Hoe tellen jullie de woordjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ikkie97, 3 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Ik lees wel vaak 'mijn zoontje/dochtertje kent al x woordjes'.
    Hoe tellen jullie de woordjes? Tellen alleen woordjes die correct worden uitgesproken of ook als het erop lijkt?

Een paar voorbeelden van mijn dochtertje;

Beer is 'biiiiih'
    Beppe (oma) is 'bep'
    Pake (opa) is 'paak'
    Ilse is 'ies'
    Tsiis(kaas) is 'sssh'
    Nijntje is 'nijn'
    Knuffie is 'k..k..'
    Buurvrouw is 'buup'

Ohja en tellen dierengeluiden ook? (Boe, beh, gnrr, hihihi, woef, maauw)

De woorden die ze correct uitspreekt zijn trouwens
    Mem, heit, op, nee, bus, jas, bal, koko (naam konijn), soms oma en opa.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Haha leuke vraag...bij mijn oudste telde ik de woorden die ook wel voor buitenstaanders te begrijpen waren en woorden die verkeerd uitgesproken werden maar consequent voor hetzelfde woord gebruikt werden.

3. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    telde de woorden die ze echt snapt en bewust uitspreekt =) maar telde eigenlijk nooit hihi.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik telde de dingen die ze consequent voor iets gebruikte. Dus 'brrrw' voor bril en 'naam' voor banaan vind ik een woordje, omdat ze een bril altijd 'brrrw' noemt en een banaan altijd 'naam'.

5. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier tel ik ook niet, maar ik de woorden die ik begrijp zijn voor mij woorden die ik zou tellen.

Met 18 mnd moeten ze 10 woordjes kennen toch ? Ga binnenkort tellen :p

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb ook alleen met 18 maanden 'geteld' (lees: een lijst met woorden gemaakt die ze toen zei), omdat ik het leuk vind dat voor 'later'. :)

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    In het van Wiechenschema staat 3 woorden met 1,5 jaar, nou dat redden we wel :)

Was het belangrijkste woordje nog vergeten trouwens, wordt hier regelmatig gebruikt: "koek!"

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Met 1,5 ook gaan tellen, maar wat telt? Nu (22 maanden) is tellen niet meer mogelijk, elke dag een nieuw woord erbij. Het cb vertelde ons dat hij met 2 jaar minstens 20 woorden moet kennen.

Ander vraagje: spreken jullie alleen fries tegen haar? Hier spreek ik Nederlands en mijn man fries, en van sommige woorden (zoals brood of kaas) zegt hij dan soms het Nederlandse en soms het Friese. Heel grappig!

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Wij spreken idd Fries met haar, maar mijn moeder past twee dagen per week op en die spreekt Nederlands met haar dus ik verwacht straks inderdaad ook woordjes in beide talen! Meende laatst al dat ze 'kijk' zei.

10. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik tel de woorden die andere mensen ook verstaan en begrijpt en ze zelf begrijpt.
    Zo zit ze nu op 326 woorden en praat in zinnen van 2 tot 7 woorden.
    Nu is ze een vlotte kletstante en ligt 1, 5 jaar voor in spraak.
    Ze is 22, 5 mnd oud.

Vanaf nu ga ik het ook niet meer bij houden word te veel :p

11. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Wij hebben wel eens meegedaan met onze oudste aan onderzoeken naar taalbegrip bij baby's. Daarvoor moesten we ook vragenlijsten invullen en aangeven welke woordjes hij al kende. Die hoefde hij dan absoluut niet juist uit te spreken. Zo zei hij bijvoorbeeld in het begin"brah" en "grah" als hij het over een zebra respectievelijk giraffe had. Die telden dus mee.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Ooh 3 ? Nouja 10 redden we ook makkelijk.

Ze zingt ook slaap kindje slaap en dan brabbelt ze op t juiste melodie daar buiten loopt een schaap haha onverstaanbaar maar wel begrijpelijk.
    Zo leuk die kleintjes :D

13. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    tussen de 7 maanden en 14mnd kon ik ze nog tellen
    maar nu niet meer ze praat hele zinnen en zingt veel liedjes.
    tellen 1 tot 10.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Zo dat vergt een hele administratie lijkt me zo!

Hier is het wel lastig bijhouden, soms zegt ze ineens een nieuw woordje en vervolgens horen we dat tijden niet meer. En als je erop aan gaat dringen vertikt ze het sowieso..;)
    Mijn vader zingt bijvoorbeeld altijd een zelfbedacht liedje over 'in de bus', zei ze laatst ineens 'in de bus' en wij echt van HUH zei ze dat nou? Maar het was echt heel duidelijk, maar moet je niet menen dat ze het nog een keer wil zeggen...

15. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Klopt idd hihi.
    Maar ik ben thuisblijf moeder dus heb er naast de schoonmaak wel de tijd voor maar ik doe het nu niet verder meer hihi. Het is niet meer bij te houden.

Ze heeft 2 grote broers die haar ook steeds voorlezen hihi.
    En vooral liedjes zingen vind ze leuk.

16. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    oow 3 woordjes redden we makkelijk :) ons mannetje van 13 maanden zegt nu 17 woordjes goed begrijpelijk :) super trots natuurlijk!

17. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    zo inderdaad

Deel Deze Pagina