukker ben of we weg zijn en er zo 3/4uur tussen laat hij dat geen probleem vindt terwijl ik thuis of bij minder drukte hem allang had gevoed.
Hoi Boordevol, Klinkt heel herkenbaar hoor. Hier helemaal geen ritme. Gelukkig is het al wel duidelijker wanneer Nathan honger heeft. Maar de ene keer wil hij binnen het uur twee keer drinken. En soms laat hij er zo meer dan drie uur tussen. Ook wanneer ik ga wandelen of iets anders ga doen, dan is hij vaak langer tevreden. Het lijkt dan gewoon of het minder belangrijk is om te drinken. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat borstvoeding geven niet alleen het voeden zelf is. Het is ook de aandacht en lekker bij mama zijn. Ik zou zeggen, blijf gewoon doen waar je je prettig bij voelt! En vergeet niet, een kindje dat borstvoeding krijgt, kan nooit teveel krijgen! Groetjes Mariska