6 maanden en lust geen groente

Discussie in 'Voeding' gestart door Poohbeer2, 11 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Onze dochter is nu bijna 6 maanden oud en lust helemaal geen groente.
    Alle smaken hebben we geprobeerd van de potjes, maar geen een groente lust ze. Worteltjes, bruine bonen met appel, sperzieboontjes, broccoli en zelfs visrisotto (je moet wat) vielen niet in de smaak. Ook zelf gekookt is niet lekker (bloemkool met aardappel). Heb ook al geprobeerd om de smaak te verzachten met liga erdoor of aardappel, maar het helpt allemaal niet.
    En dan niet gewoon, niet lekker, maar echt kokhalzen, hoesten en in het allerergste geval zelfs overgeven, zo gruwelt ze ervan. De rillingen lopen over haar lijfje en de lippen gaan stijf op elkaar. Ook draait ze steeds haar hoofd weg en trekt er alle vieze, maar ook komische :) ,gezichten bij.
    Gelukkig is het nu nog niet zo belangrijk, maar ze zal straks toch echt groente moeten eten.
    Fruit is totaal geen probleem. Alles lust ze, ook zelfgemaakt. Dan s helemaal te gek.
    Ze krijgt om 10-10.30 fruit (tussen twee voedingen in)
    En om 17-17.30 groente (ook tussen twee voedingen in).
    Maar hoe moet dat straks verder?
    Zijn er meer kinderen die geen groente lusten en hoe ging dat later?
    Is er iets wat ik nog kan proberen?
    De lol gaat er nu toch echt aardig af, ook om zelf te koken.

Bedankt alvast,

Char

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    En als je even een week of twee wacht? Vaak willen ze dan opeens wel!

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik sluit me bij Yake aan... even een pauze in lassen en dan rustig aan weer opnieuw beginnen. Geadviseerd wordt om 3 dagen een paar hapjes van dezelfde smaak te geven en dan een dagje niks. Dan weer 3 dagen een ander smaakje. Dit heeft bij Louise althans wel goed geholpen maar misschien deed je het al zo.

Probeer te ontspannen... het komt vanzelf en het moet zeker geen strijd worden ;)

4. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bedankt voor de racties. Zijn er groente waar ik het beste mee kan beginnen of maakt dat niet uit? Ik ben begonnen met de potjes voor 4 maanden. Warteltjes, bruine bonen met appel, en sperziebonen. Dit omdat het zachte smaken zijn en iets of wat zoetig van zichzelf. Hoe kan ik het, na een pauze, het beste aanpakken?
    Ze zal starks toch een fles moeten vervangen voorde warme hap.

5. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    maar blijft ze er van gruwelen, ook als je bijvoorbeeld 4 dagen achter elkaar t zelfde geeft zodat ze er aan kan wennen? Dana gruwelde in t begin ook van nieuwe smaken, maar zodra ze er aan gewend was kreeg ze er geen genoeg van :)

wat je ook kun proberen is gewoon stukjes gekookte wortel of brocoli ofzo voor dr neerleggen, laat haar zelf maar uitvinden wat ze ermee moet doen. Voor sommige kindjes werkt gepureerd eten gewoonweg niet.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ook eens stukjes proberen... Eva kreeg meteen al stukjes, toen probeerde we een keer een potje maar daar gruwelde ze echt van en ze moest kokhalzen. Dus niet meer gedaan (waren we ook al niet van plan, maar wilde het even proberen omdat het potje op moest).
    Eva houdt trouwens helemaal niet zo van groente, ze lust eigenlijk alleen brocoli, sperziebonen en boerenkool (maar van de boerenkool krijgt ze last van haar darmen). Ze eet wel goed fruit, op een dag eet ze een paar mandarijnen, een stuk of 20 druiven en een halve appel. Dus haar vitaminen krijgt ze wel geloof ik, ik maak me er in ieder geval niet druk om. Ik ben zelf ook niet zo'n groente-eter trouwens, ik hou sowieso niet erg van avondeten. En Eva ook niet ;).

7. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Thom vond de eerste dag worteltjes ook vreselijk. Kokhalsen, hoesten, wegdraaien. De tweede dag at hij er al stukken meer van, de derde dag vond hij het wel aardig had ik het idee. Alleen bij de brocolli de afgelopen dagen werkte het niet helemaal zo haha, dus daar zou ik niet mee beginnen ;)
    Ik kook overigens de groenten zelf, geen potjes, en ook niet een te gepureerde blup, maar nog wel een beetje stukjes erin.

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik heb laatst zelf bloemkool gemaakt, met aardappel en dat met de staafmixer gepureerd. Er blijven dan wel wat kleine stukjes inzitten, maar als ze het alleen maar ruikt trekt ze een vies gezicht.
    Ik geef groentes twee dagen achter elkaar dezelfde smaak. En na een tijdje opnieuw proberen, maar niks helpt tot nu toe. Ik zal een stukken groente geven. Misschien lust ze het dan wel.

Groente heeft ze toch nodig, want daar zitten andere vitamientjes in dan in fruit.
    Ben benieuwd hoe het zal verlopen. Eerst nog even een pauze.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    De komende maanden heeft ze groente nog niet echt nodig, het is nu gewoon een periode van wennen en uitproberen. Met Eva zijn we pas met 6 maanden begonnen en pas met 8 maanden ging ze echt een beetje eten.
    Ik eet zelf ook niet veel groente maar wel veel fruit, en ik ben best gezond geloof ik ;). Wat er niet ingaat (zeker bij zo'n kleintje, maar ik word soms echt misselijk van groente), gaat er gewoon niet in, dan maar wat meer andere gezonde dingen.

10. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ze krijgt nu nog 5 flessen melk op een dag. Straks bouwen we af naar 4 flessen. Maar dan moet ze wel vervanging krijgen. Fruit eet ze gelukkig wel. Zelfgemaakt of een potje, het maakt haar niet uit. En als ik niet op pas, dan eet ze er teveel van en wordt het spugen, omdat ze te vol zit, zo lekker vind ze dat. Alle soorten lust ze ook, behalve het potje met pruimen enzo. Die vond ze minder. Zelf maak ik altijd een mengeling van sinaasappelsap (versgeperst), banaan en kiwi Heerlijk. af en toe een liga erdoor. MMMMM! Ook erg lekker voor mij!

11. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Ik merk trouwens ook dat als de groenten te dicht op de vorige fles zitten dat hij het dan ook veel minder eet. 3 uur na de vorige fles vind hij het al een stuk smakelijker. Misschien werkt dat? Of een beetje melkpoeder+water er doorheen?

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.825
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook zo, als ze om 8 uur haar fles heeft gehad, hoef ik om 10 uur echt nog niet met fruit aan te komen. Pas tegen 11 uur, is vroeg genoeg. En dat geld ook voor de groente. Pas zo'n 3,5 uur na de laatste fles, eet ze haar groentepotje leeg. Ze moet echt wat honger hebben.
    Ook weer niet te veel ;) want dan is ze te ongeduldig en gaat dan lepelen niet snel genoeg. En als ze moe is wil ze ook niet... ;) tja het is wat...

13. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Maar welke fles kan ik straks dan het beste laten vallen?
    Ze krijgt nu als volgt:

7.00 180+6+2
    10.00 180+6 drinkt ze vaak niet helemaal leeg, laat ong 90 staan
    11.30 fruithapje
    13.00 180+6
    16.00 180+6
    19.00 180+6

Ik zou zelf eerder de fles van 10 aten staan omdat ze die slechter drinkt,
    Maar wanneer moet ik haar dan groente geven.?
    Ze doet het nu ontzetten goed op dit ritme ook slapen.
    Ze slaapt van 7 uur 'savonds tot 7 uur 'sochtend door en dan na de fles tot 10 uur. 's middags slaapt ze van 13.00 tot 16.00.
    Ik wil haar ritme eigenlijk ook niet verstoren nu het zo goed gaat. De tijden dat ze wakker is is ze heel vrolijk en huilt ze nooit, en als we haar naar bed brengen gaat ze ook altijd, zonder te huilen of te jammeren slapen. Dit is dus haar ritme.
    Van het cb heb ik tot nu toe geen goed advies gekregen.
    Haar gewicht is altijd een rommeltje geweest. Weinig aankomen en als we een voeding gingen minderen (op advies van cb) kwam ze gelijk helemaal niet meer aan. Ik ben sinds de kerst dan ook overgestapt van borstvoeding op flesvoeding. Het is nu dus allemaal maar en beetje zelf uitvogelen en advies aan jullie vragen.
    En aan jullie antwoorden heb ik tot nu toe meer gehad dan aan de wijze lessen van het cb terwijl zij toch meer kinderen zien per week dan ik in een heel jaar, maar goed.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor alle tips tot nu toe!

14. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Inderdaad die van 10.00 dan. Hopelijk houdt ze het vol van 07.00 tot 13.00. Fruithapje dan wat eerder doen, of gewoon zo houden als ze niet erg hongerig wordt.
    Ik neem aan dat ze na de fles van 13.00 lekker in slaap valt? Dan lijkt het me lastig om die te verplaatsen, want inderdaad ze doet het erg lekker zo, zo'n lang dutje zou ik ook niet willen verpesten ;)

Vergeet ik de groenten, je hebt de flessen redelijk dicht op elkaar dus even kijken...
    Ze eet er nu toch heel weinig van dus erg dicht op de volgende fles zal nu niet zo'n punt zijn. Voor de toekomst, als ze meer (moet) eten wordt het wel wat lastiger, daar kan ik je zo geen tips over geven.

15. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Ik zou rond 10.00-10.30 het fruithapje geven en dan daarna de fles. Zedrinkt dan nog wat ze nodig heeft. Als ze 200 gr. fruit eet kan die fles eraf.

Het zelfde kun je doen met de groente. 16.00 groente en dan rond 16.30 de fles. Als ze wat groter is kun je tijd van de groente wel rekken tot 17.00-17.30 en kan ze gezellig mee eten met jullie.

Succes

16. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Lekker met ons mee eten. Dat wordt later het volgende probleem, maar dat zijn zorgen voor later. Mijn man is iedere avond rond half zeven thuis, dus wij eten altijd heel erg laat, en ja, dat kan ik haar natuurlijk niet aandoen. Maar het is ook zo ongezellig als zij als enige zit te eten. Maar... dat zien we later wel.

Voor nu, alvast bedankt voor de antwoorden.
    Misschien kan ik de fles van 13.00 uur wel een beetje vervroegen naar 12 uur. Dan om 15.00 uur weer een fles. Dan heb ik ook wat ruimte voor een groente hapje en lust ze het misschien ook wel iets meer. En dan om 19.00 uur de laaste fles.
    Lastig hoor allemaal. Waar doe je goed aan?

17. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    kijkend naar mijn eigen kinderen hoe en wanneer ik hen te eten gaf (groente) zou ik die van 16.00 uur vervangen voor de groente, of in ieder geval eerst haar dan de groente geven, en afhankelijk van wat ze van de groente gegeten heeft nog een klein flesje melk na.

Deel Deze Pagina