Hallo allemaal, WIj hebben sinds 2 dagen last van regeldagen (kunnen die eigenlijk meerdere dagen duren?) Ondertussen is ze de hele nacht om de 2 uur voor een voeding gekomen, en de vorige nacht was al ongeveer hetzelfde verhaal. In ieder geval ben ik helemaal gebroken, dus ik ben wel toe aan een paar uurtjes slaap. Tijdens mijn stuwing in de 1e week van de BV mocht ik van de VK en de KV 1 keer helemaal kolven. Dit heeft onze KV ingevroren en daarbij verteld dat dit tijdens de regeldagen nog wel van pas zou komen. Goed, nu heb ik bedacht dat vanavond wel een goed moment is om haar een flesje te geven. Ik kan dan mooi op tijd naar bed, en dan kan manlief haar het flesje geven. Mijn vragen.. - Hoeveel CC moet ik haar geven? Er is genoeg melk van die ene keer (ong 250 cc.) en ik heb nu iets minder dan de helft uit de vriezer gehaald. Is dat genoeg? - Hoe kunnen we Fenna het beste de voeding geven? Gewoon in een fles?
hoi lizab, Je meisje is nog wel erg klein om al uit een flesje te gaan drinken. De kans bestaat dat ze last krijgt van tepel- speenverwarring dus bij voorkeur laat je haar pas na 4-6 weken uit een flesje drinken. Bovendien zijn de regeldagen er juist om jouw melkproductie op te schroeven en dat gebeurt helaas alleen maar door haar te laten drinken. Ik begrijp de opmerking van je kv dus niet. Regeldagen kunnen zeker meerdere dagen duren en het is juist de bedoeling dat je helemaal toegeeft aan wat zij vraagt, dan is het het snelst weer over. Ik begrijp dat je moe bent maar kun je niet overdag wat bij gaan slapen als je meisje ook slaapt? Als je toch de melk wilt geven die je uit de vriezer hebt gehaald (als ie al ontdooit is kun je hem niet meer terug zetten!) ... er zijn speciale sets te koop om mee te voeden.. cupfeeding heet dat geloof ik maar daar ben ik niet zo in thuis. Zet hem op he!
Door de regeldagen pas je je voeding juist weer aan op de veranderende behoefte's van je kindje. Door het flesje te geven ontlast je jezelf wel even, maar zorg je er eigenlijk alleen maar voor de regeldagen langer duren.
Niet gaan bijvoeden met de diepvriesvoorraad hoor! Als je je kindje op verzoek aanlegt EN heel goed op het aanleggen let, dan ben je het snelste door de regeldagen heen. Want de bedoeling van regeldagen is dat door het vaak vragen door je kindje je borsten meer melk gaan maken. Als je een flesje gaat geven krijgen je borsten niet het seintje 'meer melk maken' en duurt het regelen veel langer.
@Lizab: ik sluit me aan bij Dirksmama. Ik kan echter me jouw vraag wel voorstellen. Regeldagen zijn vermoeiend en niet leuk. Kruip anders lekker samen in bed, dan is het leed snel geleden.
Inderdaad, gewoon aan toegeven! Ivm spruw heb ik ook weer last van stuwing gehad vorige week en sinds het beter gaat, is er weer een regeldag tussendoor gekomen, ze kwam soms zelfs om het uur! En nu is de spruw weer terug (terwijl we nog aan het kuren zijn , het is maar zo'n 2 dagen helemaal weggeweest), dus ik zal wel weer last van stuwing gaan krijgen en daarna weer regeldagen. Hoort er allemaal bij... ik ben allang blij als Eva weer normaal drinkt.
als je ondanks de adviezen toch haar een flesje wil geven, zou ik als ik jou was eens kijken bij de etos voor een tommee tippee fles...die is qua speenvorm "gelijkwaardig" aan de ronding van je tepel en zal de kleine minder snel verward raken (tis niet gezegd dat het gebeurd hoor, kleine van mij had nergens last van gelukkig, pakte gewoon beide)...... wbt de hoeveelheid cc aan het eind van de 1e week zitten ze gemiddeld aan de 80 cc (fles)voeding dus je kunt haar (bv zal ze ongetwijfeld meer gegeten hebben) zo rond de 90-100 aanbieden en kijken wat ze daarvan wegkrijgt....je hebt het er al uitgehaald dus of het moet op of weggegooid worden (wat heel zonde is natuurlijk) als blijkt dat ze het ook met het flesje "goed" doet is het natuurlijk voor jou wel lekker af en toe als je man haar een flesje bv tussendoor zou kunnen geven zodat je ff wat "extra" uurtjes kunt pakken... overigens zijn het zoals gezegd is maar een paar dagen waar je (de kleine) vaak even doorheen moeten.... succes in ieder geval... gr.smoekie
Als je toch besluit om de gekolfte voeding te geven, dan zou ik dat door middel van fingerfeeding doen. Dus een spuitje (via thuiszorgwinkel) en je pink erin. Maar goed, blijven aanleggen is toch het beste. Succes!
