Hoe te bezuinigen? En waarop?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 29 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Sinds vorige maand is mijn man een dag in de week minder gaan werken om er meer voor mij te zijn (ik ben chronisch ziek). Super lief, maar nu is zijn eerste keer salaris gestort sinds hij 32 uur werkt en dat viel toch even vies tegen. We hebben het uiteraard van te voren laten berekenen, maar toen het zo ver was viel het toch tegen.

    We gaan dus per 1 mei de broekriem aantrekken. Ik denk te weten waar mijn valkuilen liggen; winkels als de action, boodschappen doen met honger, advertenties op facebook van leuke kleding en dat soort dingen.
    Ook kopen wij veel te makkelijk dingen waar dochter van aangeeft dat ze het graag wil hebben.
    Ze barst van het speelgoed en toch is er altijd wel weer iets wat ze leuk vindt of graag wil hebben.
    Bv. ze speelt bij een vriendinnetje met slijm en is hier heel enthousiast over thuis. Dan rij ik de volgende dag gelijk naar de action om slijmspullen te halen; ben je zo maar weer 40 euro verder, want ik koop dan niet alleen die slijmspullen.

    De vaste lasten zijn allemaal doorlopen en kunnen niet zuiniger. De boodschappen kan eventueel nog op bezuinigd worden. Ik koop dingen als cosmetica, wasmiddel ed enkel in de aanbieding.
    We hebben geen tijdschriften abonnementen, laagste pakket van ziggo, sim only telefoon abbo's.
    Kleding kunnen we op bezuinigen, ga ik ook zeker doen. Het streven is 3 maanden lang geen kleding te kopen. De kasten zijn uitgezocht en dochter is klaar voor de zomer en heeft niks nodig op eventueel een nieuw badpak na. Wij zelf hebben geen nieuwe kleding nodig.

    Wel hebben we huisdieren waar een hoop geld naar toe gaat. Medicatie en speciaal voer. Dit heb ik al helemaal uitgepluisd op internet waar het voer bv. het goedkoopste is. Snoepjes krijgen ze sowieso niet. De paarden sporadisch. De paarden krijgen ook niet standaard appels en wortels, maar wel een uitgebalanceerd dieet per paard persoonlijk. Supplementen koop ik als ze in de aanbieding zijn.

    Kunnen jullie eens meedenken waar ik nog niet aan gedacht heb? Of dingen die handig zijn om in de gaten te houden; bonusway en scoupy doen we ook aan mee.
    En tips om mezelf te leren dat dochter niet alles hoeft te hebben wat ze leuk vindt.

    Kom maar door met die tips!
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.275
    113
    Budget maken per categorie. Kijk wat je over houd na de vaste lasten en sparen. Dat bedrag verdeel je over verschillende potjes. Dan weet je wat je uit kan geven aan bepaalde zaken.
     
    NiekeKris, Paardenbloem en Rizzoli vinden dit leuk.
  3. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.460
    10.661
    113
    Dingen die je dochter noemt die ze leuk vind op een lijstje zetten en dat dan kopen voor Sinterklaas, kerst, verjaardag, of een andere speciale dag.
    Niet meer naar de winkels gaan en qua boodschappen eens in de week gaan met een lijstje en je daar aan houden.
    Vast budget aanhouden voor boodschappen.
     
    NiekeKris, Zeebra, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Vaste lasten:
    - energiekosten vergelijken
    - telefoon en televisie vergelijken
    - berekenen wat je kan besparen als je je hypotheek laat omzetten
    - boodschappen per lijstje en niet vanaf wijken - ook b merken kiezen daar waar mogelijk

    impulsaankopen
    - Online kopen wat je nodig hebt, wordt je ook niet verleid. Ik heb een abonnement bij bol.com waardoor verzenden altijd gratis is. Ik ga nooit meer naar de action.
    - een Max budget vaststellen

    heb je al eens in kaart gebracht wat er binnen komt en wat er wordt uitgegeven?
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  5. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Ja, ik heb een excel bestand waarin ik alles bijhoud. We boeken standaard een bedrag per maand naar de spaarrekening en boeken alleen terug bij grote uitgaven.
     
