Hoi allemaal, Het zoveelste slaaptopic, sorry Onze zoon is 6 maanden en krijgt BV op verzoek. Nu heeft hij geen ritme en wat mij betreft is dat ook prima. Alleen hij slaapt overdag bar weinig, soms maar 2x 30/45 min. Dan is hij de rest van de dag in zijn ogen aan het poeren en aan zijn oortjes aan het trekken. We proberen hem naar bed te brengen wanneer hij slaapsignalen vertoont. Soms gaat het goed, maar als hij niet wil, dan jengelt hij niet, maar begint gelijk te huilen en dat gaat over in hysterisch gegil. Zover laten we het niet komen en dat wil ik ook niet gaan doen. Je hoort ook wel dat een baby na zijn slaapcyclus van 45 min weer in slaap gaat vallen in een rustige omgeving, nou, helaas onze zoon niet. Weer hysterisch. Op welke manier kan ik hem enigszins aanwennen toch te gaan slapen? We zijn rondom Kerst en Oud en Nieuw twee weken vrij, dus dan kunnen we er extra aandacht aan besteden, buiten hetgeen we nu al doen. Iemand tips? Bedankt.
Hoe gaat het op de creche met slapen? Ik hou thuis vaak dat slaapritme aan met de 2 slaapjes en dat gaat goed. Ik zou er denk ik als je er tijd voor hebt bij gaan zitten en kijken als je bv na 45 minuten de speen er weer in doet of hij dan weer doorslaapt. Kamertje donkerder maken kan ook een optie zijn?
Misschien is 30/45 minuten voldoende voor hem. Mijn dochtertje slaapt al een maand zo overdag, 3x30 minuten. Ze word vrolijk wakker Ze gaat om 7 uur / half 8 naar bed en word half 8 weer wakker. Dus dan komt ze wel aan haar rust.
Ooh lees nu dat hij veel in zijn ogen wrijft... Dus hij geeft duidelijk aan wel moe te zijn Ik zou dan inderdaad de tips van tuttie proberen. Succes!
En proberen structuur aan te brengen als je dat nog niet doet? Mijn dochter gaat bijvoorbeeld niet slapen als ze aan het spelen is heeft geen zin om te proberen ook al is ze moe....Ze gaat altijd na het eten naar bed want dan heeft ze even een rustmomentje. Dan naar boven, slaapzak aan, speen, muziekje aan, kus en lekker slapen. Dit werkt niet altijd hoor maar het helpt zeker!
Bedankt voor de tips dames! Zijn kamertje is voorzien van een verduisterend rolgorijn, dus ik denk wel donker genoeg. Speentje terugstoppen werkt helaas doorgaans niet. Het is ook wel iets van de laatste tijd. Overdag is hij overigens wel vrolijk, alleen als hij wakker wordt, huilt hij tegenwoordig meer dan vroeger. En hij poert de hele dag in zijn ogen en aan zijn oren. Hij is wel al een week of 6/8 af en aan verkouden, dus mss speelt dat ook wel een rol? Slaapzakje overdag aan ga ik proberen. Verder heb ik gemerkt dat ik het ritueel niet te lang moet houden, dus leg hem in bed, stop hem in, geef een kus en zeg welterusten. Denk zelf dat er ook een deel van hem is dat niets wil missen. Hij vindt alles en iedereen leuk en gezellig...en dan is alleen op bed liggen natuurlijk niets. Overigens slaapt hij bij het wandelen en in de auto goed en vaak ook nog een hele tijd na die tijd. Dan kan hij wel twee uurtjes slapen bv. Nu valt hij vaak onderweg van het kdv naar huis (5 min) in slaap. Normaal wil hij uiterlijk om 7 uur op bed, maar dan slaapt hij tot een uur of 7. Ben allang blij dat hij slaapt, dus laat hem dan maar liggen. Maak hem overigens wel uiterlijk half 8 wakker, anders wordt het te laat eer hij op bed ligt.
