werkende damens advies gevraagt! zit nu een beetje te googlen maar na het omaoppasdrama afgelopen week heb ik besloten uit de volgende keuzes te kiezen (even kort) ik zou stoppen met werken wilde dit ook graag maar manlief nog geen vastigheid dus ik heb mn baan niet durven op te zeggen (vast contract voor onbepaalde tijd) nu voor in de toekomst heb zitten dubben waarom wil ik stoppen met werken want ik vind mn werk heerlijk het is echt mijn baan... kan niet klagen over de organisatie of over mijn leidster helemaal niets nu heb ik zelf al geen goeie band met schoonmama (manlief ook niet zo) maar ja met in ons achterhoofd dat we het toch belangrijk vinden dat ze dr kleindochter ziet, ze komt amper op de koffie ect. eerst wilde ze ook niet oppassen, maar toen weer wel en pfffff wat zei ik ook al weer even kort? maar goed ik me afgevraagt of ik echt mn baan op wil geven en waarom ik niet lekker naar mn werk ga ect ik sta sochtend nu stijf van de stress op de dag dat ik moet werken omdat ik de kleine gewoon niet met een lekker gevoel achter laat en nu al helemaal niet meer met wat ik elke keer aantref maar goed nu zit ik te denken over kinderopvang, kinderdagverblijf/gastouder... mede omdat ik t idee heb dat ze alleen maar thuis en naast dat we wel op pad gaan zich toch een beetje verveelt en we zelf zo goed als geen kinderen direct om ons heen hebben waar ze mee kan spelen, terwijl ze hier wel grote intresse voor heeft de laatste optie is dus gewoon stoppen en voor mezelf iets in het weekend te zoeken. wat zijn jullie ervaringen met opvang en welke opvang en wat zijn de kosten (heb me er namelijk noooooit in verdiept) dilemma dus!
Voor mij was oppas-oma geen optie, mijn moeder wil niet en woont, net als mn schoonma te ver weg.. Ik ben eerst wel gestopt met werken, omdat ik de opvang niet rond kreeg.. Misschien als ik echt had gewild, maar hier is t ook weer niet zo "druk bevolkt" met gastouder-adressen ook kdv is de dichtsbijzijnde 6 km verderop.. Maar hier geen GO of KDV dat ook op avond en weekend opvang bied en ik wilde mn baas niet aan doen mij 20 uur alleen door de week in te roosteren..( heel lastig in de zorg) We wonen hier op een boerderij.. geen winkel in de buurt waar je even heen gaat en op straat wel bekenden treft dus was ik t thuis al vrij snel beu.. Gelukkig deed de kans zich voor dat ik in een verzorginshuis als oproepkracht weer aan de slag kon en dat een kdv daar in huis een locatie opende.. Sinds 1 febr. werk ik weer.. O.k. ik ben van 20 uur vast naar 0-uur gegaan, maar financieël kan dat hier.. Per vandaag ben ik toch weer terug bij mn oude baas, in de thuiszorg en Gijs blijft op t kdv in dat verzorgingshuis.. De kosten kun je bij ieder kdv wel opvragen, ik zit nu op 6,75 per uur en heb 2 ochtenden flexibel per week.. Via Kinderopvangtoeslag kun je een deel weer terug krijgen, maar dat hangt helemaal van je eigen financiële plaatje af..( op toeslagen.nl kun je proefberekingen doen)
De kosten zijn ongeveer 6 - 6,5 per uur voor het KDV. Hiervan kun je een groot deel terugvragen van de belasting (afhankelijk van het inkomen) Als het niet klikt met oma zou ik het echt niet doen. Verder lees ik dat jij je baan eigenlijk helemaal niet wilt opgeven, en dat je kindje het niet erg zou vinden om wat meer tussen andere kinderen te zijn (zover je dat nu kunt inschatten). Dan is KDV of een gastouder een goede optie denk ik.