  6. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Boodschappen bestellen via bijv Picnic. Dan hoef je in principe niet naar de winkel en doe je minder impulsaankopen, vooral als je lekkere trek hebt ;)
     
    LizMe, Chillin, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.565
    7.391
    113
    Van alles wat je koopt bonnetje bewaren en vastleggen in Excel.
    A, geeft inzicht in waar het naar toe gaat
    B, op het moment dat je gaat kopen en eigenlijk wel weet dat het niet nodig is heb je extra stok achter de deur (werkt bij mij wel zo in elk geval)

    En als er echt veel bespaard moet worden misschien toch huisdier / paard weg doen?
    Klinkt misschien bot, maar kwam laatst ook weer iemand tegen die mega krap zat, maar wel weer een extra huisdier er bij nam o_O toen dacht ik wel, tja ... Je weet toch dat een dier geldt kost?

    Edit: zie dat je het het al bijhoudt in Excel :thumup:
     
    Shay25 en MissXray vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.119
    15.624
    113
    Vrouw
    Dat is natuurlijk wat te zien hoeveel je wil besparen.
    Gaat dat over 100 euro dan kom je er wel met online boodschappen doen, weekmenu maken en action en impuls aankopen stoppen.
    Gaat dat over een veel groter bedrag, dan zal je alles moeten aanpakken .
     
    Cindy1977 en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Die bezorgt hier helaas nog niet. We bestellen wel eens via de appie als die veel dingen in de aanbieding heeft die we veel gebruiken.
     
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.119
    15.624
    113
    Vrouw
    Maak je vooraf een menu op en lijstje?
    Dat maken en niets anders meenemen kan al een hoop schelen.
    Vaak neem je toch vooral lekkers als extra en niet zozeer noodzakelijke dingen en laten die extra's vaak duur zijn.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  11. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Nee zo erg is het gelukkig niet. Daar waken we wel voor. Maar begrijp je punt zeker wel. Er komt iig geen dier bij. Niet nog een mond om te voeden.
     
    Felice vindt dit leuk.
  12. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Een budget aan extra's, dus impulsaankopen, pinnen en dat is dan het geld dat je per maand aan niet noodzakelijke spullen mag besteden. En daar hoort ook de action bij :roflmao:

    We geven namelijk meer geld uit als het digitaal is. Als jij 100 euro in je portemonnee hebt en daar moet je de hele maand mee ben je direct voorzichtiger.
     
    LizMe vindt dit leuk.
  13. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    1 keer in de week boodschappen doen, weekmenu maken en zorgen dat je af en toe kan wisselen qua eten.

    Een voorraadkast is ideaal als je op de aanbiedingen let, zodat je de ene week misschien wat meer kwijt bent maar de andere week wat minder.

    En: als je bij de AH / Hoogvliet boodschappen doet, kooppunten sparen! Hier krijg je 6 procent rente boven op en dat zie je nergens meer. Ben je misschien iets meer kwijt per week aan boodschappen, uiteindelijk haal je dit er dik uit.

    Voor alle impuls aankopen bijv voor kids, ik heb zelf altijd geleerd dat ook al was ik jarig en ik wilde een groot cadeau, ik zelf geld bij moest leggen. Wij hadden thuis namelijk weinig geld dus als het dan een duur cadeau was, moest ik toch echt gelijk m'n verjaardagsgeld inleveren.

    Mocht je een keer wat leuks voor de kids halen, bij de kringloop kan je vaak ook leuke dingen scoren voor weinig.

    En zet dingen die je niet meer gebruikt op marktplaats of verkoop groepen. Elk jaar overstappen van internet loont ook vaak.
     