Oh en hij komt 's nachts tegenwoordig gemiddeld 2x voor een voeding. Is een tijd minder geweest, maar het is nu eenmaal zo. 's Nachts gaat hij doorgaans makkelijk weer op bed na de voeding. Op dagen dat we er niet uit hoeven, drinkt hij 's morgens en ik kan hem dan ook gewoon weer op bed leggen tot 9 uur ofzo. Helaas voor hem doen we dit alleen op zondag. Als hij eenmaal beneden is geweest, gaat hij moeilijker op bed. Vandaar dat ik denk dat het "niets willen missen" ook een rol speelt.
Hier ook sinds dat hij ongeveer drie maanden is veel slechter slapen. Sinds ik hem bij de eerste moeheidssignalen op bed leg gaat het beter. Maar ik moet niet te laat zijn want dan gaat hij brullen en slaapt hij toch niet meer. Kan het zijn dat je te laat bent?
Dat vraag ik me wel eens af ja en probeer er super veel op te letten. We hebben een tijdje bij de eerste signalen op bed gelegd, maar dat was ook niet goed. Het ligt ws ergens in het midden, maar dat zou ook goed kunnen. Probleem is momenteel ook een beetje dat ik alleen met hem woon omdat mijn man in het buitenland werkt. We gaan daar ook heen verhuizen, maar dat duurt nog een paar maanden. In het weekend gaan we daarheen. Alles wat ik dus moet doen, moet ook met Hugo. Nu probeer ik wel zoveel mogelijk te clusteren en een niet te druk schema te hanteren, maar dat lukt niet altijd. Oppas heb ik verder ook niet, behalve in noodgevallen. Daar voel ik me wel eens schuldig over, maar het is nu eenmaal even zo en we moeten er samen het beste van maken.
Maar als je de deur uit moet, slaapt hij dan ook niet in de wagen of de auto? Als hij moe is is hij namelijk zo weg in deze vervoersmiddelen.... Dat is zelfs een redmiddel als hij echt moe is maar op bed niet meer wil slapen. Nou doe ik dat niet te vaak en probeer hem op bed te leggen bij de eerste signalen maar t is wel een optie....
ik zou zijn oortjes eens bij de huisarts laten nakijken. of eens proberen te laten slapen met een zetpil overdag, kijken of het dan beter gaat
Ga ik doen! Heb morgen voor mezelf een date met de HA, zal het gelijk even vragen. En zetpil om pijn uit te sluiten? @Justy: jawel...dit typte ik eerder : Overigens slaapt hij bij het wandelen en in de auto goed en vaak ook nog een hele tijd na die tijd. Dan kan hij wel twee uurtjes slapen bv. Nu valt hij vaak onderweg van het kdv naar huis (5 min) in slaap. Normaal wil hij uiterlijk om 7 uur op bed, maar dan slaapt hij tot een uur of 7.
Oh sorry! Helemaal over heen gelezen.... Wel fijn. Als je hem echt niet in slaap krijgt zijn die opties er altijd nog!
Misschien hem in de huiskamer laten slapen? Mijn dochter slaapt alleen bij ons in de huiskamer overdag, haar bedje wil ze absoluut niet. Ik zat rond deze periode ook met hetzelfde, niet willen slapen, met heel veel moeite misschien een half uurtje, en continu in oogjes wrijven, etc. Het kan ook een sprongetje zijn. Nu slaapt ze opeens 'vast' rond de middag en dan ook soms voor langere periodes.
Nou hier vanochtend oortjes laten nakijken, maar daar was gelukkig niets raars te zien. Vandaag slaapt hij wel redelijk, maar niet in zijn bedje nog, omdat we de hele ochtend van hot naar her moesten. Vanmiddag lekker thuis rustig aan doen. Vanochtend om half 8 uit bed gehaald (moesten om half 9 bij CB zijn). Toen om 10.30 thuis. Even gespeeld en daarna naar de huisarts. Daar heeft hij geslapen totdat er in zijn oortjes gekeken moest worden. Wel sneu om hem wakker te maken, maar ja. Dus denk half uurtje geslapen. Daarna naar huis en lopend naar de winkel. Op de terugweg was hij vertrokken en hij wordt nu wakker, dus denk uurtje geslapen in de mc.