dank jullie! nee ik heb ook iets van oma oppas ze willen t graag of niet maar niets moet, en t allerlaatste wat ik wil is dat ze zich 'ongewenst' gaat voelen zelf zit ik ook in de zorg maar vaste dagen zijn gelukkig geen probleem andere kinderen en mensen is geen probleem... maar oma laat haar geen slaapje doen (we hebben zoveel moeite moeten doen dat ze overdag ging slapen want dit deed ze vanaf geboorte niet waardoor uiteindel oververmoeid, we hebben t cb hiervoor laten kome) fruithapje? oeps vergeten , elke keer poepluiers? ondanks dat manlief t met r over gehad heeft.... ze kreeg wel een schone luier maar de billen worden verder niet schoongeveegt of ingesmeerd... allemaal dat soort dingen....verder is ze dan zover overstuur dat savonds na bed brengen hel is terwijl op een 'gewone' dag niets aan de hand is
ik heb een gastouder aan huis gehad en daar had ik altijd discussie mee hoe ik de zorg wou voor mijn dochtertje dus toen heb ik alsnog voor het KDV gekozen, mijn meisje vindt het geweldig met de andere kindjes, we krijgen veel terug van de belasting waardoor we maandelijks maar iets van 100 euro betalen voor de opvang. ik ben blij met de keuze kdv en breng mijn dochtertje altijd weg met een grote glimlach op haar gezichtje, dan ziet ze de kindjes en is ze helemaal blij
dat klinkt heeerlijk ben beetje rond gaan neuzen van de kinderdagverblijven hier en mn oog is op 1 gevallen, maar hmmm tja waar selecteer je op zeg maar, waar let je op, naast het eit dat het gewoon goed moet voelen als je daar binnen bent want horizontaal/verticaal tijden/afstand en dan ik werk 6 uur per dag van 8 tot 3 / half 4 spreek je dan ook gewoon van 2 dagdelen?
nee bij 6 uur per dag spreek je van 2 dagen geloof ik, dat verschilt per kinderdagverblijf, bij ons is een dagdeel van 7.30 tot 13 uur en van 13.00 tot 18.00 uur. ik heb op een gegeven moment gekozen voor het kdv dat gelijk plek had, en heb goed op mijn meisje gelet en hoe hun met haar omgaan, hoe ik haar aantref als ik haar ophaal, (blij, moe, gefrustreerd of tevreden). de meeste kdv hebben zich aan landelijke richtlijnen te houden, het zal dus al met al niet veel uitmaken en ik zou in eerste instantie kennis gaan maken met de meest gunstige qua ligging woon/werk.
ik ga ze deze week nog bellen deze week en volgende week is manlief de dagen dat ik werk thuis maar ja daarna... en dan als er een wachtlijst overal is voor nood toch nog maar even oma :s
voor tijdelijk is het misschien nog te overzien, ik begrijp heel goed dat je oma niet ziet zitten als vaste oppas, succes!
Als je je werk zo fijn vindt, zou ik dat niet zomaar opgeven. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk Als je de opvang goed weet te regelen, dan kan dat echt een meerwaarde zijn. Wat betreft de opvang, ik heb alleen ervaring met het kinderdagverblijf. Daar ben ik heel tevreden over en mijn zoontje gaat er met veel plezier naartoe (al sinds hij 3 maanden oud is). Als ik hem ophaal, is ie altijd vrolijk aan het spelen en krijg ik een grote glimlach van hem. Ik merk gewoon aan hem dat hij de dag daar goed doorkomt. Bovendien zijn de leidsters erg lief. Ik zou als ik jou was gewoon even langs het KDV gaan. Dan kun je even sfeer proeven. Het is voor mama wel even wennen als je kleine voor het eerst naar het KDV gaat, maar dat komt over het algemeen snel goed. Succes!
