Aantal weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Baby94, 4 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby94

Baby94 Lid

21 mrt 2016
    60
    14
    8
    Goedemorgen meiden,

Begin van de week gebeld naar de verloskundige om een eerste afspraak te maken. Ze had een aantal vragen, met onder andere de vraag wanneer de eerste dag van mijn laatste menstruatie was. Nou dit was dus 30 april. Nu had zij meteen de conclusie dat ik zo’n 4,5 week zwanger zou zijn. Ik heb haar ook verteld dat ik super onregelmatige cyclussen heb (tussen de 30 en 47 dagen). Hoe kan zij dan via de telefoon vertellen dat ik 4,5 week zwanger ben?
    Nu moet ik dus nog wachten tot de 24e voor mijn eerste echo. Maar het maakt me toch een beetje onzeker daar mijn menstruatie dáárvóór heeeel anders was als anders, en dat in de zin van: paar dagen heel weinig bloed en 2 á 3 dagen veel bloed. Normaal is het paar dagen veel bloed, dan paar weinig en klaar.

Ene kant geloof ik haar, want ik heb amper symptomen buitenom dat ik mijn borsten gevoeliger vind worden en ik soms ‘s ochtends misselijk ben. Maar ik vind het toch een beetje lastig te geloven. Iemand hier ervaringen mee?

furby vindt dit leuk.
  2. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

De verloskundige gaat gewoon uit van een bepaalde cyclus.
    Met de eerste echo blijkt dan vanzelf hoever je eigenlijk bent.
    Hier ook cyclus van 35+ dagen en gaat altijd uit van een normale cyclus dus ben altijd minder ver dan zij eigenlijk denken.

Baby94 vindt dit leuk.
  3. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Heel kort, dat kan ze niet weten. Weet je ook wanneer je eisprong is geweest middels ovulatietesten of temperaturen? Ze gaan idd uit van de eerste dag laatste menstruatie omdat mensen die vaak wel weten en de eisprong niet. In theorie gaat men uit van een cyclus van 28 dagen met een eisprong op dag 14 (denk maar aan je biologie boek). In theorie ben je dan op NOD 4 weken zwanger. Maar 2 weken krijg je cadeau, die voor de eisprong. Dus eigenlijk reken je vanaf je eisprong 38 weken verder voor je uitgerekende datum.

Als je dus een kortere cyclus hebt, ben je volgens de eerste dag laatste menstruatie korter zwanger dan je daad werkelijk bent.
    Voorbeeld: Ik heb een cyclus van 24 dagen met een eisprong op dag 14

Hun berekening waarbij ze uitgaan van 28 dagen cyclus
    Eerste dag laatste menstruatie: 3 februari
    Eisprong:16 februari:
    NOD: 3 maart (zij rekenen met 28 dagen cyclus)
    Zwangerschapsduur op NOD: 4 weken

Eerste dag laatste menstruatie: 3 februari
    Eisprong: 16 februari
    NOD: 27 Februari
    Zwangerschapsduur op NOD: 3 weken en 4 dagen

Als je dit door zou rekenen zou je op 3 maart 4 weken en 1 dag zijn. Dat is maar een minimaal verschil natuurlijk. Maar als de eisprong 2 dagen eerder is ben je al 4 weken en 3 dagen zwanger op dezelfde datum

Als je een langere cyclus hebt ben je volgens de eerste dag laatste menstruatie langer zwanger dan je daad werkelijk bent.
    Voorbeeld: cyclus van 40 dagen met eisprong op dag 26
    Hun berekening met 28 dagen cyclus
    Eerste dag laatste menstruatie: 1 Juni
    Eisprong: 26 Juni
    NOD: 11 Juli
    Zwangerschapsduur op NOD: 5 weken en 6 dagen zwanger

Eerste dag laatste menstruatie: 1 Juni
    Eisprong: 26 Juni
    NOD: 11 Juli
    Zwangerschapsduur op NOD: 4 weken en 1 dag zwanger

Dan heb je dus een verschil van bijna 1 week en 5 dagen! Je kan dan ontzettend in de rats gaan zitten over of het wel goed zit omdat je dan dus een ander echo beeld hebt wat past bij de termijn die zij aangeven.

Dus ga er vooral open in! Het belangrijkste is dat het vruchtje goed doorgroeit tussen de echo's. Officieel stellen ze de termijn pas vast bij de termijn echo rond 12 weken.

Als je je eisprong weet kan ik een berekening voor je maken

Baby94 vindt dit leuk.
  4. Baby94

Baby94 Lid

21 mrt 2016
    60
    14
    8
    Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord! :thumup:

5. Baby94

Baby94 Lid

21 mrt 2016
    60
    14
    8

Vervolgens geef ik geen antwoord op jou vraag hahah.
    Mijn eisprong heb ik geen idee van, ik had ovulatie testen gekocht om aankomende ronde mee te starten, niet wetende dat ik een positieve zwangerschapstest zou hebben.
    Die ovulatietesten liggen dus nog steeds in de kast.. :roflmao:

6. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Ah oke dan blijft het bij een schatting idd

7. Iamthegreenfairy

30 jul 2019
    68
    52
    18
    Vrouw
    Als jij 30 april je 1e dag vd laatste menstruatie had en je hebt begin vd week gebeld (dus ook een positieve test neem ik aan) zal je cyclus deze maand dus eerder rond de 30 dan rond de 47 dagen liggen. Anders kon je natuurlijk nog niet positief testen. Je zal dus idd ergens rond de 4/5 weken zitten

Baby94 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina