Hoe te zien of er voldoende voeding in zit..?..?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mirwar, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Hallo!,

Hoe kan je zien of er voldoende voeding in de bv zit? Ik kolf al mijn voedingen af en zie dus wel hoeveel cc ze binnenkrijgt maar ze heeft al zoooo snel weer honger! Ze is 10 weken en krijgt al 170cc. Na de fles heeft ze ook genoeg, laat soms zelf klein beetje wel staan maar ze heeft gewoon ontzettend snel weer honger!

Nou hoor ik wel eens vrouwen zeggen dat er niet genoeg voeding in hun bv zat....hoe kan je dit zien/weten/testen?

Mirjam

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Vrouwen die dat zeggen, weten niet waarover ze het hebben.
    Zoiets als onvoldoende voeding in bv bestaat namelijk niet. Er zit *altijd* voeding in borstvoeding.
    De kleur zegt niets over de voeding of voedzaamheid.

Bv is heel licht verteerbaar voor babies, een fantastisch fenomeen,want daardoor worden de darmen een stuk minder belast dan door kv.

Mijn zoontje zat met 10 weken ook op 180 ml dus dat zegt niets. Wij kunnen immers niet zien wat ze uit de borst drinken. Als je kindje genoeg heeft ,ga daar dan ook vanuit. Het feit dat ze volgens jou snel honger heeft ( wat is snel?) is een goed teken.
    Als je voedt op verzoek dan doe je het prima.
    De eerste maanden kan je dan ook wel 10-12 voedingen per dag hebben, dit is normaal.

Als je kindje goed groeit, plast en poept, dan doe je het goed! Laat je niet gek maken door je omgeving. Het feit dat zij (waarschijnlijk) om de zoveel uur voeden heeft met KV te maken, en helemaal niets met bv.

Ga eens naar www.borstvoeding.com en lees daar alles wat je weten wil over het fenomeen bv. Hoe het werkt en wat het doet.

3. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    hoe vaak drinkt ze dan? hoe zwaar is ze groeit ze wel goed?

4. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Nou ze krijgt 4 of 5 voedingen per dag (ze slaapt van 20.00-07.00)...Ze is 5000 gram en ze groeit denk ik wel goed. Ik vroeg op t cb of ze goed/te veel gegroeid was alleen dat kon ze zo niet weten dat moest ze opzoeken in de pc en vervolgens deed ze dat dus niet...
    Dus ik heb geen idee maar ze ziet er goed uit voor mijn gevoel.

Soms komt ze na 1,5 a 2 uur alweer...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of t echt honger is....ik zit er nl behoorlijk doorheen...Dewi huilt zoooo ontzettend veel. Krijsen schreeuwen gillen brullen...
    Volgens t cb (op mijn eigen vragen) vermoedelijk verborgen reflux en we zijn bij een osteopaat geweest en die constateerde een nekwerveltje wat niet goed zit dus daar is ze nu onder behandeling van.

Dus als ze nu zo gilt en schreeuwt weet ik niet meer wat ze heeft hoor...Of last van haar nek/hoofd of last van de reflux, darmpjes of toch honger?
    Als ze eten krijgt is ze stil dat wel...
    Maar goed na t eten begint ze ook meteen weer te schreeuwen wat zou kunnen wijzen op die reflux...en tussendoor giert ze ook enorm veel wat weer te maken zou kunnen hebben met haar nek!

Ik weet t ook niet meer hoor......Ik blijf gissen....

Ik merk echt dat ik af en toe bij haar weg moet lopen als ze zo giert...ik kan toch niks voor haar doen als ik haar optil duwt ze me toch weg. Op schoot of op de arm liggen heeft ze ook nog nooit gewild...

Ik vind t heel erg om te zeggen....ik heb een mooi kindje maar echt leuk vind ik haar op t moment niet...

Dus misschien is t wel helemaal de voeding niet...maar je blijft gissen...

Sorry voor t lange verhaal.....

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

He meid wat een nare situatie en dan ook nog twijfelen aan je melk.

Over je melk kan ik je geruststellen dat is namenlijk altijd goed ! Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
    Ik heb ook tijden om de 2 uren gevoed, zat op die leeftijd ook nog wel op zeker 8 voedingen. Het is soms zwaar ! En soms baal je daar wel eens van, dat mag hoor.
    Heb je al eens geprobeerd om je kleintje in een draagdoek te doen en dan rond te lopen ? Dat helpt hier n.m. altijd goed.

6. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Mirwar,

wat heftig voor je. Ik vind het ook zo goed van je dat je af en toe even wegloopt als je merkt dat het huilen je teveel wordt.
    Ik moest ook denken aan een draagdoek en toen zag ik dat Nemo het ook schreef. Ik hoor er meer goed berichten over en bij ons is het ook een succes. Ik heb trouwens de tricot slen. Meer op:
    http://www.babylonia.be/product.php?main_id=29&lang=NL

Ik weet niet of je nog behoefte hebt aan een andere tip, maar ik schrijf het toch maar even op; en anders mag je er gewoon overheen lezen, hoor! ;)
    Heb je het boekje "regelmaat brengt rust" van Ria Blom wel eens gelezen. Het was voor mij echt een eyeopener en ik merk dat ons kindje heel goed reageert op wat meer voorspelbaarheid. Mij zelf geeft het ook veel rust en overzicht, merk ik, omdat ik wat meer een houvast heb; kan beter inschatten wat mijn kindje op welk moment nodig heeft. Je kunt er meer over lezen op www.debakermat.nl.
    Veel succes!

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op www.borstvoeding.com staat ook een groeicurve, speciaal voor kindejs die BV krijgen. Kun je zelf invullen en bijhouden.

Vervelend dat je kindje zo huilt. Hier geen fans van Ria Blom (hier geprobeerd, geen verbetering gebracht en ik vind het vreselijk om Mirre te laten huilen). Maar het ene kind is het andere niet. Als het CB niets doet met je vermoedens van reflux, direct huisarts inschakelen en je laten doorverwijzen naar een kinderarts. Luister naar je mamagevoelens!

Draagdoek is inderdaad super! Wij hebben de combicotti (kun je kopen bij prenatal). www.draagdoeken.com :D

Edit: Oeps ... ik bedoelde www.babydraagdoeken.nl ... maar de draagdoeken van bovenstaande link zijn wel erg hip, mocht je dat leuk/belangrijk vinden :)

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Onze lactatiekundige kan ook veel tips geven omtrent problemen bij borstvoeding.

Kwebbel

9. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Hoi hoi,

bedankt voor jullie reacties! Ben in elk geval blij te lezen dat het niet aan de voeding kan liggen. Want ook al kolf ik alle voedingen af en is dat best vermoeiend ik vind het wel heel bijzonder dat ze bv krijgt!

Ze krijgt 1 keer per dag een flesje hypoallergeen omdat ik steeds niet op genoeg voeding zit. Nou las ik gister achter op dat pak dat een baby van 5 kilo of meer al 180 water+6 schepjes=200cc mag hebben! Dewi kreeg elke keer ongeveer 160-170cc. En dan 4 voedingen per dag...Dus volgens t cb mag ze idd ook wel meer hebben dus dat ook maar proberen (want ze drinkt t zonder moeite op!)

Dinsdag weer naar de osteopaat geweest, we zien al wel wat verbeteringen gelukkig!

Een draagdoek lijkt mijzelf heel fijn maar ik heb wel zo'n babybjorn? heeft dat niet hetzelfde effect? Ze vindt dit alleen niet altijd even prettig...op de een of andere manier wil ze gewoon niet zo dicht bij mij zijn lijkt t wel...en dat vind ik wel echt heeeeel jammer hoor! Wil zo graag lekker met haar knuffelen!

Ik had een boekje rust en regelmaat geleend van t cb toen ik begon met inbakeren. Dit heeft mij wel heel erg geholpen om haar een ritme aan te leren! Ik baker haar nu niet meer in, het was puur om haar een ritme aan te leren.

Ik probeer positief te blijven! Soms wel moeilijk maar goed ;)

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Blij te horen dat het weer wat beter gaat.
    Het is wel zo, ook al geef je maar 1x per dag kv, je borsten op dat tijdstip niet de productie aanpassen.
    Ook al kolf je op dat tijdstip, het is niet hetzelfde als zuigen aan de borst.
    Waarom probeer je het niet zonder kv?
    Heb je al een lk gebeld?(kosten kan je terug vragen via de belasting)

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Babybjorn is toch écht anders dan een draagdoek.

Deel Deze Pagina