Sorry, even offtopic Smoekie, geef jij nog borstvoeding? Ik dacht dat je was gestopt, maar omdat ik je nog geregeld op deze pijler zie (wat natuurlijk mag hoor), begin ik te twijfelen.
Hoi Liza, Als je al gekolfde melk wilt geven zou ik het niet met de fles geven. Je zou het met een cupje kunnen geven, of met behulp van fingerfeeding zoals Appeltje al zei. Moet me helaas toch ook aansluiten bij de rest van de dames dat je er beter aan toe kan geven, dan ben je er veel sneller weer vanaf. Als Fenna regelt dan vraagt zij meer melk, en als je Fenna niet elke keer aanlegt en dus je borsten niet meer melk gaan maken schiet je een beetje je doel voorbij. Daarbij snap ik echt heel goed dat je moe bent hoor, het is bikkelen die eerste weken! Succes lieverd, het is zo weer voorbij!
idd ben ik sinds vorige week (bijna volledig) gestopt met het geven van bv..wat ze nu krijgt is 's ochtends en 's avonds tussen de flessen door dus ze zit in principe geheel aan de flesvoeding... maarre niet om het een of ander...maakt dat ze niet volledig bv krijgt of volledig fv het zo dat ik daarom geen tips kan geven? dat ik het zelf niet kon blijven geven wil niet zeggen dat mijn verstand daarover nihil is... zo zie ik te over moeders die bv geven "goedbedoelde" adviezen geven in het flesvoedingsforum... dus ja je hoeft niet meer te twijfelen, ik ben idd zo goed als gestopt met het geven van bv en gelukkig mag je idd als fv gevende moeder je mengen in vragen in het bv forum en andersom... want we zijn er tenslotte allemaal om elkaar een hart onder de riem te steken, adviezen - ervaringen met elkaar te delen etc...(daarom gaf ik ook antwoord op hetgeen ze vroeg want dat is wat ze wilde zodat haar man de kleine ook de fles kon geven met "afgekolfde melk") en als ik iets niet weet of wat dan ook, behoud ik me ook van commentaar...
Natuurlijk mag je je mening geven Smoekie.... zo bedoelde ik dat ook helemaal niet. Ik was alleen benieuwd of jij na het getob nu was gestopt of niet. Gewoon interesse.
heb ik je verkeerd begrepen, zo kwam het een beetje op mij over.... en idd zoals je hebt kunnen lezen ben ik volledig over op flesvoeding, en leg ik haar enkel nog 's ochtends en 's avonds tussendoor aan maar dat is puur dat ik daar van geniet samen met haar...niet om haar te "voeden"
En dat aanleggen gewoon voor de gezelligheid, het gevoel of gewoon omdat je het wil, dat is iets dat je heel lang kan blijven doen! Ik las eens een artikel van een kinderpsychologe (R. Kohnstam) die dat alle moeders aanraadde, ook als ze hun kind al vanaf het begin fles geven: leg eens aan, gewoon voor het gevoel en de intimiteit. (Leuk extraatje voor de baby is dat die laatste druppels bij een (bijna) afgebouwde borst ontzettend veel antistoffen bevatten, en dat een baby die al haar voeding uit de fles krijgt met een of twee keer per dag even bij mama aanliggen vrijwel net zoveel antistoffen binnenkrijgt als een kindje dat exclusief borstvoeding krijgt).
echt waar? Ik heb afgebouwd na veel ellende en borstontsteking enzo maar leg Jesse nu nog 1 a 2 keer per dag aan. Hij drinkt dan een kleine 10 minuten volgens mij komt er ook niet meer uit. Ik ging me afvragen of het nog zin had en voor wie ik dit nou eigenlijk deed maar het is dus nog wel degelijk zinvol?
Mmm misschien kan ik het weer eens proberen, heb het al een maand of 5 niet meer gedaan. Teveel frustraties voor ons beiden .
@Berna: het kan zeker geen kwaad ! Mocht er toch nog iets uitkomen dan zit dat vol antistoffen e.d. Mocht er niets meer uitkomen dan is het gezellig/veilig samen zijn, en is het heel goed voor zijn mond/kaak spieren e.d. Als jullie het fijn vinden gewoon blijven doen.
[quote="berna1981]Ik ging me afvragen of het nog zin had en voor wie ik dit nou eigenlijk deed maar het is dus nog wel degelijk zinvol?[/quote] hier in ieder geval puur voor het gevoel van "ff samen" vindt het heerlijk als ik haar dan zo lekker rustig bij me heb...vooral 's avonds als we boven tv willen kijken vindt ik het heerlijk om met haar te "keutelen" en juist dan omdat ik dan heerlijk ontspannen in bed lig kan ze soms wel een uur zo blijven liggen (rechts en links) al heb ik zeer zeker het idee dat er niet al te veel meer uit komt omdat ze op een gegeven moment best wel "wild" wordt alsof ze wil zeggen wat zit ik hier nu te doen... en dan zet ik haar weer lekker rechtop naast me in mijn armen en gaan we nog ff relaxed "tv kijken"
Is het 1 regeldag of kan het ook meerdere dagen aanhouden? Ik heb het idee dat Bryan een regelWEEK heeft