Er zijn natuurlijk heel veel selectie mogelijkheden : Voor een KDV zou ik ook kijken naar haal- en brengtijden. Als je opvang wil om 8 uur en ze gaan dan pas open, dan kan dat lastig zijn. Daarnaast natuurlijk hebben ze plek of een wachtlijst van 2 jaar? Zit de verzorging met luiers etc bij de prijs in? Is er een pedagogisch beleid en is die info makkelijk beschikbaar? Wat is het beleid bij ziekte? Wat is de sfeer, past deze bij jou? Wat voor buitenruimte hebben ze? Doen ze 'extra' dingen als avondmaaltijden, kindertheater, een kapper, EHBO voor de ouders, etc? Een actieve oudervereniging? Horizontaal of verticaal? Het is natuurlijk heel persoonlijk. Wat ik ook heel belangrijk vond is dat de communicatie met ons als ouders goed is en dat er meegedacht wordt. De eerste telefoongesprekken zeggen samen met een bezoekje vaak erg veel. Mocht 1 KDV dat niet net nieuw is wel plek hebben en de rest heeft een lange wachttijd, dan zou ik met toch achter de oren krabben . Bij een gastouder is het belangrijk dat het klikt en dat jou opvoedingsideeen in elk geval op de belangrijke punten overeen komt. Geef jij je kind liever nog geen snoep en de gastouder vindt dat normaal dan is dat best lastig. Verder is het wel fijn als een gastouder ook een ander kindje van ongeveer dezelfde leeftijd heeft. Als laatste de vergoeding door de belastingdienst heeft wel een lager maximum dan het KDV en de gastouder moet een certificaat of diploma hebben. Zowel het KDV als de gastouder heeft voor en nadelen. Succes met kiezen.
hier een kdv juffie: selectiecriteria zijn ook persoonlijk natuurlijk. Vooral de openingstijden lijken mij praktisch belangrijk. Horizontaal of verticaal is moeilijk om te adviseren, ik weet niet wat voor moeder je bent. sommigen kiezen voor horizontaal, omdat ze schrikken van het feit dat de kleintjes spelen tussen de groten. Anderen kiezen juist voor verticaal, omdat ze bang zijn dat het op een horizontale babygroep lopende band werk wordt. Als leidster gesproken ben ik voor verticaal, maar das jouw keuze uiteraard. Het allerbelangrijkste is de eerste indruk die je krijgt als je binnenkomt en de klik met de leidsters, als je daar iets in tegen staan, zal dat altijd naar boven komen is mijn ervaring. gastouder en kdv zijn ook voors en tegens. sommigen vinden het heerlijk dat hun kindje in een gezinssituatie wordt opgevangen en kunnen niet tegen de volle groepen. Anderen vinden het een "eng" idee dat er bij een gastouder weinig sociale controle is, 1 persoon en niemand weet hoe de dag verloopt. Op een kdv zijn verschillende mensen. Suc6 met de keuze. Als je nog vragen hebt...
dankjullie! ik kan hier veel mee want heb me er echt noooooit mee bezig gehouden omdat ik eigenlijk altijd overtuigt was dat ik een thuisblijfmoeder wilde zijn en mijn ideeedn naar mijn idee altijd heeel erg anti kdv was *schaam* maar ik merk dat ik gewoon zoveel plezier en energie uit mn werk haal en ik kan niet stil zitten en alleen maar thuis zitten (niet verkeerd opvatten!) en tja een chagarijnige moeder heeft ze ook niets aan natuurlijk... maar de omastress komt ook absoluut niet ten goede ik ga even alles laten bezinken en jullie berichtjes zeker goed 'overdenken' en meenemen met acties
overigens tulip... dacht ikzelf dat je zel voor luiers en voeding ect behoorde te zorgen altijd nog een punt om op te letten
goeiemorge! ik heb vanochtend contact opgenomen met kdv die ik op t oog had, ze hebben meerdere locaties... nu werd ik heel snel doorverwezen naar hun website dus dat vond ik wel beetje jammer maar ik mag na de locatie bellen wat voor ons het beste uitkomt en even vragen of ze tijd voor me hebben dat ik langs mag komen een dezer dagen.
ben benieuwd hoe het afloopt. o ja eigen voeding en luiers heeft vaak te maken met de uurprijs. Sommige kdv's regelen alles voor je en dan betaal je meestal wat meer.
