haarscheurtjes, en spruw

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aurin, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    hai...

ik heb vanaf dag 9 last van spruw, ik gebruik micanozol creme (ofzoiets heet het)
    En Collin (mijn zoontje van bijna 4 weken nu) kreeg nystatine. Dat heeft hij nu 2,5 week gehad, en bij hem is het zo te zien weg, hij laat ook niet meer los tijdens het voeden.

Maar mijn tepels blijven extreem gevoelig.
    Ik heb last van haarscheurtjes, tenminste zo noemde een lactatie kundige het die hier vorige week langskwam.
    En ik moest met tepelbeschermers aan de gang. Dit doe ik nu sinds donderdag, maar moet zeggen dat het niet minder wordt. Mijn tepels zijn nog steeds erg pijnlijk, zeker als Collin net begint met drinken. Ook zitten er op de puntjes bloeduitstortingen... lijken wel blauwe plekjes.
    Mijn tepels, het gedeelte dat hij in zijn mond heeft. is rood en voelt rauw aan.
    Ik gebruik bepanthen creme en lanisol creme.

heeft u nog tips??

kan het zijn dat de spruw bij Collin weg is, maar bij mij niet? (ik smeer ook nog steeds met die creme daar tegen, maar Collin wordt neit meer behandeld omdat de nystatine nu op is, had al een 2e kuur gekregen)

ik wil absoluut niet stoppen met borstvoeding, want Collin groeit heel goed, en het voeden gaat verder prima. hij komt om de 2,5 tot 4 uur overdag en snachts om de 5/6 uur.
    Ook kolf ik 1 voeding per dag. zodat hij kan wennen aan het flesje, de avond voeding krijgt hij per fles.

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    He,

dat groeien zit wel snor, top!
    Balen dat je zo'n last hebt van je tepels, duurt nu ook al best lang dan : (
    Als je last hebt van pijn en kloofjes dan gaat er iets niet goed tijdens het drinken, heeft de lk een voeding van jullie meegekeken en eventueel naar zijn mondje gekeken?

groetjes
    Kirsten

3. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    de lk heeft meegekeken en hij hapt en drinkt goed. (ik ben zelf kraamverzorgende, en heb niet het idee dat hij verkeerd drinkt of hapt)
    Wel gooit hij af en toe zijn hoofd naar achter en trekt dan mijn tepel mee, en laat hem dan schieten als een elastiekje zeg maar.
    Ik gok dat dit komt door het toeschieten van de melk. Heb al geprobeerd eerst te kolven om dat iets minder te maken, maar dit helpt niet.

Ook kolven is erg pijnlijk voor mijn tepels moet ik zeggen, maar dit komt gok ik doordat de schade al gedaan is.

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    auwwww, heb je ook het idee veel melk te hebben of een sterke toeschietreflex los van hoeveelheid melk?

5. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    naast denhaag
    Ik heb veel melk, dat weet ik zeker.

Nu met die tepelbeschermers in, vang ik gelijk melk op. En lek gemiddeld 150 cc per dag (dat vang ik dan op met die beschermers en gooi het in een flesje)

Collin drinkt mijn borsten ook niet helemaal leeg, valt na 1 borst in slaap.
    En daar kan ik dan nog makkelijk 80 cc uit kolven.

6. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hai,

ok, voor veel vrouwen met veel melk/ sterke tsr werkt hetvolgende soms:

- tegen de zwaartekracht in voeden, dus jij beetje achterover of zelfs liggend op je rug.
    - je kindje loshalen als de tsr loskomt en de melk laten wegspuiten tot het druppelt, daarna pas weer aanleggen
    - 1 borst per keer geven (doe je dus al : )

-je borsten eenmalig goed leegkolven en dan in blokjes van 3 uur steeds die ene borst geven, ook bij een slokje na e.d.

Kijken of te voorkomen is dat hij gaat elastieken.

groetjes weer

Deel Deze Pagina