    Chillin en Rizzoli vinden dit leuk.
  14. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Oei hier hetzelfde... wij zijn gaan leven naar een bepaalde standaard en nu die lager is geworden vind ik het zooo lastig.

    Ik ben qua inkopen hetzelfde als jij...
    Die lockdown was fijn, totdat ik erachter kwam dat zo'n afspraak bij Action handig was. Ik had me voorgenomen nog 1 keer te gaan, wat resulteerde in een bizar bedrag bij de kassa. Het lukt gewoon amper. En het is vaak mijn schuld.
    Kleding voor de kinderen koop ik al niet meer tussendoor en voor mezelf al maaaaaanden niet. Maar toch.. in de weekenden is het dan weer mijn man zijn schuld happie hier, snackie daar (Meer kan ook niet door corona)

    Het enige wat hier echt zou helpen... Maar wat ik dan weer elke maand vergeet. Is een envelopje met een bepaald gepind bedrag en op is dan ook écht op. En dat is zo verdomde lastig..

    Ohja, wel maken wij elke week een weekmenu met 1 lege dag waarin we of patat of pizza eten (wat gewoon in de vriezer ligt) of ergens anders eten. En dat is de afgelopen maanden bij vrienden of familie geweest ipv uit eten. Dus dat scheelt ook...
     
    Bailey07 en Rizzoli vinden dit leuk.
  15. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Ja dit dus, hier ga ik vaak de mist in. Ik maak meestal begin van de week een weekmenu aan de hand van de aanbiedingen van die week en dan ga ik boodschappen doen.
    Maar ik vind het ontzettend moeilijk om elke dag weer opnieuw iets te bedenken om te maken/koken. We eten een keer per week makkelijk als dochter savonds gaat sporten. Verder eten we een keer in de week friet. We halen dan friet en doen zelf snacks uit de airfryer.

    Maar inderdaad, die boodschappen en dat weekmenu. heel moeilijk vind ik dat.
     
  16. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Wij hebben tijdens de lockdown meer kunnen sparen dan voorheen omdat alles dicht was. Wij zijn veel te makkelijk van het buiten de deur koffie/lunchen/ijsje enz. Ik ben benieuwd hoe we dat dadelijk gaan doen.

    Lastig is dat he als je je er zo schuldig over voelt. Ik herken dat wel.
     
  17. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Mijn laatste tip...
    Ik heb de afgelopen weken in de gaten gehouden dat ik voor ongeveer 120 euro boodschappen per week doe. Altijd rond de 100 euro bij de Lidl en rond 20 bij de AH/Plus/Jumbo voor bepaalde merken.
    En ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik hier niet overheen ga. Iets lekkers om te snaaien chips/koek/wijn, geld op? Pech! Week erna dan maar.
     
    Chillin en Rizzoli vinden dit leuk.
  18. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    We doen bij de plus al koopzegels. Ik wist niet dat je die bij de AH ook hebt. Zal er eens naar kijken!

    We gaan eind van het jaar naar glasvezel en dan betalen we het eerste half jaar maar iets van 30 euro per maand. Het verschil met ziggo en glasvezel zet ik ook gelijk op de spaarrekening.
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik doe ook een week menu een bestel bij de Albert Heijn. Ik heb op de Allerhande app allemaal leuke, lekkere, snelle en goedkope gerechten op mijn favorieten gezet. En daar kan ik zo der ingrediënten van op mijn boodschappen lijstje zetten. Dus dan is het heel makkelijk gevarieerd te eten en ook niet te ingewikkeld. En belangrijker, geen impulsaankopen in de supermarkt want ik kom er nooit meer.
     
    Neuzeke en Rizzoli vinden dit leuk.
  20. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    He dat klinkt goed zeg. Daar ga ik zeker eens naar kijken. Vooral dat niet te ingewikkeld klinkt goed haha
     

Deel Deze Pagina