Hier slaapt ze ook meestal maar een uurtje. Soms dat ze s middags wel zelf een wat langere ruk maakt. Hier slaapt ze alleen als het helemaal donker is, zodra ze wat ziet is ze echt wakker en komt ze niet (meer) in slaap. Nu was ze vanmorgen wat langer wakker geweest doordat de oudste opgehaald moest worden van de psz (normaal is ze een uurtje wakker) en net werd ze ook even wakker maar na een speentje geven is ze weer verder gaan slapen. Soms werkt het hier wel. Maar hier slaapt ze wel een keer of 4 per dag, soms zelfs 5x (ze is vaak voor 6 uur al wakker) een uurtje. 's Avonds gaat ze er uiterlijk om 7 uur in, langer houdt ze het niet vol. Als ze heel toevallig aan het einde van de middag wat langer slaapt, maak ik haar uiterlijk om 6.15u wakker zodat ze een uur later weer op bed kan, anders kom ik niet uit met de oudste. Hier slaapt ze eigenlijk alleen in haar bedje en soms in de auto. Met wandelen etc. niet. Eigenlijk alleen als ze niks kan zien.
Yeahhhh hij slaapt weer! Hij werd weer zo huilend wakker, dus heb hem de borst gegeven op de bank. Daar leek hij nog ontzettend slaperig, dus boven in zijn slaapzak gehezen, de andere borst gegeven en in bed gelegd. Klein beetje gepiept en nu slaapt hij heerlijk alweer 45 min! Ik juich nog niet te vroeg, maar de slaapzak lijkt voor hem duidelijkheid te scheppen. @Red: hier gaat hij ook soms meermaals naar bed hoor, die dagen zijn echter schaars. Gelukkig slaapt Hugo wel overal. Edit: hem net uit bed gehaald, niet gehuild en ziet er alweer meer uitgeslapen uit! JOEHOE!
Hier een baby die vanmorgen een klein uurtje in de wagen geslapen eheeft en tegenn12 uur blijkbaar toch alweer zo moe was dat hij alleen maar aan het huilen was en de fles niet wilde. Ben een uur bezig geweest. Op bed wilde hij niet en de fles wilde hij niet. Uiteindelijk om kwart over 1 nam hij de fles, erna op bed gelegd. Het heeft een half uurtje geduurt maar is toen in slaap gevallen net na twee uur en hij slaapt nu nog (wel tussendoor heel even wakker geweest). Ik moet hem echt op bed leggen voordat hij echt moe wordt anders wordt het een fiasco. Dit is overigens pas sinds kort. Hij had hiervoor nooit last van... Nu heeft hij we zn prikken gehad gisteren dus zal ook wel meer slaap nodig hebben!
Missch moet je hem juist niet gelijk in zn bedje leggen als je van beneden komt? Even een tussenmomentje creeren tussen de drukke omgeving van de woonkamer en de rustige omgeving van de slaapkamer? Dat hij even de tijd krijgt om te aclimatiseren en te "bedenken" dat het tijd is om te gaan slapen. Hier was dat bij onze zoon indd de slaapzak aantrekken en nog even naar de beestjes op het behang kijken. Bij onze dochter knuffel ik eerst nog even en kijk ook naar de beestjes,dan leg ik haar in bed,trek de muziekknuffel aan en geef een kus en ga weg. Als hij zo kort geslapen heeft en hij wordt wakker,probeer je hem dan nog terug te leggen ala je getroost hebt? Missch daar ook een vast ritueel voor bedenken en dat steeds herhalen. Onze dochter laat ik 7-8min gaan (bij jengelen/piepen niet krijsen) en ga erheen en pak haar uit bed en sus haar. Zodra ze weer rustig is leg ik haar weer in bed en doe muziekknuffel aan en een kus. X
Ja, dat probeer ik, maar dan is het nog harder krijsen helaas. Het probleem is dat hij dan niet jengelt, wat dat laat ik ook even gaan, maar gelijk hysterisch krijst. 's Avonds is het ritueel dus voeden in ons bed en dan in zijn eigen bedje, instoppen, speentje, kus en welterusten. Omdat hij BV krijgt op verzoek en dus niet altijd drinkt als hij moe is, is het lastig om dit overdag ook exact hetzelfde te doen. Maar doe in vervolg iig zijn slaapzakje aan. Als ik overigens te lang draal, dan wordt hij al hysterisch. Luier verschonen doe ik dus ook na het slaapje. Zorg natuurlijk wel dat hij vaak een schone krijgt...