Ons meisje heeft eerst een half jaar op KV gezeten (met 3 maaden naar toegegaan). Ze zat in een groep met kindjes van 0 tot 4 jaar. best heel druk en ik had soms het idee dat ze heel lang in de box lag omdat de oudere kindjes meer aandacht vragen. Verder kwam ze nooit (!) buiten. Was altijd ziek en verkouden. Wij vonden het ook heel erg duur. 3 hele dagen, kostte ons bijna 300 euro per maand. Ben toen 's gaan praten met een gastouderbureau. Kosten zijn lager, opvang kleinschaliger, geen 10 verschillende leidsters en meer flexibel. Heb een fantastische gastouder leren kennen en daar gaat ons meisje nu al een jaar naar toe. Ze zit met maximaal 4 kinderen van 0 tot 2,5 jaar, gaan elke dag met de bolderkar naar buiten, krijgt genoeg aandacht, gaan naar kinderboerderij, asiel, ballorig etc etc Verder kan ik eenvoudig 's een dagje ruilen. Meisje heeft het erg naar haar zin, GO krijgt elke morgen een uitgebreide knuffel. Moet wel zelf voor luiers zorgen. Voor ons: de kosten zijn omlaag gegaan naar net over de 100 euro per maand! We kunnen goed communiceren met de GO, als ons iets dwarszit kunnen we er goed over praten. Voorons de ideale uitkomst.
Een goed kinderdagverblijf is goedgekeurd door de gemeente. Anders krijg je ook geen kinderopvangtoeslag. Bij ons stond op de site van de gemeente een lijst met alle goedgekeurde kinderdagverblijven met per kdv een evaluatieverslag van de laatste keuring. Daar ben ik mee begonnen om te zien welke goed uit de bus kwamen. Van de beste kdvs die aan onze voorwaarden qua afstand en openingstijden voldeden heb ik toen de websites bekeken en hun pedagogische plannen doorgelezen. Vervolgens hebben we een afspraak gemaakt om kennis te maken bij het kdv dat ons het meest aansprak. We voelden ons er erg thuis en hebben ons toen meteen ingeschreven.
Wij brengen Britt twee dagen per week naar het KDV en eerlijk gezegd bevalt het me SUPER! Het KDV is kleinschalig, gezellig en knus, de leidsters zijn allemaal vaste leidsters, ze zijn met veel dus veel toezicht, ze zorgen super voor onze dochter. Als ik haar terug krijg van het KDV is ze veel vrolijker dan van opa en oma. Logisch toch ook, op het KDV hebben ze veel meer te zien en is het voor een kind gewoon minder saai! Als het aan mij lag, ging onze dochter alle dagen dat ik werk (4 dagen) naar het KDV.
Dat is bij elk KDV weer verschillend, Kirsten zit sinds ze 4,5 maand is op een kdv en ze zit op een verticale groep. Ze werd heel goed in de groep opgenomen door de grote. Tuurlijk worden ze regelmatig in de box gezet omdat er grote kinderen ze anders overlopen. Maar ze ging elke keer mee naar buiten in de kinderwagen en later in de buggy. En sinds ze kan kruipen heb ik aangegeven dat ze op de grond mag spelen. Voor mij hoeft een kdv niet aan theater, avondmaaltijden te voldoen. Avondmaaltijd vind ik voor thuis. Ze verwijzen je allemaal naar de sites toe want daar staat heel veel info op waardoor je alles rustig kan doorlezen. Als je een kdv bevalt zou ik een afspraak maken en om een rondleiding vragen. Ik had me bij meerdere in laten schrijven, ik kreeg na dik een jaar kreeg ik een plekje voor haar. Ik kan je verzekeren er zal altijd wel voorkomen dat er een invalleidster op de groep staat. Er kan altijd iemand ziek zijn, op vakantie, cursus, vrije dag. Invalleidsters zijn net zo goed als de vaste leidsters.