Meerdere mensen zeggen dat Eefje te veel prikkelingen krijgt. Ze is heel veel met haar armpjes aan het zwaaien en trillen. Daarna gaat het over in huilen en vervolgens krijsen. Als ik haar oppak gaat ze nog harder krijsen. Een tijdje heen en weer wiegen en ze wordt uiteindelijk rustig. Na dat ik haar op bed heb gelegd begint ze weer met haar armpjes te zwaaien en sinds vanavond geluidjes erbij te maken. Ook nog eens flink op haar handjes zuigen. (speen wilt ze dan niet, en spuugt ze uit) Sinds 3 dagen ziet ze ook heel goed met haar ogen. Alles kan ze al letterlijk volgen van dichtbij en wat verder weg. Ze heeft deze week ook 2 flinke huildagen gehad. Van ongeveer 7 s'ochtends uur tot een uur of 11 sávonds. Met alleen hazenslaapjes van 5 minuten tussendoor. Vandaag had ze een elledige dag met krampen, persen en pijn. Niet kunnen poepen. Hoe kan dat, dat ze nu zo druk is. Heeft ze vandaag dan toch te veel prikkingen ontvangen ? Over heel de dag weer heel weinig geslapen. Een baby van 5 weken oud moet toch meer slapen ?
Dit kan heel goed een sprong zijn Dan zijn baby's onrustig en jengelig. Willen dan veel bij mama zijn en lekker knuffelen Misschien inbakeren, want misschien slaat ze zich zelf wel wakker
Maar moet ik nu maatregelen nemen om haar minder prikkelbaar te maken ? Zoals TV uit of zachtjes. Geen speeltjes boven haar bed. Niet teveel mensen tegelijk bij haar. enz enz Misschien wordt ze hier wat rustiger van ? Of werkt dit niet met de zogenaamde sprong. Hoelang duurt zoiets. Nu ligt ze gelukkig tevreden op haar volgende voeding te wachten in de box. Dit is pas heerlijk om haar zo tevreden te zien. Dat is de afgelopen dagen niet veel helaas.
Ik denk dat ze daar sowieso wel rustiger van word, sprongetje of geen sprongetje. Baby's kunnen alle indrukken niet filteren, en wij als volwassenen zijn al snel bang dat ze zich gan vervelen en leggen dan onbedoeld veel te veel speeltjes enz bij het kindje neer... Ik heb die fout ook gemaakt, mer als gevolg een baby die steeds vreselijk onrustig was. Ik ben de 3 r-en gaan teopassen en na een paar dagen zag ik al verschil. Jelle heeft het wecht nodig om een bepaalde regelmaat en dagindeling te hebben. Ik merk het heel erg bij Jelle, ook al is hij al een stuk ouder, als ik de beneden blijf zitten met de voeding van 19.00 met de tv aan, kan hij daarna heel moeilijk in slaap komen. Dan moet ik daarna gegaradneerd nog een paar keer terug om te troosten. Als ik met hem boven ga zitten zodat het lekker rustig en schemerig is, valt hij vrijwel meteen in lsaap als ik hem in bed leg. Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt... Succes!
Dank je Bluesky. Ik denk dat ik Eefje dan maar een paar keer boven gaat voeden. De laatste voeding doe ik dat al en dan slaap ze heel de nacht door. Ik ga het in ieder geval uitproberen.
Bij ons sloeg ze de eerste weken ook steeds hard met haar armpjes om haar heen, terwijl wij het toch aardig rustig hielden, nu is ze veel rustiger.
O ja, dat was ik vergeten te typen.. Wat dat maaien betreft... Bij Jelle hielp het heel goed om hem in een badcape te wikkelen zodat hij zijn armpjes niet rond kon zwaaien... Hierdoor sliep hij ook beter... Op een gegeven moment is hi zich eruit gaan wurmen, maar toen kon hij ook goed zonder... Ik denk dat hij er uiteindelijk 4 mnd in geslapen heeft...
Wat bij het maaien ook heel goed werkt, is strak instoppen met de handjes onder de dekens. Dat hielp bij mijn kindje heel erg in het begin. Nu houdt het bewegen hem niet meer wakker. Wat betreft de regelmaat, zou je het boek Regelmaat en inbakeren eens kunnen lezen. Daar staat het heel duidelijk in. Ook hoe je het zonder inbakeren doet. Succes! Rosa
Hmm te veel prikkelingen kan wel.. maar volgens mij gaan babies daar niet slechter van poepen op zich... hadden het hier ook.. vooral als we een dag (of 2) achter elkaar weg zijn gweest naar te veel overenthousiaste mensen.. dan wa shet thuis 3 dagen bal nu doen we het zo dat we nog maar 1 dag in het weekend op stap gaan.. dus altijd de zaterdag of zondag voor onszelf hebben. vaak gaan we dan nog wel even de stad in of iets dergelijks.. maar familiebezoekjes zitten er die dag niet in. die mensen zijn tenslotte het meest blij en druk met het feit dat anne er is. dus dat is voor anne zelf.. veel minder druk. evt. kan er (afhankelijk van de persoon ook) de andere dag nog wel iemand hier langs komen maar als hier mensen langs komen kan anne ook gewoon normaal naar bed zoals ze dat gewend is en gaat het ook wel goed. uiteindelijk.. ze wennen er wel aan hoor maar bij jou is ze nu op de leeftijd dat ze ineens veel meer kan zien.. en dus standaard al een hele berg indrukken meer op zich af krijgt. en als iedereen dan ook nog druk is dr te vermaken.. tja dan heeft ze het ineens erg druk enige wat hier echt hielp... was lekker dicht bij mama en dan armpjes er omheen.. dan werd ze wel weer rustig vervelend voor de rest van de familie.. maarja toch liever een blij beebje dan blije (schoon)ouders toch? die zouden het moeten kunnen snappen.. en het beebje doet dat niet. maar ik kan je inmiddels vertellen dat je dat geen 3 maanden volcontinu wil doen *grin*
Onze kleine meid had dat ook. Ze is erg snel 'overprikkeld'. Het enige wat helpt is rust en regelmaat! Ze slaapt alleen boven in haar bedje. Nooit in de box, wandelwagen of wipstoeltje. Box en wipstoeltje is om in te spelen. Zodra ze moe wordt: naar boven, naar bed. Op haar kamer is het rustig. Geen speeltjes in en boven haar bed. Standaard even muziekje als ze gaat slapen, voor de rest stil.
mijn zoontje was in het begin ook prikkelbaar,maar waar ik de fout in ging was dat ik hem elke keer te lang ophield. in principe is een baby van 5 weken een uurtje wakker (daarin krijgt hij/zij de fles,schone luier en kroeltjes) en dan na dat uur weer naar bed. mijn zoontje huilt altijd eventjes voordat hij slaapt en ik laat hem dan even, ook als er visite was en iedereen met allemaal rare geluidjes vlakbij zn gezichtje hing was hij daarna overstuur. ik heb hem de eerste 2 maanden veel laten slapen,en dat hielp wel,hij is nog steeds druk met zn handjes,maar hij heeft nou eenmaal zijn handjes graag boven het dekbed. dan ga ik het ook niet forceren met inbakeren (waar ik sowieso op tegen ben,maar dat is mijn mening) rust en regelmaat helpt heel goed! en bij 5 weken is trouwens het eerste sprongetje! (zie boek "oei ik groei")
mja ik was dus niet zo pro rust en regelmaat althans... wel voor rust en regelmaat an sich natuurlijk maar ik vind het wel fijn asl mijn kind ook kan slapen als er iets van geluid is dat is namelijk soms best practisch maar ondanks dat ook wij op een gegeven moment toch moesten ingeven in het boven slapen (tja.. ze sliep gewoon echt niet beneden.. en dan heb je weinig keuze he ) valt ze nu dus wel weer gewoon af en toe beneden in slaap kennelijk was het egwoon even een fase waar ze doorheen moest. ze slaapt ook midden in drukke winkels etc dus wat dat betreft.. het kan best tijdelijk zijn maar tot die tijd. tja eigenlijk het enige wat er op zit is gewoon luisteren naar wat je kind wil en dat is soms verrekt moeilijk